Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Leasingul si clientii complementari elimina problemele impuse de sezonalitate

Caracterul sezonier al marfurilor clientilor logistici genereaza operatorilor probleme de capacitate pe care, la castigarea unui asemenea contract, acestia se grabesc sa le rezolve prin investitii masive in depozitare, echipamente si personal. Toate bune si frumoase pana cand varful de sezon al clientului se incheie, si atunci toata capacitatea suplimentara odata necesara satisfacerii clientului ramane doar un cost usturator. Dar efectele negative ale sezonalitatii pot fi invinse. Nu toate segmentele sunt sezoniere, dar daca exista un asemenea client, atunci toata atentia trebuie indreptata catre o alta industrie care poate furniza un client cu o sezonalitate complementara.

Dar cum putine sunt cazurile in care clientii se aliniaza perfect de-a lungul anului, leasingul de personal si echipamente raman principalele metode de a face fata sezonalitatii.
Potrivit lui Tolga Oran, director de marketing si vanzari GEFCO Romania, 80% dintre clientii companiei sunt caracterizati de fluctuatii importante ale volumelor de la un sezon la altul. "Noi numim sezonalitate o schimbare a volumului cu un anumit procent. Daca el se modifica cu 10-20%, nu consideram ca aceasta fluctuatie este sezonalitate, diferenta trebuie sa fie mult mai mare de atat de la o perioada la alta a anului. Client care sa aiba un nivel absolut constant luna de luna nu exista insa", a declarat reprezentantul GEFCO. Toate produsele au o anumita sezonalitate. Electrocasnicele, electronicele, de exemplu, se vand de asemenea mai bine in preajma sarbatorilor de iarna, cand sunt oferite drept cadouri. Romania are o productie importanta pe segmentul "white goods" si, in cazul frigiderelor, de exemplu, exista o sezonalitate puternica, cu volume duble de la sfarsitul verii. De altfel, la finalul sezonului cald incepe livrarea pentru foarte multe produse, in scopul pregatirilor pentru vanzarile din perioada octombrie-decembrie. De asemenea, varful vanzarilor pentru cuptoare este atins in ianuarie-februarie. Iar in aceste cazuri este vorba de o sezonalitate care dubleaza nivelul volumelor inregistrate in restul anului.
Desi filiala romaneasca a companiei franceze nu lucreaza direct pentru segmentul alimentar, o parte din activitatea desfasurata de companie este totusi legata de acest segment. "De exemplu, noi nu facem logistica pentru inghetata, dar lucram cu companii care furnizeaza betele de inghetata pentru producatori, si care au cam aceeasi sezonalitate ca si acestia, poate cu cateva saptamani mai devreme decat varful de vanzari al producatorilor de inghetata", a mai spus Tolga Oran.
Si DSV are in depozitul din Bucuresti o gama de clienti cu sezonalitate puternica, printre care si producatorii de bere Heineken si Bergenbier. De asemenea, la Brasov, compania efectueaza 70% din operatiunile de distributie pentru Kraft. DSV se mai ocupa si de anvelope, o alta categorie de bunuri foarte sezoniere, pentru clientii Goodyear si Bridgestone. "Acum, ca urmare a schimbarii legislatiei, anvelopele au devenit clar bunuri sezoniere. Volumele pe acest segment au explodat, pur si simplu", a spus Catalin Papuc, directorul departamentului de transport DSV Solutions.
Exista, pe de alta parte, si produse care genereaza activitate logistica exclusiv intr-o anumita perioada a anului. "Lucram cu o companie pe proiectul care implica luminile expuse in oras pe perioada sarbatorilor de iarna, deci avem o sezonalitate foarte puternica din septembrie pana in ianuarie, iar apoi aceasta afacere se opreste", a explicat Tolga Oran.
Dar toti clientii companiilor logistice sunt caracterizati de anumite fluctuatii ale volumelor pe parcursul unui an. "Desigur, toate business-urile sunt sezoniere. Unul dintre marii nostri clienti este Samsung, si putem spune ca produsele acestui client sunt sezoniere, pentru ca se vand mai bine in perioada de sarbatori, la fel si in cazul clientului Intersport. Volumele in aceste cazuri pot creste de la 1 la 2, sunt variatii foarte mari", a declarat Cristian Negrutiu, directorul departamentului de logistica DSV Solutions, care a mai specificat ca la incarcarea colectiilor noi in magazinele Intersport exista variatii foarte mari. De asemenea, in cazul acestui client exista si un flux invers, pentru ca la sfarsitul perioadei de iarna se retrage colectia curenta si incepe sa intre cea de vara si viceversa, caz in care activitatea furnizorului logistic este mult mai intensa, dat fiind faptul ca trebuie sa fie realizate ambele fluxuri. Tot in acest segment se incadreaza si clientii DSV, Kenvelo si Promod.
Samsung este practic cel mai mare client al companiei, care se ocupa de brown goods, in timp ce Wim Bosman opereaza pentru acest client pentru segmentul de electrocasnice. Cu toate acestea, Samsung nu depaseste 10% din totalul volumului operat de DSV. "Una din caracteristicile noastre de baza este ca nu depindem de un client anume. Avem si noi un grup de sapte clienti mai mari, care ne aduc 70% din cifra de afaceri, dar asta nu inseamna ca ii neglijam pe ceilalti mai mici. Avem si un top de clienti medii, care sunt cei mai constanti, si un grup de clienti mici", a declarat directorul de transport DSV. Pentru Samsung, compania nu efectueaza si activitate de depozitare, putand livra de la centrul est-european al clientului, situat in Gank, Slovacia, direct catre Romania si Bulgaria, realizand cross-docking atunci cand este nevoie. De altfel, Samsung detine doar doua depozite regionale in toata Europa, unul pentru partea de vest a continentului, in Olanda, si altul in Slovacia, pentru regiunea rasariteana, compania reusind sa se organizeze foarte bine doar utilizand aceste doua puncte. "Se pare ca tendinta de centralizare va continua acolo unde tipul produselor o va permite si unde ele nu sunt nici foarte sezoniere, pentru ca in cazul lor trebuie sa fii mai aproape de client, iar la acestea probabil ca va continua tendinta de localizare a stocului. Dar si acesti clienti isi scad stocurile", a spus directorul de logistica DSV.

