Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Volumele europene de transport au scăzut în 2023 mult mai mult decât la începutul altor ani

Așa cum v-am prezentat deja în ultimele zile, analiza realizată de Upply, Ti și IRU indică faptul că în primul trimestru din 2023 tarifele de transport spot au scăzut în medie de 1,5 ori mai mult decât cele de transport pe bază de contract, din cauza scăderii cererii economiilor europene, care a presat mai puțin decât în 2022 prețurile spot.

În pofida unei relaxări a inflației și a creșterii consumului lunar ajustat sezonier față de trimestrul anterior în Spania (cu 1,0%), Franța (0,4%) și Regatul Unit (0,5%), cifrele sunt slabe față de acum un an, reflectând impactul scumpirilor din ultimele 12 luni. Consumul mediu lunar ajustat sezonier este în scădere față de anul trecut cu 6% în Germania, 3,9% în Franța, 2,8% în Italia, 4,3% în Marea Britanie și 14,5% în Cehia. Pe măsură ce creșterea salariilor rămâne în urma inflației, criza costului vieții se înrăutățește, reducând apetitul și capacitatea de a consuma bunuri. Acest lucru va reduce și mai mult presiunea exercitată de cerere asupra pieței de transport rutier, permițând o scădere suplimentară a tarifelor pe ambele piețe, spot și contractuală.

Thomas Larrieu, CEO Upply, explică faptul că, deși este tipic ca tarifele de transport rutier de marfă să scadă în primul trimestru al unui an, după sezonul de vârf din vacanța de final de an anterior, scăderea din 2023 este mai puternică decât de obicei. Piața pare să se recalibreze după ce s-a confruntat cu o creștere consistentă de două cifre în 2022, dar nu se știe cât de mare va fi scăderea și cât timp va continua ea și este îndoielnic că se va reveni la condițiile de dinainte de pandemie, mai ales că deficitul de capacitate rămâne o preocupare majoră.

Aceste modificări de tarife de transport au loc în condițiile în care carburanții au fost cu 9% mai ieftini în ultimul trimestru din 2022, dar încă sunt mai scumpi decât în 2021, iar deficitul de șoferi este acum de 9% din posturi neocupate, mai mic puțin decât cei 10% din 2022.

În condițiile în care volumele scad și capacitatea de transport disponibilă se va îmbunătăți, tendința descendentă a tarifelor probabil va continua în 2023, estimează analiștii Upply, Ti și IRU, dar ele vor rămâne ridicate în comparație cu mediile istorice de până acum. Iar spre sfârșitul anului se preconizează că volumele vor începe să se redreseze, aplicând din nou o presiune ascendentă asupra prețurilor de transport. Toate aceste aspecte, alături de scăderea substanțială a prețurilor materiilor prime energetice din ultimul timp, o monedă euro mai puternică și niște condiții de finanțare mai stricte vor determina scăderea inflației și puțin mai mult optimism legat de economie, astfel că piața transportului rutier de mărfuri va crește cu 1,1% în 2023 în termeni reali (mult mai puțin decât în alți ani), până la 385 de miliarde de euro.

Articole similare

Ad