Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Piața de camioane grele a crescut cu 20%

În România s-au înmatriculat în primul trimestru din 2023, conform datelor de la DRPCI, 2.222 de autovehicule comerciale noi de peste 16 t, față de 1.843 în perioada similară din 2022, și 1.326 de semiremorci noi, față de 1.174. Cu alte cuvinte, creșteri de 20%, respectiv 13% față de primul trimestru al anului anterior.

În primul trimestru din 2023 s-au înmatriculat pentru prima dată în România 2.088 de autotractoare noi cu masa totală maximă autorizată de peste 16 t, față de 1.717 în perioada similară din 2022.

Lider de piață este Mercedes-Benz, cu 484 de unități (față de 360 în 2022), urmat de Volvo Trucks, cu 419/323, și DAF, cu 354/269. La mare distanță vin MAN (244 de autotractoare în 2023 și 281 în 2022), Scania (150/89), Renault Trucks (139/141), Iveco (130/92), Ford Trucks (129/162) și ATP Trucks (39).

Din categoria autoșasiurilor noi de peste 16 t s-au înmatriculat 134 de vehicule noi, față de 126 în perioada similară din 2022. Lider de piață este Ford Trucks, cu 74 de unități (71 de gunoiere și 3 vehicule de curățat străzi/canale), față de 58 în perioada similară din 2022, urmat de Iveco (32 de gunoiere și 1 vidanjă). În afara podiumului s-au clasat Mercedes-Benz (6 pompe, 1 gunoieră și 1 vehicul pentru alte activități), Liebherr (5 macarale mobile și 1 macara SG99), MAN (1 pentru pompieri, 1 gunoieră, 1 vidanjă și 2 pentru alte activități), Volvo Trucks (2 vehicule pentru curățat străzi/canale și 1 vidanjă), DAF (1 vidanjă și 1 vehicul de curățat străzi/canale), Astra (1 pompă), Scania (1 macara mobilă) și XCMG (1 macara mobilă).

Creșteri și la celelalte trei categorii de greutate

Din categoria autovehiculelor comerciale noi de 6-16 t s-au înmatriculat 156 de unități, față de 62 în primul trimestru din 2022. Dintre acestea, 136 sunt autotractoare, față de 43. Lider de piață este Iveco (68 de unități – 28 cu temperatură controlată, 20 de basculante, 11 furgoane, 6 prelate și 3 cu obloane rabatabile – față de 24), urmat de Isuzu (32 – 22 cu temperatură controlată și 10 furgoane) și Mercedes-Benz (19 – 13 prelate, 3 furgoane și 3 basculante – față de 3). Clasamentul continuă cu DAF (6 pentru transport de butelii, 1 prelată și 1 furgon), Mitsubishi (4 cu temperatură controlată), MAN (3 prelate) și Renault Trucks (1 basculantă și 1 pentru transport de vehicule).

Dintre cele 20 de autoșasiuri de 6-16 t (în 2022 au fost 19), Mercedes-Benz a vândut 1 vehicul pentru transport de echipamente multiple și 5 pentru alte activități, față de 7 în 2022, Isuzu 4 gunoiere, față de 3 șasiuri în 2022, Iveco 2 gunoiere și 1 vehicul de recuperare, față de 4 șasiuri în 2022, Mitsubishi 2 gunoiere, Renault Trucks 2 vehicule pentru pompieri, DAF 1 gunoieră, Kirchhoff 1 vehicul de curățat străzi/canale și Volvo 1 vehicul apicol.

Din categoria autovehiculelor comerciale noi de 3,5-6 t s-au înmatriculat 37 de unități, față de 20 în primul trimestru din 2022.

Dintre acestea, 30 sunt autoutilitare, față de 16 în anul anterior. La această categorie lider de piață este Iveco (8 cu temperatură controlată, 7 prelate și 1 basculantă, față de 2 în 2022), urmat de Renault (8 basculante, 1 prelată și 1 cu temperatură controlată, față de 3 în 2022) și Mercedes-Benz (2 furgoane și 2 basculante, față de 8 în 2022, când a fost lider la această categorie). Anul trecut a mai vândut 3 autoutilitare de 3,5-6 t Ford.