Contactul permanent cu clientul elimina "surprizele"
Unele companii aleg sa lucreze tot mai mult cu clientii pe baza de prognoza pe diferite perioade. Potrivit lui Tolga Oran, GEFCO stabileste impreuna cu clientul o prognoza cu trei luni inainte de operatiunea propriu zisa, care trece prin mai multe ajustari ulterioare, cu o luna inainte, doua saptamani, dupa care se obtine comanda finala cu o saptamana inainte, care este confirmata inca o data cu doua zile inainte. "Putem revizui aceasta comanda si de sase ori, dar prognoza ne da totusi o idee, pentru ca, de cele mai multe ori, daca lucrezi intr-un mod foarte apropiat cu clientul, poti avea o estimare corecta a comenzii in proportie de 80% cu trei luni inainte. Si, in plus, putem ajusta comanda putin cate putin, indreptand surplusul de capacitate catre alte proiecte, sau, dimpotriva, mobilizand camioane pentru acest client, in cazul in care volumele lui se maresc. De asemenea, metoda ne da mai mult timp si pentru a cauta comenzi complementare", a mai spus reprezentantul GEFCO.

Multinationalele dispun de avantajul colaborarii intre filiale
GEFCO trateaza problema sezonalitatii printr-un foarte bun management al capacitatii de transport atat rutier, cat si maritim, pe calea aerului si feroviar. Dupa cum se stie, GEFCO este o companie non-asset, detinand doar vagoane. De asemenea, atat inaintea sezoanelor de varf, cat si a perioadelor mai slabe din punct de vedere al volumelor, compania realizeaza o prognoza de management, in scopul careia sunt stabilite intalniri cu clientii pentru intocmirea unor planuri. "Din punct de vedere al transportului, avem multi clienti care se completeaza intre ei. Impreuna cu partenerii nostri care furnizeaza camioanele realizam un management al capacitatii, adica aceasta este transferata de la unul la altul in scopul diminuarii efectului de sezonalitate", a declarat reprezentantul GEFCO, exemplificand prin cazul unui client pentru care compania incarca mai multe camioane din N-V Romaniei cu destinatia Rusia. "Din partea acestui client avem un volum care necesita multe camioane incepand cu sfarsitul lui august si pana la finalul lui decembrie. Iar pe partea ungara, foarte aproape de Romania, avem un alt client care isi incepe activitatea sezoniera de varf din ianuarie si trimite marfa, de asemenea, catre Moscova. Folosim astfel in comun capacitatea de transport de care dispunem in zona respectiva. Cand primul client isi incheie activitatea de varf, la sfarsitul lui decembrie, transferam jumatate din capacitatea respectiva de transport catre partea ungara. Astfel, datorita diversitatii clientilor nostri, dar si datorita retelei GEFCO, putem realiza acest tip de management", a mai spus Tolga Oran, mentionand ca o alta modalitate de a trata cu sezonalitatea este managementul retururilor. "Poti avea doi clienti cu varfuri de sezon in aceeasi perioada, din care unul are activitatea orientata pe export, in timp ce celalalt se ocupa de import. Astfel, daca le coordonam transporturile putem iesi in mare avantaj. Daca, de exemplu, avem clienti care exporta foarte mult catre Franta la sfarsitul anului, avem si clienti care fac, in aceeasi perioada, multe importuri din aceasta tara, precum si din restul Europei Occidentale, pentru luminile de Craciun din oras, de exemplu. Deci folosim aceeasi capacitate de transport si organizam cursele de retur astfel incat camioanele sa se intoarca incarcate", a mai spus reprezentantul GEFCO.

Sfarsitul de toamna este sezon de varf pentru toata piata
