Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Calitatea lucrarilor si lipsa fortei de munca, hopuri in constructia autostrazilor

Prezent la ExpoTranzit Cluj, la finele lunii trecute, ministrul Transporturilor, Lucian Sova, a criticat calitatea lucrarilor de constructie pe unele segmente de autostrada, afirmand ca nu va inaugura respectivele sectoare de drum pana ce nu vor fi gata din punct de vedere calitativ.
Dezvoltarea infrastructurii este conditionata de doua categorii de probleme fundamentale, fiecare cu gradul lor de obiectivitate, a explicat Lucian Sova. Prima este legata de slaba capacitate administrativa a autoritatilor de a promova proiecte si de timpul prea mare pierdut in tot felul de proceduri. Pe de alta parte, pe loturile de autostrada unde deja se lucreaza si nu mai exista niciun fel de piedica administrativa, ministrul Transporturilor a constat doua situatii: una in care nu exista mobilizare corespunzatoare din partea antreprenorilor, alta in care o serie de lucrari terminate sau aflate in faze ridicate de executie, se confrunta cu o serie de probleme grave de calitate a lucrarilor.
 

„Imediat ce mi-am inceput mandatul am cerut catre CNAIR investigatii privind calitatea lucrarilor. Prin CESTRIN (n.r. – Centrul de Studii Tehnice Rutiere si Informatica) au facut aceste evaluari. Rezultatele se indeparteaza destul de mult de standardul asumat prin contract, situatie in care am inceput negocieri cu antreprenorii pentru extinderea termenelor de garantie, pentru a nu ajunge in situatia in care dupa doi sau patru ani, atat cat erau termenele negociate initial, lucrarile sa-si arate vulnerabilitatile. Pe baza argumentelor aratate de CNAIR, cu unul dintre antreprenori am reusit sa ducem garantia de la 4 la 10 ani, insa acum, pe lotul despre care spune ca este gata, iar noi, din punct de vedere al Companiei de Drumuri, spunem la fel, compania afirma ca nu vrea sa predea pentru ca are termen 21 iunie. Atunci le-am spus ca o sa le scriem ca suntem gata sa preluam si ca o sa punem scrisoarea lor de refuz pe site. Totodata, cu un alt antreprenor, care desi stie bine ca sunt o serie de neconformitati in executia lucrarii, ducem negocieri grele. A mai remediat unele lucruri care se vad, dar nu mai poate interveni asupra lucrurilor care nu se vad, dar care exista in perspectiva evaluarilor tehnice care au fost facute. Ne apropiem si aici de obtinerea unui termen de garantie de 8 ani, astfel incat pe Autostrada Sebes-Turda, cele doua loturi (n.r. – 3 si 4) sa le putem deschide circulatiei“, a punctat ministrul.
Legat de mobilizarea antreprenorilor de a duce proiectele la bun sfarsit in termenul asumat, ministrul a spus ca se fac si in aceasta directie eforturi. „Pe unul din loturi (n.r. – Lotul 3 al Autostrazii Lugoj-Deva), cu un grad de executie de 82%, sunt lucrari care deja se prabusesc in urma si am fost impreuna cu experti, cu autoritati etc. si unde mi-au aratat 90 de oameni si vreo 30 de camioane care lucrau la o investitie de 100 milioane de euro incasate si inca 40 de milioane euro pe care ar trebui sa-i cheltuie pana la finalul acestui an, cand ar trebui sa livreze acest lot. De bine ce am trecut la urmatorul lot, cineva mi-a spus ca deja vreo 40 de oameni au plecat din santier. Saptamana viitoare ma duc si cu ambasadorul Spaniei, care a venit sa ne spuna ce buna e compania respectiva, ca este cea mai mare din tara lui si ca nu ar fi cazul sa reziliem, dar daca se va impune voi rezilia. Nu reziliez eu, dar voi sustine directia pe care si-o va asuma CNAIR de a rezilia lucrarea din motive atat tehnice, cat si de neasumare, nerespectare a angajamentelor privind mobilizarea pe santier“, a mai spus Lucian Sova, care a afirmat ca nu manifesta niciun fel de toleranta pentru inaugurari de lucrari doar de dragul de a fi inaugurate.
Mobilizarea necorespunzatoare a antreprenorilor va duce si la imposibilitatea absorbtiei fondurilor europene, a mai explicat ministrul, bazandu-se pe rezultate preliminare efectuate la nivelul institutiei pe care o conduce, care au aratat ca pana la finalul anului trebuie terminate lucrari in valoare de 600 de milioane de euro, cat sunt programate pentru a fi cheltuite in acest exercitiu financiar pe santierele actuale: „Daca cineva poate sa creada vom putea face lucrari de 600 milioane de euro cu vreo 2.000 de oameni si 1.800 de utilaje, il rog sa vina de azi in locul meu. Bani sunt, contracte sunt, front de lucru exista. Am fost si sambata, am fost si in timpul saptamanii la capatul Autostrazii A3 – gasesti 5 oameni pe un santier de 92% raportat ca fiind facut, cu platile la zi, cu exproprierile la zi, iar antreprenorul spune ca e bine. Ditamai viaductul, sute de metri patrati de armatura de otel ce trebuie legata in vederea turnarii placii si numai un muncitor.“

Articole similare

Ad