Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Contraargumente din partea Parlamentului și a Consiliului UE

În cadrul primei audieri orale, Curtea Europeană de Justiție (CEJ) a examinat ieri un total de 14 plângeri depuse de 7 state membre ale UE împotriva dispozițiilor Pachetului Mobilitate al UE.

Reclamanții solicită revizuirea sau eliminarea completă a dispozițiilor din pachetul de mobilitate pe care le contestă. Dacă acest lucru nu se întâmplă, unele dintre statele reclamante doresc ca întregul pachet de mobilitate să fie retras.

Un avocat din Bulgaria a vorbit despre o „afacere tristă” la audierea de o zi și jumătate de la Luxemburg. Potrivit acestuia, pachetul de mobilitate nu oferă reguli echitabile, ci ascunde interesele economice ale statelor membre ale UE situate în centrul continentului. Noile reguli ar trebui să servească pentru a face aceste state și mai puternice și să slăbească statele membre periferice ale UE. Noile reguli au fost motivate politic, a spus avocatul Bulgariei.

Un avocat lituanian a criticat reglementările privind perioadele de odihnă ca fiind nerealiste deoarece, potrivit Comisiei Europene, 100.000 de locuri de parcare sigure pentru camioane lipseau deja în UE în urmă cu patru ani. Situația nu s-a îmbunătățit în mod vizibil. Mai mult, reglementările care le impun șoferilor de camion să se întoarcă în țările lor de origine restricționează dreptul fundamental al acestor șoferi la odihnă. „Dreptul ar trebui să fie un drept și nu o obligație”, a spus el.

Pe de altă parte, avocații Parlamentului European și ai Consiliului UE, susținuți de reprezentanți ai altor state UE, precum Suedia, Germania, Franța și Italia, au apărat pachetul de mobilitate și au respins acuzațiile. Avocatul Consiliului UE au răspuns acuzației Bulgariei referitoare la faptul că Pachetul Mobilitate ar fi încercat în mod deliberat să dezavantajeze țările periferice ale UE. „Atunci unde sunt plângerile din partea Irlandei sau Finlandei?”, a întrebat el. Aceste două țări se află, de asemenea, în situații periferice sau insulare și nu merg în instanță împotriva Pachetului Mobilitate. Nu există niciun criteriu obiectiv care să susțină acuzația Bulgariei. Există doar modele de afaceri”, a spus avocatul Consiliului. “Iar unul dintre modelele de afaceri este să se bazeze pe salariile mici din unele părți ale UE. Rezolvarea acestei probleme este ceea ce a încercat să facă legiuitorul UE cu Pachetul Mobilitate.”

După audierea orală, următorul pas va fi ca avocatul general al CEJ să își formuleze concluziile. Se consideră că acestea vor arăta calea spre hotărârea finală.

La finalul audierii, avocatul general nu a precizat când își va prezenta concluziile. De regulă, între audierea orală și concluzii trec câteva luni. După concluzii mai trec câteva luni până la pronunțarea deciziei, astfel că este foarte probabil ca audierile să aibă efect abia spre sfârșitul anului. Reamintim că țările aflate în litigiu și-au depus plângerile la CEJ în octombrie 2020, la câteva săptămâni după adoptarea Pachetului Mobilitate. Mai multe dintre ele consideră că noile norme de cabotaj, obligația șoferilor de a se întoarce acasă sau la societatea-mamă după cel mult 4 săptămâni și obligația camioanelor utilizate în străinătate de a se întoarce în țara de origine după cel mult opt săptămâni, sunt discriminatorii și ilegale.

Articole similare

Ad