Pentru DSV, marfurile sezoniere reprezinta cam 50% din volumul total. "Oamenii pe care ii avem disponibili in depozit pot fi mutati de la un proiect la altul. La fel si in ceea ce priveste activitatea de distributie. Acesta este raspunsul nostru in privinta sezonalitatii", a declarat Cristian Negrutiu, care a adaugat ca solutia este dezvoltarea unui portofoliu de clienti din diverse domenii. "Si producatorii de centrale termice Ariston si Vaillant sunt clientii nostri, si sunt, de asemenea, sezonieri, pentru ca spre sfarsitul verii si toamna volumele lor se dubleaza, cand toata lumea isi pune centrala. Noi am cautat sa balansam perioada de iarna cu cea de vara", a mai spus directorul de transport DSV, explicand totodata ca segmentul berii creste incepand din mai, dupa care, in august, volumele producatorilor incep din nou sa scada. Acest segment nu creste insa la fel de mult ca altele, pentru ca marii producatori de bere nu lucreaza cu un singur furnizor de logistica. "Nu doar noi lucram cu Bergenbier si cu Heineken. Din aceasta cauza, sigur ca volumele nu sunt la nivelul celor de la anvelope, dar variatia este oricum foarte mare. Nu vorbim de o dublare, ci de o triplare a volumului, sau de un volum de patru ori mai mare", a mai declarat reprezentantul DSV. Dupa aceasta etapa, incep sa se mareasca volumele producatorilor de centrale termice, segmentul de fashion si anvelopele. "Si astfel reusim sa mentinem un nivel constant. Desigur ca avem si noi varfuri. In octombrie si noiembrie exista un varf al activitatii pentru toata lumea, pentru ca vine Craciunul, sfarsitul de an", a mai declarat Cristian Negrutiu.
Pentru segmentul de retail, GEFCO incepe sa livreze cu destul de mult timp inainte de sezonul de varf al Craciunului, din septembrie-octombrie. "Alte sectoare, cum este productia directa, nu au sezoane de varf, pentru ca produc just in time cu cateva saptamani inainte, nu mai mult de atat", a spus Tolga Oran.
De aceeasi parere este si Andrei Militaru, director de dezvoltare Network One Distribution, care spune ca inregistreaza cel mai mare volum in noiembrie, cand se pregatesc cadourile. "Alta perioada de varf pentru industria IT este cea de dinainte de inceperea scolii si a cursurilor la facultate. O revenire destul de buna se observa pentru martie-aprilie, o parte datorita faptului ca in aceasta perioada este de obicei Pastele, si pentru ca aceasta este perioada in care se fac rectificarile bugetare, si atunci statul face achizitii. Noi nu lucram direct cu statul, insa clientii nostri, da", a mai spus reprezentantul Network One Distribution. El a adaugat ca, de asemenea, ianuarie este o luna foarte buna pentru activitatea vanzatorilor de aparatura IT.
In mod normal, iulie si august erau considerate foarte slabe, dar situatia s-a schimbat. "In 2011 acestea au fost luni bune, cu activitate ridicata pe segmentele fashion, anvelope. Am avut o surpriza cu luna decembrie, care nu a fost atat de buna pe cat ne-am asteptat noi", a adaugat Cristian Negrutiu. In schimb, anul trecut, noiembrie a fost o luna foarte buna, "ceea ce indica faptul ca decembrie a fost foarte mult anticipata de clienti, spre deosebire de 2010, cand situatia a fost exact invers. Au incarcat retailul in noiembrie si pentru decembrie au ramas de facut doar completarile", a spus Catalin Papuc, in timp ce directorul de logistica este de parere ca si clientii isi schimba strategia. "Si ei duc o batalie cu competitorii lor in magazine pentru ocuparea spatiului la raft si sigur ca, daca sunt primii, ocupa un spatiu mai mare, vand mai mult", a adaugat acesta.

