Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Gama de servicii extinsa, mai multa eficienta

Ca in cazul oricarei afaceri de service, perioada de criza nu a fost deloc usoara nici pentru firma de transport oradeana Gig Impex, care a inaugurat in 2003 un atelier propriu pentru autocare si camioane. Investitia a continuat si in 2009, cand a mai deschis o hala de service, avand in prezent o suprafata totala de 2.000 m2. Dupa autorizarea service-ului, in 2005, de MAN, si apoi de Schwarzmüller si Fliegl, oferind insa servicii de reparatii pentru toate marcile, Gig Impex a decis sa-si largeasca in continuare serviciile catre vanzarea anvelopelor resapate Auer,  produse in Austria.


Dupa demararea operatiunilor din ce-a de-a doua hala, suprafata alocata service-ului ajungand astfel la 2.000 m2, prin inaugurarea activitatilor de tinichigerie si vopsitorie, in a doua jumatate a lui 2009 s-a simtit o crestere cu 15-20% a incasarilor din service. A crescut si capacitatea de lucru, numarul canalelor ajungand la noua, suficient pentru un volum simultan de 15-18 autotractoare, plus un ansamblu complet pe canalul de 35 m.
Personalul din service merge la pregatire la fiecare trei luni, cursurile fiind realizate de MAN, insa costurile sunt acoperite de Gig Impex. In momentul de fata in service lucreaza 29 de angajati, doi mecanici, un electrician si un tinichigiu alaturandu-se recent echipei.
Investitiile realizate, atat in masina de tractare, cat si in service, erau menite sa creasca volumul de reparatii. Dar din cauza crizei multe companii de transport si-au restrans activitatea, astfel ca inceputul lui 2010 a adus o micsorare a gradului de ocupare in service, urmata de o alta cadere la inceputul lui 2011.
„Un grad de ocupare de cel putin 50% ar asigura un minimum de profit. Insa multe contrate de service sunt incheiate cu firme de constructii, iar acest segment merge foarte prost. De exemplu, avem contract cu o firma bihoreana care anul trecut a lucrat cu 20% din flota“, a explicat Ioan Gavris, director general Gig Impex. „Am pastrat insa clientii cu care lucram pe baza de contract si am castigat si altii noi.“
Pe langa firmele din judetul Bihor se numara Posta Romana, care detine o flota de 147 vechiule MAN, pentru care Gig asigura service-ul in patru judete din vestul tarii. Pretul la manopera este stabilit de MAN, insa clientii mai beneficiaza de un discount de 10%, chiar si de promotii la piese.
Si, ca si cum scaderea volumului din service nu era o problema suficient de mare, termenele de plata au crescut, chiar daca pentru lucrarile standard sunt de 30 de zile, iar pentru interventiile minore sau tahograf sunt de 60 de zile. „Dar, chiar si in aceste conditii avem de recuperat aproape 500.000 de euro din activitati de service. Lucram deja cu o firma de recuperari creante“, a completat Gavris.
Un volum insemnat in service este generat de vehicule din strainatate – Ungaria, Slovacia, Cehia, Austria. Oradea e o zona de tranzit, unele companii preferand sa-si eficientizeze procesul de reparatii prin programarea operatiilor de intretinere cand au curse de facut in Romania. „De exemplu, avem un client maghiar care face transport pe ruta Budapesta-Galati si la tur se opreste pentru constatare, iar la retur isi programeaza pauza de diagrama de noua ore pentru a oferi suficient timp pentru reparatii.“
Un alt plus pentru cresterea volumului in service a fost reprezentat de masina de tractare, care s-a dovedit o investitie strategica. „Pentru transportatorii care aveau nevoie de tractare pe distante mici aceasta a fost un bonus pentru reparatiile din service. In plus, pentru cele cu care avem contract de service asiguram si tractarea din orice zona a tarii, beneficiind chiar si de un discount de 10% din pretul standard“, a completat Ioan Gavris.

Investitii proprii completate de fonduri europene
Criza a mai temperat investitiile in extinderea capacitatii, fiind preferate cele destinate atingerii unui grad mai mare de productivitate. Anul trecut s-au mai achizitionat, din Germania, o masina automata de scos pivoti, cu ajutorul carei au fost redusi timpii de interventie, si o masina automata de spalat pe jos in service.
„De la constructia halei nu am mai accesat niciun credit. In plus, s-a tras linie si pe dosarul pe care l-am avut aprobat de UE pentru achizitionarea echipamentelor de service. Am primit toate transele din fondurile europene, iar acum vin inspectorii anual sa verifice situatia acestora“, a declarat Ioan Gavris.

Anvelopele completeaza pachetul de servicii
Luna trecuta a fost realizat ultimul pas pentru completarea gamei de servicii oferite, prin semnarea unui contract exclusiv de distributie a anvelopelor resapate Auer in Romania. Potrivit directorului general Gig Impex, activitatea de distributie de anvelope resapate a aparut la cererea transportatorilor. „Acum le putem oferi clientilor un pachet complet de servicii, de la ITP, verificare tahograf, mecanica, electrica, vopsitorie, pana la echiparea vehiculelor cu anvelope. Chiar daca am inceput cu pneuri resapate intentionam sa oferim si noi si cel mai probabil vom opta pentru Michelin sau Bridgestone.“ Contractul cu Auer a fost semnat pe cinci ani, insa fara a stabili un target lunar de vanzare, chiar daca in momentul acesta a fost realizat un stoc de 50.000 de euro. Pretul unei anvelope resapate este de aproximativ 50% din cel al uneia noi, comparabil cu cel oferit de resapatorii autohtoni. „Seful de service este autorizat sa decida daca o anumita reparatie se poate face pe garantie, atat in ceea ce priveste vehiculele, cat si anvelopele“, a explicat Ioan Gavris.
Dupa ce au fost demarate discutiile cu Auer, unele dintre vehiculele diviziei de transport persoane au fost echipate cu anvelope resapate pentru testarea calitatii acestora.

Transportul de persoane ramane majoritar
In ciuda investitiilor realizate in service, in ponderea activitatii totale transportul de persoane ramane majoritar, asta in conditiile in care liniile operate sunt aceleasi, nefiind castigate contracte noi. Anul trecut a mai fost achizitionat un vehicul de 22 locuri, iar parcul a ajuns la 21 de unitati. Pe langa liniile regulate de Viena si Budapesta si traseul interjudetean, compania mai efectueaza transporturi pentru Metro si ocazional pentru Clubul Municipal Sportiv si Aeroportul Oradea: in cazul in care este ceata si aeronavele nu pot ateriza, pasagerii sunt adusi din alte orase, unde aterizarea este posibila.         

Articole similare