Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

„Luptam pentru profit, nu doar pentru a avea camioanele incarcate”

In conditiile in care profitul din transport scade de la an la an, iar taxele de drum din tarile europene cresc constant, sansele de a ramane pe piata depind de gestionarea costurilor si de gradul de indatorare. Aceasta este opinia lui Ionel Ghib, directorul general Lancetti Transport, companie care se ocupa in special de transportul marfurilor ce necesita temperatura controlata, si care a reusit, in ciuda competitiei foarte puternice din ultimii doi ani de pe piata vestica, sa-si selecteze clientii, eliminandu-i pe cei care aleg sa nu mai puna accent pe calitate, ci pe pret.
 

Lancetti si-a inceput activitatea in 1999, cu doua camioane rulate, unul cu prelata si unul cu duba frigorifica. Cererea de transport era mare pe atunci, isi aminteste directorul general Ionel Ghib, deoarece nu existau atat de multe firme de profil, „si noi mergeam in Olanda, Belgia, Danemarca, nordul Frantei, aceleasi destinatii din prezent, doar ca acum transportam volume mult mai mari“.
De atunci, flota a crescut in fiecare an cu 10-12% si in prezent numara 72 de ansambluri. Numai in 2016, investitiile companiei in parcul auto au fost de 12,8 milioane de lei.
Personalul este instruit in permanenta de specialistii MAN, cu care soferii au facut cursuri de condus economic. Astfel, consumul pentru camioanele acestui producator este cel mai bun dintre marcile pe care le-a testat firma, de 27-29 l/100 km pentru o cursa completa, in conditiile in care 10% sunt kilometri fara incarcatura. „Se poate si mai bine de 10%“, apreciaza directorul general al companiei, „dar ar scadea volumul si numarul de curse/camion nu ar mai fi ca acum. Or, daca pun in balanta aceste aspecte, cred ca merita sa luptam pentru profit, nu doar pentru a avea camioanele incarcate“.

Gradul cat mai mic de indatorare, una din conditiile ramanerii pe piata
Lancetti a renuntat in ultimul timp la unii clienti, firme straine, care „ofera tarife derizorii, deoarece au ales sa nu mai puna accent pe calitate, ci pe pret, profitand de competitia foarte mare din vestul Europei. Inca de la sfarsitul anului trecut am simtit impactul numarului mare de camioane care nu s-au mai regasit pe piata din Rusia si s-au reorientat spre UE. In ultimul timp, lucrurile s-au mai asezat, parca piata se stabilizeaza din nou si se remarca o crestere, mica, e drept, a volumelor. Cred ca in viitorul apropiat pe piata vor ramane doar firmele de transport cu grad de indatorare foarte mic, deoarece profiturile sunt net inferioare celor din 2008-2012“, anticipeaza directorul general Lancetti.

Economii si eficientizari pentru a creste veniturile soferilor
In cazul Lancetti, criza de soferi a inceput sa se faca simtita in 2013. „Acum suntem acoperiti, dar nu toti conducatorii auto pe care ii avem sunt calificati 100%. De aceea investim in formare continua la locul de munca, dar ii si trimitem la cursuri, fara a-i putea conditiona sa ramana la noi.“
Lancetti si alte firme din Oradea au discutat cu primariile si cu inspectoratul de invatamant si au cerut infiintarea unor scoli de meserii, pentru ai caror elevi sa ofere burse si posibilitate de a face practica la locul de munca, precum si angajare pe minimum cinci ani. „Am avut promisiuni in acest sens, dar deocamdata abia s-a demarat un proiect ale carui rezultate vor aparea abia peste cativa ani.“
In plus, directorul general Lancetti recunoaste faptul ca este si o meserie grea, cu raspundere mare si timp indelungat petrecut departe de familie. „Dar la final se vad rezultatele, veniturile sunt foarte bune. Poate tinerii nu sunt informati in legatura cu faptul ca ar putea avea un venit sigur ca soferi profesionisti si de aceea nu se arata interesati.“

Investitii de nisa pentru cresterea profitabilitatii
Lancetti analizeaza investitia intr-un depozit propriu, insa nu de orice fel, ci pentru marfurile ADR, datorita interesului crescut pe aceasta nisa, proiect care ar putea fi pus in practica in 2017. Initiativa vine la cativa ani dupa ce firma a inceput sa transporte marfuri periculoase, chiar daca intr-o masura mai mica, mergand pe aceleasi relatii pe care merge si cu bunuri la temperatura controlata „Este o piata mai buna decat cea a produselor la temperatura controlata, profitul este mai mare, dar si competitia este mai puternica la transport ADR cu prelate.“ Clientii au fost cei care au „plantat” ideea spatiului de depozitare in planurile de viitor ale companiei oradene. Depozitul ar urma sa aiba 5.000 m2, iar directorul general Lancetti cauta sa acopere in avans cat mai mult din spatiu. „Nu vrem sa ne aventuram sa-l construim si abia pe urma sa cautam sa-l umplem: cheltuielile trebuie tinute cat mai bine sub control.“
In ceea ce priveste eventuale noi destinatii de transport, „deocamdata ne preocupa sa oferim calitate si seriozitate si sa obtinem profit din activitatea de acum, si pe urma poate ne gandim la relatii extracomunitare“, puncteaza Ionel Ghib.

Articole similare