Diversitatea mare a clientilor invinge riscurile impuse de sezonalitate
Potrivit reprezentantului GEFCO, o mare parte a puterii companiei se bazeaza pe diversitatea clientilor. Operatorul lucreaza cu segmentele auto, electrocasnice, retail, produse chimice si chiar industria alimentara. "De exemplu, avem un client care exporta cirese conservate, cu o sezonalitate foarte specifica, din octombrie pana in martie. Avem tot felul de clienti si, de asemenea, dispunem de o retea foarte mare. Deci avem uneltele potrivite pentru a optimiza si a gestiona aceasta sezonalitate. Iar cand angajam oameni in regim temporar, nu va fi pentru 10 zile, ci pentru cateva luni", a declarat Tolga Oran, care a mai spus ca GEFCO nu a avut niciodata probleme in privinta angajatilor temporari. "Am gasit intotdeauna oameni cand am avut nevoie de ei."
Pentru a gasi clienti care sa completeze capacitatea sezoniera de care altii nu mai au nevoie, GEFCO lanseaza campanii interne, ceea ce presupune o colaborare foarte stransa si cu celelalte filiale ale companiei. "De exemplu, stim ca intr-o anumita perioada din an trimitem multe camioane catre Franta, iar in 2011 am avut intalniri cu toate centrele GEFCO din Franta si i-am informat asupra numarului de camioane pe care le avem disponibile in diferite regiuni. Si in fiecare zi am inceput sa comunicam pe linie interna unde avem camioane disponibile, reusind astfel sa utilizam 30-40% din capacitatea camioanelor doar prin incarcarea lor pentru retur de catre agentiile GEFCO din Franta", a mai spus Tolga Oran, care a subliniat ca, de fapt, clientii complementari nu sunt greu de gasit, odata stabilit sectorul vizat. "Mergem cu o solutie competitiva, pentru ca si ei, la randul lor, sunt complementari pentru un alt client."
Si Gabriel Decu, director de operatiuni Interbrands, este de parere ca riscurile generate de sezonalitete pot fi combatute cu multa atentie si planificare. "Un pic mai special pentru noi este un business relativ nou, Kraft, pentru care distribuim doar regional si care, intr-adevar, inregistreaza varfuri mai mari decat ale celorlalte branduri pe care le avem, in perioada de Craciun si de Paste. In privinta business-urilor pe care le stim de ani de zile, ca P&G, condimentele, tigarile, nu mai este nimic nou pentru noi si stim la ce sa ne asteptam. In cazul Kraft, sigur ca sezonul noiembrie-decembrie din primul an de colaborare a fost foarte greu, pentru ca nu aveam experienta asta", a spus reprezentantul Interbrands, care a adaugat ca in urmatorul sezon operatiunile au fost deja mult mai bine executate.

