Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Tarifele dintre Cehia și Germania, afectate de scăderea consumului și producției din ambele țări

Analiza realizată de Upply, Ti și IRU arată că în primul trimestru din 2023 toate tarifele de transport dintre Duisburg și Praga, și spot, și pe bază de contract, și într-un sens, și în celălalt, au scăzut. Dinspre Duisburg spre Praga tarifele de transport pe bază de contract au fost mai mici cu 6% față de ultimul trimestru din 2022, adică de 1.257 de euro (1,75 de euro/km) și mai mari cu 12,5% decât în primul trimestru din 2022. Iar tarifele spot au scăzut cu 4,7%, până la 1.477 de euro (2,05 euro/km), dar sunt cu 15,4% mai mari față de acum un an. Pe sensul celălalt, de la Praga la Duisburg, tarifele de transport pe bază de contract au scăzut cu 4,6%, până la 962 de euro (1,34 de euro/km) și sunt cu 8,1% mai mari decât acum un an, iar cele spot au scăzut cu 4,2% față de trimestrul anterior și sunt cu 21,3% mai mari decât în primul trimestru din 2022.

Inflația a afectat salariile reale din Cehia, ceea ce a dus la o scădere a consumului în 2022. CZSO, institutul de statistică din această țară, arată că în primul trimestru din 2023 vânzările totale cu amănuntul au scăzut cu 14,5% față de perioada similară din 2022, iar vânzările de vehicule și cheltuielile cu îmbrăcămintea, încălțămintea și produsele de modă din magazinele specializate au scăzut cu 14,0%, respectiv 138,3% față de acum un an. Deci consumatorul ceh este mai atent la costuri și cumpără un volum mai mic de bunuri, ceea ce face ca cererea să nu mai preseze transportul de mărfuri și creșterea tarifelor.

Deși s-a înregistrat o redresare ușoară a consumului, cu volume în creștere cu 111,7% față de ultimul trimestru al lui 2022 pentru îmbrăcăminte și cu 1,8% pentru retailul total, cererea este încă mult sub nivelul din 2022. Producția totală din Cehia a scăzut cu 8,7% în primul trimestru din 2023 față de ultimul din 2022. Esențiale pentru economia acestei țări sunt electricele, dispozitive optice, mașinile și vehiculele de transport, dar producția de vehicule este în scădere cu 0,6% față de ultimul trimestru din 2022, în timp ce producția de energie electrică este în scădere cu 5,4%, reflectând scăderea cererii.

În ceea ce privește Germania, grevele recente determinate de inflația ridicată și de creșterea costului vieții au determinat creșterea salariilor, iar protestele din transport ar urma să aibă efect de domino asupra sectorului logistic, cauzând întârzieri în transportul feroviar de marfă și crescând timpul și costul circulației mărfurilor în și din Germania. În plus, ele vor duce la creșterea în continuare a costurilor forței de muncă atât în Germania, cât și în Republica Cehă, ceea ce va atrage costuri mai mari pentru transportul rutier de marfă și va limita scăderile de tarife care ar putea apărea în 2023 din cauza scăderii cererii de transport. Deci, deși există motive pentru noi scăderi ale tarifelor, costurile rămân ridicate în comparație cu nivelurile istorice, ceea ce înseamnă că tarifele rămân mai mari decât în 2021. Și consumul din Germania este scăzut, punând puțină presiune în sensul creșterii tarifelor de transport. Potrivit Destatis, volumul total și vânzările cu amănuntul ajustate sezonier au scăzut cu 0,87% în primul trimestru din 2023 față de ultimul din 2022. Consumul german este mai mic cu 7,2% față de acum un an, ceea ce a dus la o presiune semnificativ mai mică a cererii asupra tarifelor de transport rutier de marfă. Iar scăderea costurilor a facilitat scăderea tarifelor, atât pe piața spot, cât și pe piața contractelor.

Articole similare

Ad