Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Diurna este considerata bonus salarial

Potrivit unui studiu al CNR, diurna exista in toata Europa si nu este supusa contributiilor la asigurarile sociale sau la impozit pe venit in niciotara, cu conditia ca aceasta sa ramana in limitele stabilite legal. Studiile CNR au constatat ca, de fapt, diurna este adesea considerata ca un bonus la salariile soferilor.
Diurna zilnica este stabilita de obicei in functie detara in care se deplaseaza soferul. Pentru soferii din Est care calatoresc in Vest, diurna este de aproape 54 de euro pe zi.
 

Un sofer ceh, de exemplu, va primi 45 de euro pe zi atunci cand merge prin Franta sau Germania, suma ce se ridica la 50 de euro pe zi, in cazul in care calatoreste prin Luxemburg sau Scandinavia. Bulgaria impune o indemnizatie minima de 27 de euro pe zi lucratoare petrecuta in strainatate, in oricetara din UE, cu scutiri de taxe de pana la dublul acestei sume (54 de euro pe zi). In practica, cotele sunt de 42 de euro pe zi.
Romania are o cota unica de 35 de euro pe zi pentru a calatori oriunde in UE, dar, spre deosebire de celelalte tari, aceasta se plateste pentru orice zi in care soferul este plecat, chiar si atunci cand nu se afla la volan. Prin urmare, aceasta acopera si sfarsitul de saptamana petrecut in afaratarii. Daca se depaseste o saptamana petrecuta in strainatate, in care sunt lucrate cinci zile, rata este, prin urmare, echivalenta cu 49 de euro pe zi lucratoare. Sectorul de transport francez are una dintre cele mai mari rate ale diurnei din Europa, de 66 de euro pentru 24 ore petrecute in strainatate. Cu toate acestea, sunt foarte putini soferi francezi de camion care fac transport international.
Cuantumul lunar total de certificate de calatorie in Europa de Vest s-a constatat ca variaza intre 400 de euro in Luxemburg si Germania de Est, aproape 800 de euro in Franta, Belgia si Portugalia si 900 de euro in Italia.
In Spania sitarile din Europa de Est, aceasta componenta este in valoare de circa 1.000 de euro pe luna. Ungaria este o exceptie, avand cote in jurul valorii de 640 de euro pe luna. Cu toate acestea, sumele mai mari le primesc soferii ca bonus pentru o „conducere economica“.
Transportatorii maghiari pot plati pana la 100.000 de forinti pe luna (320 de euro) pentru soferii care economisesc combustibil, in comparatie cu un consum mediu calculat de guvernul maghiar. Potrivit sondajului de teren, acest lucru este perfect realizabil. Fiind echivalent cu salariului minim national, acest bonus ar putea fi considerat un element de castig considerabil intara, desi, in realitate, efectul sau este similar cu maximizarea indemnizatiilor de deplasare intalnite in altetari din Est. Deoarece, in altetari din Europa de Est, componenta salariala globala scutita de contributii este de aproape 1.000 de euro pe luna
In Italia exista o „prestatie de reziliere“, care este obligatorie. Compania plateste douasprezecea parte din salariul de baza anual (cu exceptia orelor suplimentare si primelor) intr-un „fond de garantare“, care inseamna in jur de 140 de euro pe luna pentru un sofer. Iar o mare parte din suma forfetara platita la incetarea contractului conducatorului auto este scutita de contributiile la asigurarile sociale. Aceasta componenta este analizata in raport cu salariile de aici, mai degraba decat ca o contributie, deoarece este o suma forfetara garantata.
In Luxemburg, orele suplimentare (+40%) sunt scutite de impozite.

Articole similare

Ad