Iar dintre cele 7 șasiuri de 3,5-6 t (în 2022 au fost 4), Mitsubishi a vândut 4 pentru curățat străzi/canale, Renault 2 pentru alte activități și Mercedes-Benz 1 ambulanță. În timp ce în 2022 Iveco și Mercedes-Benz vânduseră fiecare câte două șasiuri de 3,5-6 t.

În sfârșit, din categoria autovehiculelor comerciale de până la 3,5 t s-au înmatriculat 4.036 de unități noi, față de 3.274 în 2022.

Autoutilitare au fost 3.928 (în 2022 fuseseră 3.154), iar lider detașat de piață la această categorie este acum Renault, cu 1.206 unități, față de 400 în perioada similară din 2022. Podiumul este completat de Ford (831 în 2023 și 537 în 2022) și Iveco (407/418). Peste 100 de unități au vândut Mercedes-Benz (318/322), Fiat (307/318), Volkswagen (226/336), Toyota (167/207) și Peugeot (158/146). Peste 10 unități au vândut Dacia (87), Citroën (68), Opel (55) Suzuki (30) și Isuzu (26). Iar sub 10 Piaggio (8), DFSK și MAN (câte 7), Jeep (6), Ssangyong (3), Cenntro, Dodge, GMC și Ram (câte 2) și Cadillac, Carroceria Ameline și STX (câte 1 autoutilitară nouă de până la 3,5 t).

În sfârșit, din categoria autospecialelor de până la 3,5 t au fost înmatriculate 108 unități noi, față de 120 în 2022. Acest segment are doi lideri, ambii cu 14 unități: Renault (care în primul trimestru din 2022 avea 20) și Veicoli Blindati Nom (0 în 2022), care sunt urmați pe podium de Ford (12 în 2023 și 31 în 2022). Clasamentul continuă cu Mercedes-Benz (7), Socage și XGO (câte 6), Volkswagen (5), Iveco, Peugeot și Roller Team (câte 4), Benimar, Capron și Citroën (câte 3), Dethleffs, MAN și Rimor (câte 2). Câte 1 autospecială de până la 3,5 t au vândut Adria, Ahorn, API CZ, Autostar, Burstner, Challenger, CO.ME.T, Fiat, Globe-Traveller, GSR, Knaus, Movex, Nissan, OIl&Steel, Palfinger, Rapido și Weinsberg.

În total din cele patru categorii de greutate au fost înmatriculate pentru prima dată în România 6.383 de autovehicule noi (autoutilitare+autospeciale) și 8.760 rulate, iar 26.995 au fost reînmatriculate, față de 5.050, 10.894, respectiv 26.764. Iar conform calculelor noastre, care le includ la categoria autovehiculelor noi și pe cele care în statisticile DRPCI apar ca fiind rulate la prima înmatriculare, dar care au data primei înmatriculări cu cel mult trei luni înainte de data înmatriculării în România, este vorba de 6.530 de unități noi, față de 5.218 în primul trimestru din 2022.

Piața de semiremorci a crescut cu 13%

În primul trimestru din 2023 au fost înmatriculate pentru prima dată în România, conform DRPCI, 1.244 de semiremorci noi și 1.488 rulate, și 3.398 au fost reînmatriculate, față de 1.015, 1.630, respectiv 3.690 în perioada similară din 2022. Iar conform calculelor noastre este vorba de 1.326 de semiremorci noi, față de 1.174 în 2022.

Lider de piață este Schmitz Cargobull, cu 407 semiremorci (286 de prelate, 64 cu temperatură controlată, 37 de basculante, 8 furgoane, 4 izoterme, 3 cu obloane rabatabile, 3 DA99 pentru transport de butelii și 2 pentru transport de containere), față de 349 în 2022. Îl urmează la mică distanță Krone, cu 375 de semiremorci (265 de prelate, 74 pentru transport de containere, 25 cu temperatură controlată, 10 furgoane și 1 cu obloane rabatabile), față de 151, și Schwarzmüller, cu 121 (98 de prelate, 19 basculante, 1 pentru transport de lemn, 1 platformă, 1 cisternă și 1 cu obloane rabatabile), față de 91.

