Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Raportul realizat de ASF are multe semne de intrebare

Potrivit unui comunicat al UNTRR, raportul realizat de Sectorul Asigurari-Reasigurari din cadrul ASF, privind evolutia tarifelor RCA, in perioada ianuarie 2015 – iulie 2016, pentru autoutilitare/autocamioane si pentru vehicule destinate transportului de persoane, are multe semne de intrebare, dar in primul rand dovedeste lipsa de competenta si chiar de autocontrol al acestei autoritati: astfel, nu ne putem explica cum, daca adunam procentele pe intervale tarifare pe care ASF le da pentru luna iulie 2016, rezultatul este 98%! (date continute in tabelul “Politele RCA, incheiate pentru camioane de peste 16 tone pe intervale tarifare”). Poate cele 2 procente care lipsesc se refera la Politele RCA incheiate pentru camioane de peste 16 tone pentru intervalul tarifar de peste 20.000 lei.
 

Este inadmisibil ca ASF, intr-un raport care se vrea „competent si edificator”, sa faca astfel de greseli care ne duc la concluzia ca aceasta autoritate sta prost cu aritmetica elementara.
Ne intrebam, in situatia in care face astfel de erori, cum poate ASF sa faca calcule actuariale si verificari ale tarifelor de prima ale firmelor de asigurari si ce incredere mai putem avea in corectitudinea acestor calcule.
Chiar daca este vorba de o eroare de redactare…indiferent despre ce este vorba, UNTRR considera ca ASF nu mai are niciun fel de respect pentru cei pe care este pusa sa-i apere de eventualele derapaje ale companiilor de asigurare/reasigurare.
UNTRR observa ca indiferent de valoarea cifrelor, ASF face in acest Raport trei afirmatii extrem de ingrijoratoare:
1. “Demersul a avut drept scop identificarea cauzelor care au condus la escaladarea tarifelor RCA, precum si a eventualelor cazuri de discriminare a anumitor categorii de transportatori in procesul de stabilire a primelor de asigurare”, precizeaza raportul ASF.
Este poate pentru prima data cand ASF recunoaste direct, public, fara ocolisuri ca in piata asigurarilor RCA este o escaladare a tarifelor si ca anumite categorii de transportatori au fost discriminati in stabilirea preturilor primelor de asigurare. Ce a facut insa ASF pentru remedierea acestor situatii? Nimic, acuzand transportatorii ca sunt doar cazuri izolate!!!
2. “Pe de alta parte, analiza arata ca incadrarea autovehiculelor in anumite clase ale grilei de bonus-malus nu constituie un element determinant in stabilirea tarifelor RCA”, mai spune ASF.
Daca grila bonus-malus nu mai este un element in stabilirea tarifelor RCA, atunci de ce mai este luata in calcul? Ce mai reprezinta in Romania bonus-malus?
Se mai poate vorbi – in stabilirea valorii politei RCA – de o diferentiere reala intre conducatorul auto care a provocat daune si cel care nu a avut incidente.Cum explica ASF faptul ca in prezent o polita RCA B4, in loc sa aiba un pret diminuat fata de B2, este cu mult mai mare?
Ultimul exemplu de polita RCA primit de UNTRR din partea unui membru arata cum tarifele asiguratorilor au crescut in numai un an cu peste 150%. In 2015, compania a platit o prima de asigurare de 7.251,6 lei, tarif aferent clasei B2 la acel moment, ceea ce inseamna ca daca autovehiculul ar fi fost incadrat in clasa B0 ar fi achitat o prima de asigurare de 8.057,33 lei (la clasa B2 exista o reducere a primei de 10% fata de clasa B0).
In prezent, compania a primit o oferta de reinnoire a politei aferenta clasei B4, ceea ce indica faptul ca autovehiculul nu a fost implicat in niciun accident rutier in ultimul an, iar reducerea fata de clasa B0 este de 18%, cuprinsa intre 16.958,36 lei si 21.871,9 lei pentru 12 luni. Astfel, prima pentru B0 este intre 20.680,92 lei (4.575 euro) si 26.673 lei (5.900 euro), ceea ce indica o crestere de peste 150% in numai un an.
Bonus-malus isi mai indeplineste rolul, reglementat de Norma nr.23/2014, privind responsabilizarea soferilor, in asa fel incat sa se reduca pe cat posibil numarul de accidente, daune si vatamari corporale? Sau, poate, siguranta rutiera in Romania este atat de “eficienta" incat nu mai este nevoie de astfel de masuri!
3. “(…) In schimb, pe grupa camioanelor de peste 16 tone, pentru toate clasele bonus-malus, luna iulie a consemnat o crestere a primei medii cu circa 12% fata de luna precedenta” incheie ASF raportul.
ASF nu vorbeste nimic despre motivele acestei cresteri, nimic despre masurile de temperare a acestei tendinte. Sa ne asteptam lunar la astfel de majorari? Cum se justifica aceste tendinte de crestere abuziva?
UNTRR a concluzionat ca, desi “ne-a ingropat” in Comunicate si Rapoarte, ASF nu a prezentat si statistici care sa demonstreze ca in ultimele luni a crescut semnificativ numarul de accidente produse de “grupa camioanelor de peste 16 tone”, inclusiv daunalitatea…!!!Conform unor statistici ale Politiei Rutiere, numarul de accidente produs de camioanele de peste 16 t, este sub 2% din totalul accidentelor rutiere. Pana cand va continua insa ASF aceasta politica in detrimentul transportatorilor?

Articole similare

Ad