Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Productivitatea camioanelor franceze, cu 4,2% mai mică în 2022 decât în 2021

Comitetul Național Rutier din Franța (CNR) a realizat, pe baza unor interviuri față în față cu reprezentanți ai 220 de firme de transport, un sondaj privind transportul rutier de mărfuri pe distanțe lungi efectuat în 2022 de companiile franceze pentru terți.

Datele indică o scădere de 3,4% față de 2021 a kilometrajului anual și de 3,8% a kilometrajului/zi, iar coeficientul de încărcare a vehiculului a fost cu 0,5% mai mic. Asta face ca per total productivitatea unui vehicul calculată de CNR să fie cu 4,2% mai mică decât în 2021 și cu 4,8% sub cea din 2019, după ce în 2021 valoarea s-a apropiat de cea de dinainte de pandemia de Covid-19.

Productivitatea medie în perioada 2009-2022 este cu 7,5% sub cea din 2000-2009, dar se pot sesiza diferențe de la o firmă la alta. Vehiculele companiilor cu 0-19 angajați au kilometraj cu 6,1% mai mic decât în 2021, pe când cele ale companiilor mai mari au o scădere de 8,3%. Însă CNR atrage atenția asupra faptului că scăderea poate fi cauzată și de strategiile de reașezare a relațiilor regionale sau de găsire a altor piețe interne, mai profitabile decât transportul pe distanțe foarte lungi. Aceste strategii noi sunt caracteristice mai ales companiilor mari, iar media pieței franceze arată o scădere constantă a lungimii unei curse din 2007 încoace și o valoare medie cu 27,7% mai mică decât acum 15 ani: 427 km, față de 591 km.

Rata kilometrilor parcurși cu încărcătură este de 88,6% pentru firmele cu 0-19 angajați, de 87,7% pentru cele cu 20-49 de angajați și de 86% pentru cele cu peste 50 de angajați, iar rata de ocupare a semiremorcii de-a lungul kilometrilor cu încărcătură este de 85,4%, 89,7%, respectiv 87,2%. Prin combinarea celor doi indicatori se obține coeficientul de încărcare, care este de 75,7%, 78,6%, respectiv 74,9%, dintr-un total de 100% care ar însemna cazul pur teoretic în care s-ar parcurge toți kilometrii cu încărcătură maximă. Cu alte cuvinte, 2022 a adus o scădere a productivității, deoarece kilometrajul cu încărcătură s-a menținut, dar a scăzut cu 0,7% față de 2021 rata de încărcare a semiremorcilor. Un alt indicator care ține de productivitate este timpul de așteptare la încărcare+descărcare, care a crescut cu 0,8% față de 2021. Acesta este mic pentru firmele cu peste 50 de angajați, de 3,06 ore, față de 3,42 de ore pentru firmele cu 20-49 de angajați și 3,11 ore pentru cele cu 0-19 angajați, deoarece firmele mai mari își pot selecta clienții inclusiv în funcție de acest detaliu. În 91% din descărcări timpul de așteptare este de 1-2,5 ore. Și, cu cât acesta este mai mare, cu atât crește costul de exploatare a vehiculului.

Articole similare

Ad