Varfurile se acopera cu personal inchiriat
In perioada de varf, cand personalul permanent nu mai este suficient, Network One Distribution apeleaza la inchirierea de personal. Aceasta strategie presupune, potrivit lui Andrei Militaru, un cost suplimentar de aproximativ 10% pentru personalul din depozit. "Nu avem variatii foarte mari de volume de la o luna la alta, avem si o politica de product management destul de sanatoasa, avem experienta, firma functionand din 2002, iar industria IT a fost una dintre cele mai greu incercate. Au fost foarte multe falimente, iar modul de management al capitalului circulant, insemnand stocuri, incasari si plati catre furnizori, este crucial", a declarat reprezentantul Network One Distribution, care a adaugat ca firma pe care o reprezinta este suficient de matura pentru a previziona aceste fluctuatii si a le face fata, prin realizarea unor estimari impreuna cu clientii. "Tiparul dupa care se desfasoara activitatea este, in general, acelasi de la un client la altul, surprizele foarte mari putand aparea in timpul sesiunilor de achizitii ale institutiilor de stat sau de cele corporate. Sunt situatii in care o companie mare isi schimba intregul parc IT si cumpara 4.000 de laptopuri", a mai declarat Andrei Militaru, potrivit caruia cele mai bune zone pentru vanzari din tara sunt Capitala, care absoarbe peste 40% din volumul comercializat, si apoi celelalte orase mari.
Si DSV incearca sa acopere varfurile prin apelarea la surse externe. "Incet-incet, renuntam la ideea de a mai angaja si, in schimb, apelam la diverse firme partenere care ne ajuta cu personal. Nu am reusit insa sa gasim niste parteneri de talie mare flexibili. Adica Adecco, Manpower, Lugera, din pacate acestea sunt destul de inflexibile si ne solicita contracte pe termen lung. De aceea noi lucram cu furnizori mai mici, care nu sunt niste nume in piata, dar care ne pot asigura o flexibilitate mai mare din acest punct de vedere", a precizat Cristian Negrutiu, care a daugat ca au existat cazuri in care a fost nevoie de o flexibilitate saptamanala. "Uneori am avut nevoie intr-o saptamana de 15 oameni de la ei, saptamana viitoare de 20 si peste inca doua de 10. Se poate si asa, iar cei cu care noi colaboram sunt capabili sa asigure acest nivel."

