Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Organizarea mai buna, cand e posibila, poate anula costurile de stationare

In conditiile in care profitul/km a tot scazut in ultimul timp, transportatorii cauta sa ajunga la un volum cat mai mare de activitate pentru ca per total sa fie eficienti si sa-si continue investitiile si dezvoltarea. Iar sarbatorile legale cu restrictii de circulatie din diverse tari – care pot aduce, in medie, 600 km/zi in minus pentru camioanele care se intampla sa se afle acolo, in conditiile unor costuri fixe substantiale, mai ales pentru cele in leasing – reprezinta un impediment daca nu se organizeaza foarte bine cursele si programul soferilor. In plus, in apropierea acestor zile, si mai ales a Craciunului si a Pastelui, tarifele de transport pot fluctua semnificativ pe piata curselor spot, adesea nu in beneficiul transportatorilor.
 

Din fericire, cele mai multe firme reusesc sa programeze macar exporturile astfel incat sa evite ca masinile lor sa se afle intr-o anumita tara fix cand acolo este interzisa circulatia. La import este insa mai dificil, si la fel si atunci cand clientul nu are flexibilitate la incarcare/descarcare sau cand o firma face preponderent transport intracomunitar.

Majoritatea transportatorilor se informeaza in legatura cu sarbatorile legale din diverse tari europene de pe bursele de transport, site-urile uniunilor profesionale sau de pe Info Trafic, care sunt pentru unii „intotdeauna exacte“, iar pentru altii „incomplete uneori”. Sebastian Badita, consilierul juridic al firmei Luxorcomp, ne-a povestit ca „pe 23 decembrie in Croatia s-a anuntat ca 2 ianuarie nu mai este zi lucratoare, ca pana acum, dar noi nu am stiut, am circulat si am luat 650 de euro amenda pentru unul dintre camioane. Pe al doilea l-am oprit la timp. Am facut contestatie pe motiv ca nu au anuntat la IRU sau pe alte cai, dar amenda am platit-o, deoarece altfel sechestrau masina.“
Uneori conducerea firmei se informeaza si din alte surse si asa a scapat de o amenda in Ungaria, unde ziua de 26 decembrie nu era marcata ca sarbatoare legala, dar anul trecut a fost libera. In general aceste informatii sunt usor de aflat, este de parere reprezentantul Luxorcomp, inclusiv atunci cand este vorba de sarbatori nationale, si nu locale.
Emcret face transport de cereale, preponderent spre Italia, Ungaria, Austria si Polonia, si tine mereu cont de zilele libere care urmeaza pe traseu inainte de a organiza o cursa, inclusiv de interdictiile de circulatie sezoniere – in Ungaria, de exemplu, vara nu se poate merge duminica – sau zonale. Dar sarbatorile legale nu-i afecteaza profitabilitatea, sustine directorul general Ionut Cretu, deoarece pe piata cerealelor nu exista urgente, deci clientii sunt mai flexibili din punct de vedere al termenelor de livrare si accepta amanari. Costurile fixe ale unui camion Emcret achitat sunt de 150-200 de lei/zi, iar ale unuia in leasing, de 450-500 de lei.
Si, pentru ca sansele de a gasi locuri libere in parcarile de pe autostrazi in zilele in care circulatia este interzisa sunt mici, mai ales cand se apropie duminica, …

Articole similare