Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Prevenția presupune efort și costuri, dar aduce și multe satisfacții

Transportul de produse petroliere este o activitate cu grad ridicat de risc, din cauza multitudinii de pericole întâlnite în segmentele de lucru: încărcarea în depozite, transportul în cisterne și descărcarea în stații. Fiecare dintre aceste activități trebuie administrată astfel încât riscurile să fie reduse la un nivel minim, iar măsurile preventive luate de TransPeco și incluse în cultura siguranței au permis ca flota companiei să parcurgă anual circa 25.000.000 km fără incidente care să-i pună în pericol pe cei aproximativ 400 de șoferi angajați. Astfel, deși prevenția este o muncă solicitantă, ea aduce și foarte multe satisfacții când se văd rezultatele.

Transportul de produse petroliere se face la standardele celui mai dezvoltat client din punct de vedere al siguranței, explică Mihai Despa, Business Development Alternative/Renewable Energy în cadrul TransPeco, operator care asigură servicii pentru principalii furnizori de combustibil din România și care aplică deci, în toate cazurile, cerințele celui mai pretențios dintre ei. „Asta aduce avantaje din punct de vedere al siguranței, dar și un dezavantaj comercial: costurile mai mari, pe care uneori clienții nu sunt dispuși să le acopere. De aceea căutăm soluții alternative care să scadă costurile, dar să aibă și efect constant și permanent asupra siguranței în trafic.”

Măsurile luate de companie au dus la apariția culturii siguranței, cu atât mai necesare cu cât în această industrie riscurile provin și din volumul foarte mare transportat – circa 30.000 l – și din specificul produselor – inflamabile, explozibile și care deteriorează imediat mediul. Această cultură a siguranței devine tot mai puternică pe măsură ce sunt gândite și puse în practică diverse măsuri, care se schimbă de câte ori este nevoie, prin apariția unora noi și dispariția unora care nu își mai găsesc utilitatea. Mereu sunt supuse analizei noi aspecte care permit evitarea în cât mai mare măsură a riscurilor și a consecințelor lor, la costuri cât mai eficiente, astfel încât camioanele să nu devină prea încărcate de sisteme care mai mult ar distrage șoferul, mai ales dacă presupun avertizare sonoră. „De aceea avem în firmă specialiști care ne ajută să armonizăm relația dintre ce cere mașina și ce face șoferul.”

Managerul TransPeco declară că, în perspectiva extinderii gamei de servicii de transport spre mărfuri generale, a stat de vorbă cu diverse case de expediții care au spus că, dacă firma ar avea cu adevărat o astfel de intenție, i-ar da prioritate, „deoarece avem o cultură diferită a siguranței față de o firmă care nu oferă alte avantaje decât prețul scăzut. Deci cu noi ar avea mai puține bătăi de cap.”

TransPeco apelează atât la bariere de prevenție, cât și la bariere reactive, menite să diminueze efectele unui eventual incident, dacă acesta s-a produs. Prevenirea este mai eficientă și mai simplu de făcut, așa cum arată diversele studii pe care le face firma, legate inclusiv de costurile prevenirii, respectiv ale reducerii efectelor.

Prevenirea începe cu alegerea echipamentelor adecvate

Studiile TransPeco arată că principalul risc în timpul deplasării este reprezentat de pierderea controlului vehiculului, care are diverse rezultate – ciocnire cu un alt vehicul, obstacol sau pietoni, răsturnare, rănirea șoferilor, deversare de produs – și diverse efecte – pierderea forței de muncă, degradarea imaginii companiei, blocarea negocierilor sau pierderea unor contracte.

Pentru a diminua riscul pierderii controlului autocisternelor, compania a instituit un set de bariere de prevenire care se regăsesc în acțiuni ale administratorilor regionali, departamentului de control intern, managementului HSSE și managementului executiv. Pentru a fi adecvate scopului, aceste bariere necesită o analiză a riscurilor încorporată în activitatea zilnică.

Prevenirea accidentelor începe cu alegerea echipamentelor celor mai potrivite. Camionul trebuie să se preteze la drumurile din România din punct de vedere al suspensiilor, confortului șoferului, luminozități etc., să nu aibă motor subdimensionat și să fie înlocuit periodic – TransPeco înnoiește anual 10% din autotractoare. Iar anvelopele sunt folosite mai puțin decât recomandă producătorul lor – de exemplu, 80.000 km, în loc de 120.000 km – pentru a fi cât mai sigure, inclusiv pe șoselele din România. „Unii vor râde, dar noi asta facem, deși clienții nu sunt întotdeauna de acord să plătească pentru asta, ci vor să includem în calcule kilometrajul recomandat de producătorul de pneuri.”