Leasingul se extinde si la echipamente
Proportia de angajati temporari in sezonul de varf se situeaza la aproximativ 25% in cadrul DSV, iar managementul companiei ar vrea sa creasca aceasta pondere pana la 50%, pentru a asigura, la randul lor, o flexibilitate marita. "Practic, problema cu orice depozit este ca exista niste costuri fixe – chiria in primul rand, in timp ce venitul este sezonier. Si atunci sunt luni in care practic companiile logistice nu prea reusesc sa isi acopere macar costurile, daca nu iau aceste masuri. La utilaje, situatia este aceeasi, acolo leasingul a fost implementat de mai mult timp, si avem si niste utilaje proprii", a mai explicat directorul de logistica al DSV. Pentru depozitul de 24.000 m2 din Bucuresti DSV are si un grup de utilaje inchiriate de la furnizorii Toyota si CEMPS. DSV detine cam 50% din echipamentele folosite, si anume pe cele specializate. "Dar la utilaje variatia nu este atat de mare, pentru ca le mutam de la un proiect la altul, in functie de volume", a mai spus Cristian Negrutiu.
Totusi, flexibilitatea furnizorilor de echipamente nu este prea mare. De exemplu, compania detine echipamente pentru rafturi inguste, care nu se gasesc de inchiriat. "Ce putem sa inchiriem noi sunt echipamentele uzuale, dar nu avem nevoie de foarte multe de acest tip, pentru ca depozitul este configurat cu culoare inguste intre rafturi, facem picking inclusiv de pe rafturile superioare si atunci, practic, nu este foarte multa flexibilitate in acest sens", a mai spus reprezentantul DSV.
Si GEFCO adopta un model similar in ceea ce priveste distributia, activitatea de cross-docking si depozitare. Pentru a administra costurile si a dispune de flexibilitate, compania functioneaza dupa un model care se bazeaza pe o echipa de baza si, in functie de cresterea volumelor, angajari temporare si stagiari, pentru adaptarea rapida la fluctuatie. "De obicei, avem intelegeri cu furnizorii nostri pentru adaptarea echipamentelor in functie de volumele pe care le avem. Adica, daca avem nevoie de mai multe echipamente pentru 2-3 luni, le inchiriem pe aceasta perioada si astfel putem controla foarte bine costurile", a explicat Tolga Oran, care a adaugat ca, desi forta de munca din depozite fluctueaza in functie de volume, calitatea serviciilor si standardele sunt pastrate prin ocuparea stabila a pozitiilor cheie de catre oameni pregatiti.
Anul trecut, compania a realizat o colaborare cu Univesitatea Politehnica, de unde a preluat opt stagiari pentru diferite departamente. In functie de performantele obtinute in timpul stagiului de practica din departamentul de marketing, achizitii, operatiuni s.a., unde au avut roluri active, acestora le-au fost oferite slujbe temporare. "Iar al treilea pas consta in angajarea lor, in functie de performante. In acest moment insa, angajarea temporara este destinata in principal operatiunilor", a mai spus reprezentantul GEFCO.

Dezechilibrele de marfa de la o regiune la alta pun probleme mai mari
Nu toate companiile apeleaza insa la acest model, al leasingului de personal. Gebruder Weiss are in portofoliu clienti cu activitate de vanzare sezoniera din domeniul bauturilor si al materialelor de constructii ce reprezinta aproximativ 30% din totalul volumelor operate de companie. Astfel, avand in vedere numarul redus al produselor sezoniere, in ceea ce priveste activitatea de depozitare, compania nu se confrunta cu lipsa fortei de munca, motiv pentru care operatorul logistic nu apeleaza la leasingul de personal. "In schimb, dificultatile se produc in zona distributiei nationale, in special la camioanele complete, unde fluctuatiile intre cererea de transport in sezon si extrasezon sunt foarte mari. Astfel, in timpul sezonului, ne confruntam cu fenomenul lipsei capacitatii de transport, in special in ultima sapta-
mana din luna. Fenomenul este accentuat si de dezechilibrele de marfa intre diverse regiuni din tara, ca Moldova, Oltenia s.a.", a declarat Mirela Brojban, director departament solutii logistice Gebruder Weiss.
In ceea ce priveste inchirierea personalului, reprezentantii DSV sunt de parere ca acesta este cam acelasi ca in cazul angajatilor permanenti. "Nu sunt mult mai scumpi, pentru ca nu folosim furnizori mari, care isi pun si profit. In plus, noi oricum avem si o componenta importanta de co-packing in depozit, operatiune care se face exclusiv cu parteneri, furnizori care ne dau si personalul pentru depozit. Noi incercam sa facem aceasta flexibilitate chiar saptamanala", a explicat Cristian Negrutiu, care a adaugat ca fiecare client are o echipa alocata. "Avand multi clienti, am mers pe varianta in care proiectele au echipe proprii. Nu lucram pe activitati cum fac altii, care au echipa de receptie, de livrare, de checking, s.a, lucru care se poate realiza atunci cand sunt 3-4 clienti in depozit", a mai spus acesta.
In perioadele in care muncitorii dispusi sa lucreze in regim temporar nu sunt de gasit, angajatii permanenti efectueaza ore suplimentare si, potrivit reprezentantilor DSV, in unele cazuri aceasta situatie este mai avantajoasa, pentru ca orice om nou are nevoie si de putin training.

