Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Vanzari mai mari cu 80% in 2011

Vanzarile de camioane MAN noi in Romania au crescut cu 80% anul trecut, comparativ cu nivelul inregistrat in 2010, pana la 884 de unitati. De asemenea, s-au vandut peste 400 de camioane rulate, cu 60% mai multe decat in anul anterior. Datorita acestor evolutii, MAN si-a mentinut pozitia de lider in Romania, cu o cota de piata de 20%. Camioanele au generat o crestere a cifrei de afaceri pana la 100 de milioane de euro pentru MHS Truck&Bus, importatorul MAN in tara noastra. Iar 20 de milioane de euro au provenit din reteaua celor sapte unitati de service.
 

Potrivit estimarilor importatorului MAN, piata camioanelor ar putea ajunge in acest an la un volum de 5.000 de unitati, chiar daca anul trecut a crescut cu 50% fata de nivelul din 2010. Si asta pentru ca, potrivit lui Jorge Leuschner, director general MHS Truck& Bus (foto), cifra este inca scazuta pentru o piata de marimea Romaniei. Pentru acest an, reprezentantii importatorului MAN in Romania si-au propus vanzari de 1.100 de camioane. Activitatea a mers cel mai bine in Bucuresti, dar la un nivel ridicat s-au clasat si Timisoara, Cluj, Sibiu si Brasov. „Este imbucurator ca am reusit sa crestem vanzarile cu 80%, dar nu trebuie sa uitam ca am plecat de la o piata de 13.000 de vehicule si am ajuns la una de 2.000. Este foarte bine ca, in conditiile in care piata a crescut la 3.700 de unitati in 2011, noi am evoluat intr-un ritm mai accelerat decat aceasta, dar Romania are un potential foarte mare, care se manifesta in prezent doar intr-o mica masura“, a declarat reprezentantul MHS Truck& Bus, adaugand ca, in prezent, in Romania ar trebui sa se vanda 15.000 de camioane noi. „Pe baza acestui scenariu mi-am realizat planul in 2006-2007. Acesta este inca undeva in background, pentru ca Romania este o piata cu un potential de 20.000 de unitati, care va deveni realitate la un moment dat, odata ce economia se va stabiliza“, a mai spus Jorge Leuschner. Acesta crede ca, desi mai sunt inca multe lucruri de imbunatatit in Romania, in general tara „se descurca destul de bine in acest context al crizei“.

Finantarea inca pune probleme
Problema este insa ca, pentru finantare, exista dependenta de Europa, iar daca bancile austriece, de exemplu, spun ca nu vor acorda niciun ban in plus pentru piata din Romania, atunci nu vor exista oferte de creditare. „Grecii au disparut deja din Romania, iar francezii ar putea face la fel, pentru ca si ei au probleme. Sigur, aceste luari de pozitii din partea bancilor vest-europene pot fi, in acelasi timp, si strategii de a obtine un nivel mai ridicat al dobanzilor, dar la fel de adevarat este ca Europa de Vest trece printr-un moment de criza destul de serios.“ Leuschner admite insa ca si bancile si-au schimbat in ultima vreme comportamentul fata de operatorii de transport, si nu le mai inchid usa in nas. „Desigur, sunt inca unele companii care intra in incapacitatea de a-si mai plati creditele, dar cea mai mare parte a lor se comporta acum asa cum ar trebui, isi anunta banca de faptul ca nu mai pot plati creditul si restituie vehiculele. Inteleg acum ca poate planurile la care s-au gandit nu mai pot fi realizate si ca trebuie sa le modifice pentru a se adapta la noile realitati ale pietei“, a mai declarat acesta, mentionand in acelasi timp ca, totusi, numarul transportatorilor care ajung in aceasta situatie nu mai este la fel de mare ca acum trei ani.

Creste pretul camioanelor SH
Camioanele rulate devin din ce in ce mai scumpe din cauza cererii care depaseste oferta. Iar ca urmare a crizei, in timpul careia nu s-au achizitionat prea multe vehicule, exista o lipsa a camioanelor rulate de buna calitate. „Sigur, situatia variaza destul de mult si in functie de categorie, dar, daca vrei sa cumperi un camion de constructii bun, cu o vechime de aproximativ doi ani, piata aproape ca este zero“, a spus Leuschner. El estimeaza ca piata de vehicule rulate se va mentine la nivelul lui 2011 sau un pic mai scazuta, in functie de disponibilitate.
Unii clienti cauta acum sa achizitioneze vehicule rulate, desi au inceput prin a dori sa cumpere camioane noi. Situatia poate fi explicata prin faptul ca acestia nu au gasit finantare pentru unitati noi si nici nu au stiut cu siguranta daca vor obtine contracte suplimentare pentru a putea sa isi achite creditele. „Am observat aceasta situatie atat in transporturi, cat si in constructii. Si cred ca tendinta se va diminua atunci cand oamenii vor avea o perspectiva clara asupra afacerii lor“, a mai spus reprezentantul MHS Truck&Bus, potrivit caruia jumatate din vanzarile importatorului se refera la vehicule rulate, departamentul de second-hand fiind unul foarte profitabil. MHS detine si acorduri de finantare pentru vehiculele rulate, dar „companiile de leasing sunt cam rezervate in ceea ce priveste acest tip de finantare. Depinde foarte mult si de clienti, multi dintre acestia nu primesc finantare de la banci, caz in care inchirierea camioanelor este o solutie mult mai simpla.“

Program de pregatire profesionala pentru 100 de tineri romani
Strategia MHS Truck&Bus pentru acest an include si formarea profesionala la locul de munca pentru 100 de oameni care vor fi selectionati din institutiile de profil si inclusi in programul de ucenicie de sase luni in Bucuresti si Sibiu, ce se va incheia cu angajarea permanenta a absolventilor. Importatorul MAN intentioneaza sa realizeze acest proiect prin contractarea unor fonduri europene, insa Jorge Leuschner este de parere ca s-ar putea sa fie nevoie de o investitie proprie in acest sens. „Astfel vom creste calitatea pregatirii oamenilor nostri si le vom oferi acestor tineri ocazia sa devina foarte buni profesionisti. Ne concentram mult in acest moment pe calitatea serviciilor noastre.” Anul trecut, reteaua MHS a pierdut 10 oameni care au plecat sa munceasca in Suedia, unde acestia reprezinta o forta de munca mai ieftina fata de cea locala, dar castiga, in acelasi timp, mult peste nivelul din Romania.

Strategia MHS pentru 2012 se concentreaza pe activitatea de service
Se stie ca in tara noastra multi operatori prefera sa execute mentenanta in atelierele proprii pentru a reduce din costuri, sau, in alte cazuri, duc camioanele in afara tarii, pentru ca nu au incredere in serviciile din Romania. „Dar acesta este exact curentul impotriva caruia noi luptam. In principal, luand in considerare activitatea clientilor si cifrele acestora, nu are sens pentru ei sa isi realizeze singuri
aceasta activitate. Exceptiile sunt rare in acest sens”, a spus reprezentantul MHS Truck&Bus, adaugand ca este mult mai bine pentru o companie de transport sa se concentreze pe specializarea proprie si sa lase activitatile adiacente pe seama celor care le au ca principala activitate. „Pe de alta parte, tocmai faptul ca sunt clienti care spun ca nu au incredere in serviciile oferite in Romania este motivul pentru care vreau sa imi calific oamenii. In plus, forta de munca aici este si mai ieftina, si acesta este un avantaj extraordinar cand nivelul de calificare este la fel cu cel intalnit in Germania, de exemplu, unde insa forta de munca este mai scumpa.”    

Articole similare