Trainingul șoferilor și managementul motivațional aduc roade pe termen lung

Șoferii fac de obicei pe cont propriu un curs ADR de 3-6 luni, în funcție de gama de produse periculoase pe care o vor transporta, iar când ajung la TransPeco participă, timp de cel puțin două săptămâni și un anumit număr de kilometri, de încărcări și de descărcări, la un training de siguranță master driving (condus alături de unul dintre instructorii certificați pe care îi are compania, și care au atât abilități de a preda, cât și de a urmări evoluția performanțelor elevilor). Iar personalul din birouri poate vedea de la ce nivel a pornit un șofer și unde a ajuns după o anumită perioadă.

Următorul pas este, de obicei o dată la doi ani, trainingul de condus defensiv organizat de Napoca Rally Academy, „a cărei echipă are o disponibilitate de timp foarte bună și conduce alături de șoferii noștri, în condiții reale de trafic”. Acest program este însoțit de o evaluare pe baza unor aspecte decise împreună de Napoca și de TransPeco.

În plus, mai există și alte traininguri, cu frecvențe diferite, în funcție de tipul lor. Unele sunt specifice transportului de combustibil – cum se operează cisterna și care sunt elementele ei specifice de siguranță – și se fac de obicei la angajare, chiar dacă acel șofer a lucrat tot în domeniu, „deoarece vrem să le vedem potențialul de siguranță”. Uneori TransPeco angajează și conducători auto care au lucrat cu prelate, dar într-o primă fază ei fac transport de butelii, apoi trec la cisterne pentru GPL și apoi la cisterne clasice pentru combustibil. „Piața forței de muncă din domeniu evoluează foarte greu, apar puțini șoferi noi, deoarece este o meserie grea, în care conduci un ansamblu ce valorează peste 100.000 de euro, încărcătura costă cam tot atât, iar dacă se întâmplă accidente firma poate pierde contracte și reputație. De aceea fluctuația este de numai 1-2% pe an, iar șoferii care pleacă des de la o firmă la alta sunt deja cunoscuți.”

Cu alte cuvinte, investiția în pregătirea șoferilor este mare, „dar trebuie făcută. Și dacă ai oamenii potriviți la locul potrivit și proceduri clare gradul de siguranță în transport crește.”

Trainingurile, alături de măsurile administrative luate, își dovedesc eficiența când șoferul aplică din reflex lucrurile învățate, ceea ce managerul TransPeco declară că se și întâmplă, iar lipsa incidentelor în care sunt implicate ansamblurile firmei este cea mai bună dovadă.

Un element important în cultura siguranței este managementul motivațional, care are atât o fațetă de premiere (cu adevărat motivațională, în opinia lui Mihai Despa), cât și una punitivă. Concret, se face un clasament al celor circa 400 de șoferi ai firmei, dintre care primii cinci sunt premiați, iar ultimii cinci sunt reintroduși în programul de driver master sau de condus defensiv adaptat comportamentului lor neadecvat.

Premierile se fac în public, dar despre malus nu se vorbește decât în cadrul comisiei de disciplină. Iar o medie de 4-5 șoferi/an își pierd locul de muncă la TransPeco deoarece se dovedește că nu sunt siguri pentru companie.

Soluțiile telematice au și rol în creșterea siguranței

Alte riscuri, în afară de tonaj și natura încărcăturii, vin din numeroasele unghiuri moarte din cabina camionului și din faptul că, pentru a compensa timpii de așteptare la încărcare și descărcare și a crește viteza comercială, șoferii merg mai repede pe drumurile unde se poate. „Nu suntem de acord cu asta”, subliniază Mihai Despa, „și de aceea lucrăm și cu șoferii și cu clienții și avem bariere preventive foarte clare”. De exemplu, soluția de geopoziționare oferită de compania Mix Telematics (reprezentanța din România) include o opțiune cerută special de TransPeco: posibilitatea de a vedea, cu o anumită frecvență, rapoarte despre performanța fiecărui șofer, pe fiecare mașină, despre cât timp petrece depășind viteza legală, sau despre folosirea defectuoasă a ansamblului – de exemplu, frânări bruște – care duce la uzuri premature și accidente. Măsurile luate pe baza acestor informații sunt întotdeauna eficiente, subliniază managerul TransPeco, și de când s-a introdus determinarea statistică a timpului când se depășește viteza maximă firma are o imagine mult mai bună asupra rutelor pe care se întâmplă asta – de obicei A2 și DN1 – și asupra șoferilor în cauză și poate interveni exact în aceste cazuri, ceea ce scutește timp și bani. Deoarece numai conducătorii auto respectivi, nu toți cei din firmă, merg la un nou instructaj sau sunt mutați pe rute care nu permit depășirea vitezei.