Clasamentul continuă cu Kögel (61 de semiremorci – 52 de prelate, 8 cu obloane rabatabile și 1 cisternă – față de 135 în primul trimestru din 2022), Wielton (49 – 25 cu suprastructură deschisă, 21 de basculante și 3 pentru transport de containere – față de 74), Meiller (41 de basculante, față de 61), Mega (39 de basculante, față de 71), Kässbohrer (37 – 16 cisterne, din care 14 ADR, 9 basculante, 5 pentru transport de containere, 5 DA99, 1 platformă și 1 prelată – față de 36), Berger (35 de prelate, față de 27 de semiremorci în 2022), OMEPS (20 de cisterne, față de 7 semiremorci în 2022), Zaslaw (9 basculante și 5 pentru transport de lemn), Fliegl (13 pentru transport de containere), Stas (10 basculante și 2 DA99), Magyar (11 cisterne ADR) și Sor Iberica (10 cu temperatură controlată).

Mai puțin de 10 unități au vândut Max Trailer (8 cu podea coborâtă și 1 platformă), Pezzaioli (7 pentru transport de animale), Ardor (6 cisterne), Santi (4 cu temperatură controlată și 2 cisterne), Spitzer (6 cisterne), Bodex (4 basculante și 1 DA99), Lider Lowbed (2 cu podea coborâtă și 2 pentru încărcături excepționale), Web Trailer (4 cu obloane rabatabile), Asam (3 cisterne ADR), D-TEC (3 pentru transport de containere), Kalepar (3 pentru transport de vehicule), Kempf (3 basculante), Knapen (3 furgoane), Lamberet (3 cu temperatură controlată), Donat (2 pentru încărcături excepționale), Faymonville (1 cu podea coborâtă și 1 DA99 pentru transport de materiale lungi), Goldhofer (2 pentru încărcături excepționale), Kon-Turksan Trailer (2 cu podea coborâtă), BC-LDS (1 cisternă ADR), GVN Trailer (1 cu podea coborâtă), Nursan (1 pentru transport de furaje), Pacton (1 DA99), Pancar (1 pentru alte activități), Pronar (1 pentru alte activități), Sahin Tanker (1 cisternă ADR) și Vega Trailer (1 pentru transport de vehicule).

La aceste se adaugă 3.880 de remorci noi și 2.900 rulate la prima înmatriculare în România și 5.151 reînmatriculate, mai multe deci decât cele 3.969, 2.370, respectiv 4.812 din primul trimestru din 2022.

A început numărătoarea camioanelor electrice grele

În primul trimestru din 2023 au fost înmatriculate pentru prima dată în România două camioane electrice de peste 16 t, ambele Volvo Trucks, dar și alte autovehicule de până la 3,5 t cu propulsie alternativă. În total au fost 69 de utilitare ușoare electrice – cele mai multe noi – dintre care Peugeot a vândut 16, Ford 12, Volkswagen 9, DFSK 7, Mercedes-Benz 6, Toyota 5, Citroën 4, Nissan 3, Cenntro 2 și Fiat și Renault câte 1. La acestea se adaugă 1 Volkswagen pe CNG din 2013, 1 DAF hibrid de 12 t din 2014 și 39 de hibride noi și uzate de până la 3,5 t, toate Ford.

Numărul de vehicule rulate exportate din România a crescut cu 114%

În primul trimestru din 2023 au fost radiate în România 38.983 de vehicule, din care 22.116 au fost dezmembrate și 16.867 au fost exportate, față de 31.830, 23.964, respectiv 7.866 în perioada similară din 2022.

Dintre vehicule comerciale au fost radiate 4.484 de autoutilitare, față de 2.882 în 2022, 587/270 de semiremorci, 304/129 de remorci, 167/96 de autovehicule speciale, 118/80 de autobuze, 71/101 autospecializate, 70 de microbuze în ambii ani, 49/56 de autotractoare, 27/42 de autospeciale, 26 de remorci speciale (în 2022 a fost 1), 2 remorci lente (în 2022 a fost 1) și 2 semiremorci speciale, față de 5 în 2022.

Iar la export au mers 2.903 autoutilitare, față de 1.561 în perioada similară din 2022, 522/195 de semiremorci, 245/67 de remorci, 79/21 de autovehicule speciale, 39/10 autobuze, 27/28 de autotractoare, 26/11 microbuze, 24/10 remorci speciale, 9/15 autospecializate și 2 semiremorci speciale, față de 5 în primul trimestru din 2022.

Articole similare