Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

ANAF poate fi contrazis …

… indemnizatiile specifice detasarii sunt parte a salariului minim daca nu acopera cheltuieli de transport, cazare si masa.
ARTRI considera ca aplicarea Directivei detasarii în transporturi ar putea deveni o sursa de inechitate si dezbinare. Asa cum au subliniat repret rezentantii ITM în cadrul cofnerintelor Tranzit din acest an, în contractul de munca al soferului ar trebui specificata clar indemnizatia pentru servicii transnationale, separat de diurna, cu alte destinatii decat costurile de transport, cazare si masa. „Compania poate acorda, din varii motive, diurne în valoare diferita (inclusiv pentru ca lucreaza în tari diferite), dar în interiorul firmei pot aparea conflicte între soferi. De exemplu, în cadrul aceleasi companii, rutele care le revin soferilor pot face diferenta la salariu“, a precizat Teodor Agud, reprezentant ARTRI, exemplificand: „daca un sofer lucreaza trei zile în Belgia, sase în Germania, noua în Franta, trei în Spania, poate ajunge la un castig de 3.710 euro, în vreme ce, cu acelasi numar de zile lucrate, dar în Belgia, Belarus, Ucraina, respectiv Bulgaria, un alt sofer castiga doar 1.500 de euro.“
 

O alta problema generata de aceasta situatie vine din faptul ca instantele romane dau decizii diferite în cazuri bazate pe diurna diferentiata, controalele ANAF putand stabili ca diurna diferentiata are rolul de a evita plata taxelor pentru salariile minime din UE.
Acesta prezinta cazul unui transportator roman cu contract cu expeditor strain pentru cinci camioane, care a asigurat salariul minim din Romania si diurna 2.000 de euro, cazarea soferilor la hotel si facturarea lunara a serviciilor.
Inspectorii ANAF au analizat contractul, facturile, încasarile, platile, ordinele de deplasare ale soferilor si au impus plata salariului minim de 1.500 de euro din tara respectiva, suma pentru care vor trebui achitate obligatiile catre bugetul de stat în Romania. „Se constata necesitatea reîntregirii fondului de salarii cu sumele acordate salariatilor detasati în UE, cu titlu de diurna, pîna la suma de 1.500 de euro. Salariatii au fost detasati în strainatate la dispozitia antreprenorilor X si Y, pentru a presta servicii de transport, în favoarea acestora, iar salariul minim prevazut a se acorda soferilor în aceasta tara este de 1.500 Euro, conform legii 344/2006 cu modificarile si completarile ulterioare. Ca si impozitul pe venitul din salarii, aceste sume devin impozabile din punct de vedere al contributiilor sociale“, se arata în raportul ANAF.
Avocatul Alina Mesinschi afirma însa ca, în conditiile în care societatea controlata reuseste sa faca dovada cu decont de cheltuieli însotit de documente justificative/salariat ca sumele acordate nu reprezinta cheltuieli cu transport, cazare si masa, acestea nu sunt supuse impozitarii, potrivit art.9 din legea 344/2006. „Indemnizatiile specifice detasarii sunt considerate parte a salariului minim, în masura în care nu sunt acordate salariatului pentru acoperirea cheltuielilor generate de detasare, precum cele de transport, cazare si masa. Daca societatea controlata prezinta ordin de deplasare/salariat însotit de decont cheltuieli pentru a le justifica, este nelegal sa fie supuse impozitarii sumele acordate soferilor în perioada controlata.“
Mai multe amanunte puteti afla din numarul urmator al revistei Tranzit.

Articole similare

Ad