Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Un moment nepotrivit în Europa pentru folosirea de nave uriașe de 24.000 TEU

Așa cum se arată într-o analiză a Upply referitoare la transportul maritim, pandemia Covid-19 nu mai este un subiect actual, fiind înlocuită de războiul din Ucraina, de problemele legate de costul vieții și de cele ale sistemului bancar. Totuși, episodul Covid rămâne important deoarece a prilejuit primele îndoieli cu privire la mitul conform căruia globalizarea ar aduce prosperitate peste tot datorită creșterii comerțului internațional. În prezent modelul consumerist al anilor 1990 nu mai este promovat, dimpotrivă, despre schimbările climatice și măsurile ce trebuie luate pentru a preveni fenomenul se discută tot mai mult, iar geopolitica a devenit o caracteristică permanentă a lanțului de aprovizionare.

În martie două noi nave gigant de 24.000 TEU, MSC Tessa și MSC Celestino, au intrat în flota liderului pieței globale de transport maritim de containere, MSC, care acum are cinci astfel de nave și nu este singura companie care a început să folosească această dimensiune. Dar analiștii Upply consideră că ele nu sunt potrivite pentru condițiile economice actuale din țările europene, unde inflația este ridicată, ratele dobânzilor sunt și ele mai mari și creșterea economică se apropie de zero. Or, aceste nave uriașe, din care vor mai veni altele și în 2024 și 2025, sunt potrivite pentru momentele când cererea este mare, dar devin o piatră de moară când volumele și veniturile sunt scăzute.

Mai mult, în starea actuală a pieței ele sporesc neregularitatea serviciilor de transport maritim prin faptul că porturile chineze nu sunt în măsură să le umple adecvat. Deci navele sunt lăsate să aștepte în afara portului, plecările sunt amânate, se fac treceri mai lungi prin Capul Bunei Speranțe și se merge cu viteze foarte mici. Având o asemenea ofertă abundentă de capacitate de transport și o cerere scăzută, se inversează practic situația post-pandemie, adică nu se mai vorbește despre „just in case“, ci se revine treptat la „just in time“, care a fost o caracteristică a normalității logistice din ultimii 30 de ani. Dar, dacă s-ar ține cont de lecțiile învățate în timpul crizei, companiile de transport maritim ar trebui, în opinia analiștilor Upply, să inventeze un nou tip de just-in-time. Deteriorarea pe termen lung a calității serviciilor de transport maritim și riscurile inerente utilizării navelor mari ar putea menține interesul expeditorilor de a găsi surse de aprovizionare mai apropiate, care pot fi mai costisitoare, dar care le oferă timpi de tranzit mai scurți și un grad mai mare de control asupra lanțurilor lor de aprovizionare.

Articole similare

Ad