Șoferii care depășesc mai des limita maximă nu sunt vitezomani, subliniază Mihai Despa, iar uneori au motive să depășească – de exemplu, așa le-a spus dispecerul. Și atunci se stă de vorbă cu acesta din urmă. TransPeco are libertatea de a refuza comenzi dacă beneficiarul solicită ca ele să se facă într-un timp mai scurt decât ar fi posibil, iar dispeceratul și șoferii știu asta și pot opri orice cursă care nu se poate face în siguranță.

Compania mai folosește un sistem telematic nou pe piața noastră, IDrive, care monitorizează interiorul și exteriorul cabinei și detectează atât apropierea prea mare de vehiculul din față, cât și anumite comportamente ale șoferului care indică oboseală și distragere sau care sunt ilegale: folosirea telefonului mobil fără handsfree, lipsa centurii de siguranță ș.a. Atunci când se folosește această cameră, de care TransPeco dispune din noiembrie 2022, trebuie multă atenție să nu se încalce regulamentul GDPR. Deoarece detecția poate fi asociată cu faptul că șoferii sunt filmați non-stop în cabină. „Dar nu este așa, deoarece înainte de a instala acest sistem am vorbit cu avocați și am oprit posibilitatea de a avea înregistrări live, video sau audio, și atunci camera înregistrează doar evenimentele neadecvate, timp de opt secunde, și le încarcă pe interfața mea. Și nici măcar aceste înregistrări nu le vedem mereu, ci doar în cazul unui accident. Altfel nimeni nu stă să monitorizeze șoferii și așa ne-am și înțeles cu ei.” Pe de altă parte, sistemul arată, statistic, câte comportamente nedorite au fost pe fiecare șofer sau camion, iar firma poate cere ca într-un anumit interval de timp curba de producere a acestora să scadă. „Sunt foarte mulțumit de această soluție”, concluzionează Mihai Despa, „și cred că furnizorul ei merită să aibă mai mulți clienți în România, cu respectarea GDPR – pentru că el oferă o gamă largă de opțiuni, dar nu trebuie să le alegi pe toate, ci numai pe cele care ți se potrivesc”.

Sistemele telematice oferă și statistici referitoare la numărul de cazuri în care șoferul nu a păstrat distanța minimă de siguranță față de mașinile din față. Astfel, folosind toate aceste informații, managerul TransPeco primește analize pe grupe de lucru, pe autobaze și pe camioane și vede exact care sunt problemele și unde trebuie investiți bani și timp pentru corectarea unor comportamente nedorite și pentru prevenirea accidentelor.

Dacă totuși se produce un accident, efectele trebuie diminuate pe cât posibil

Dacă, în ciuda tuturor măsurilor de prevenire, accidentul se produce totuși, intră în acțiune barierele ce împiedică propagarea efectelor.

TransPeco este pregatită pentru evenimente de acest gen având posibilitatea colaborării cu o firmă de specialitate în scopul diminuării efectelor psihice asupra șoferilor. De asemenea, în cazul în care în urma unui accident există deversare de produs, TransPeco poate apela la firme specializate care intervin rapid pentru eliberarea locului accidentului și eventuala decontaminare a solului.

Colaborarea ar duce la un plus de siguranță pentru întreaga industrie

Cât despre nivelul de siguranță pe piața românească de transport de combustibil în general, reprezentantul TransPeco explică faptul că este dificil de estimat cum a evoluat, deoarece statisticile privitoare la accidente nu se fac diferențiat pentru ADR și pentru mărfuri generale.

„Dar, pe măsură ce industria devine mai conștientă de riscurile asociate transportului de produse petroliere, este de dorit să existe o colaborare mai strânsă și un schimb de bune practici între companii. Aceasta poate include schimbul de informații privind incidentele de siguranță, dezvoltarea standardelor de siguranță la nivel de industrie și colaborarea pentru a îmbunătăți tehnologia de siguranță și formarea profesională.”

Și clienții pot sprijini demersurile pentru creșterea siguranței dacă înțeleg, de exemplu, că șoferii ar trebui să stea cât mai puțin la încărcare și descărcare și să parcurgă distanțe cât mai scurte, de preferat nu prin localități. Dar nu se poate face mereu asta.

Articole similare