Totusi, leasingul nu este o solutie unanim acceptata
In opinia lui Urs B. Hug, managing partner Meneghin&Partner, partener al companiei de consultanta logistica Experts for Experts, leasingul este o unealta periculoasa, "pentru ca se opereaza cu echipamente care nu iti apartin si trebuie sa platesti in mod continuu pe parcursul duratei contractului, iar daca economia fluctueaza, nu exista o foarte mare flexibilitate in ceea ce priveste adaptarea echipamentelor, camioanelor s.a. la nevoile curente". Reprezentantul Meneghin&Partner este insa de parere ca segmentul leasingului se dezvolta rapid in economii precum cea a Romaniei, unde este nevoie de investitii mai mari, si unde aceasta practica reprezinta, deci, o alternativa. "Dar cred ca este o practica periculoasa si trebuie sa fie o decizie foarte bine gandita. Eu as incerca intotdeauna sa combin leasingul cu cumpararea de echipamente, camioane s.a. proprii. Sau poate nici macar leasingul, ci doar inchirierea pe termen mai scurt, pentru mai multa flexibilitate. Pentru ca exista posibilitatea de a cumpara, exista leasingul si inchirierea", a mai spus Urs B. Hug, care, in ceea ce priveste personalul, crede cu tarie ca cea mai buna solutie este angajarea oamenilor pe termen lung si imbunatatirea constanta a performantelor acestora. "Companiile trebuie sa incerce sa pastreze oamenii pregatiti, sa se asigure ca vor ramane in echipele lor. Cu cat stau mai mult, cu atat vor cunoaste mai bine compania, si cu atat mai valorosi vor fi", a mai spus reprezentantul Meneghin&Partner, adaugand ca in Europa de Est exista tendinta "furtului" de angajati prin acordarea unor salarii cu cateva sute de euro mai mari. "Iar aceasta tendinta costa economia sume enorme de bani, deoarece cu cat numarul angajatilor vechi care pleaca este mai mare, cu atat creste numarul celor noi care trebuie sa fie pregatiti. Iar acesta este un cerc vicios. Cred ca mai bine este sa investesti in pregatirea oamenilor tai, si apoi trebuie sa cheltuiesti putin ca sa ii pastrezi, sa fii sigur ca raman pe termen lung", a mai spus Urs B. Hug.

Sezonalitatea se manifesta si la nivel saptamanal
Potrivit lui Viorel Leca, cele mai mari volume de marfa sunt transportate in zilele de joi si vineri, respectiv ultima saptamana a lunii, aceste caracteristici determinand dezechilibrele de marfuri care fac necesare ajustarile permanente in optimizarea transporturilor. "Este o sezonalitate in interiorul lunii, ultimele zile din luna fiind puternice, pentru ca toti au de indeplinit un obiectiv, dar este o sezonalitate si in interiorul saptamanii. Aprovizionarea pentru weekend incepe cam de miercuri si, de obicei, miercuri-joi suntem incarcati la maximum", a mentionat si Catalin Papuc. Din acest motiv, si clientii insista foarte mult ca timpii de livrare sa fie intocmai respectati. "Acum toti retailerii lucreaza cu programare, iar daca dintr-un motiv sau altul nu ai respectat acel interval rezervat tie, si nu esti vineri la ora 11 in fereastra alocata de Carrefour, de exemplu, nu mai descarci. Si atunci camionul sta pana luni acolo", a mai spus directorul de logistica de la DSV. Iar pentru clienti este foarte important sa se descarce inaintea sfarsitului de saptamana, pentru ca atunci inregistreaza cele mai mari vanzari.

Articole similare

Ad