După aproape un an și jumătate transportatorii polonezi au o lege inteligentă care implementează în sistemul juridic polonez normele privind detașarea șoferilor în transportul rutier. Acestea sunt analoage cu cele aplicate în alte țări ale UE.
Deși normele privind detașarea șoferilor în Polonia nu se aplică antreprenorilor polonezi, proiectul de lege include, de asemenea, dispoziții de modificare a legii privind timpul de lucru al șoferilor.
Sunt însă și reglementări care vor avea un impact măsurabil asupra costurilor cu angajații în companiile de transport poloneze, deși nu atât de mare pe cât se aștepta industria de transport poloneză, după cum au declarat specialiști ai Departamentului de Transport al Asociației Internaționale a Transportatorilor Rutieri, pentru presa specializată de transport din Polonia.
Noile reglementări vor simplifica metoda de calculare a remunerației șoferilor, existând posibilități de a deduce din baza de calcul a contribuției de asigurări sociale o sumă de 60 de euro pentru fiecare zi de ședere a șoferului în afara Poloniei, dar cu condiția ca venitul lunar al șoferului să depășească 6.935 PLN (1.545 euro) în 2023.
De asemenea, se mai poate deduce din baza de impozitare o sumă de 20 de euro pentru fiecare zi de ședere a conducătorului auto în străinătate.
În plus, modificarea introduce posibilitatea de a plăti remunerația pentru activitatea unui șofer care efectuează transport rutier internațional, în două tranșe, la o dată fixă și prestabilită:
- prima tranșă, în avans, dar nu mai târziu de primele 10 zile ale lunii calendaristice următoare, în cuantum de:
- (a) cel puțin salariul minim – pentru conducătorii auto al căror venit lunar este mai mic decât salariul mediu,
- (b) o sumă egală cu valoarea salariului mediu – pentru conducătorii auto al căror venit lunar este mai mare decât salariul mediu.
- a doua tranșă, de îndată ce se stabilește valoarea totală a remunerației, dar nu mai târziu de a 21-a zi a lunii calendaristice următoare. Asociația Transportatorilor Internaționali Rutieri din Polonia informează, de asemenea, că, în evaluarea impactului reglementării, ministerul a calculat (presupunând o ședere de 12 zile a șoferului în străinătate) că, datorită modificărilor introduse, un șofer în transportul internațional va putea câștiga în medie cu 1.600 PLN (356 euro) mai mult pe an, iar costul antreprenorului va fi mai mic cu 1.400 PLN (311 euro) pentru fiecare șofer.