Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Statul roman „trimite“ din nou carausii sa alimenteze in strainatate. Majorarea accizei la carburanti s-ar putea sa nu isi atinga obiectivul.

Guvernul a anuntat ca va majora acciza la motorina si benzina cu 38 de bani pe litru, de la 1 septembrie 2017. Acesta masura s-ar putea, in realitate, sa nu aiba rezultatele scontate, daca transportatorii romani – principalii consumatori de carburant – isi vor muta o parte din alimentari in afara granitelor.
In Romania, consumul anual de carburant este de aproximativ sapte miliarde de litri, potrivit UNTRR, din care cinci miliarde de litri sunt motorina, iar restul, benzina. In cazul in care statul va majora acciza, iar operatorii de transport international isi vor schimba politica de alimentare, o simpla reorientare a doar 15% din volumul actual de motorina vandut in Romania si o scadere cu acelasi procent a consumului de benzina va anula orice castig ipotetic al statului roman, se arata intr-un comunicat UNTRR.
 

In fapt, „circa 70% din alimentarile cu carburant ale transportatorilor internationali – romani si straini – s-ar putea muta in tarile vecine. Prin pierderea intregii accize aplicate in prezent, de 330 Euro/1000 litri la motorina ?i de 359 euro/1000 litri la benzina, a majorarii de 38 de bani ?i a TVA-ului aferent (aplicat atat pretului motorinei, accizei cat ?i majorarii acesteia) – statul roman de?i, teoretic, ar beneficia virtual de incasari de aproximativ 3,16 miliarde lei doar din majorarea accizei la motorina ?i benzina, in practica nu va incasa in valoare absoluta mai multi bani! Va incasa mai multi bani in valoare unitara – pe fiecare litru de motorina vandut in Romania insa in situatia scaderii consumului de motorina cu mai mult de 15% in Romania, statul roman va incasa mai putini bani decat inainte de majorarea accizei“.
In 2014, la precedenta majorare a accizei, Guvernul isi propusese sa incaseze 50,6 de milioane de euro lunar din supra-acciza, din care 36 de milioane de euro din supra-acciza de la motorina. In realitate s-au incasat cu aproape 11 milioane de euro mai putin, in conditiile in care Institutul National de Statistica a anuntat, in iulie 2014, scaderea cu 18,5% a valorii carburantului vandut in Romania. „Pentru a recupera aceasta scadere, statul roman a calculat rata de schimb pentru plata accizelor la carburanti intr-un mod ingenios la o rata de 4,7380 lei, in loc de 4,4093 (rata din prima zi lucratoare a Bancii Centrale Europene, rata obligatorie pana la atingerea pragului minim al accizelor la carburanti in UE), majorand cu 7,45% valoarea colectata in lei. Aceasta rata de schimb originala insemna o acciza de 430 euro/1000 litri calculata la rata de schimb a BCE, cu 100 euro mai mult decat rata minima reglementata la nivelul UE – avand in vedere ca TVA se adauga pretului final ?i accizei, doar ca majorarea de 7 centi ?i rata de schimb originala, cu tot cu TVA – contribuia la majorarea cu 12,4 eurocenti/litru de motorina“, se mai arata in comunicatul UNTRR.
Poate ca este momentul ca guvernantii sa invete din greselile trecute si sa nu incerce sa „stoarca” mai multi bani decat este cazul, pentru ca s-ar putea sa nu prea mai aiba de la cine stoarce. Nu posesorii de autoturisme sunt principalii consumatori, ci transportatorii, iar multi dintre acestia nu sunt „prizonierii” pietei captive si se vor putea reorienta rapid.

Articole similare

Ad