Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Imbunatatirea proceselor logistice ale clientilor

Anul trecut a fost unul plin de evenimente si de schimbari in structura si portofoliul de servicii CEVA Romania. In general a fost un an bun, in care compania a reusit sa depaseasca scaderea volumelor de bunuri tranzactionate pe piata romaneasca prin extinderea gamei si a nivelului de servicii. Strategia CEVA este aceea de optimizare continua a proceselor logistice ale clientilor, educare permanenta a angajatilor si exploatare a oricarei oportunitati viabile aparute pe piata.

Volumele de pe piata pe care activeaza CEVA Romania au scazut anul trecut cu 10-15%, dar activitatea companiei a crescut cam in aceeasi masura, ca urmare a faptului ca serviciile oferite s-au diversificat. Clientii fie au cedat o parte din procesele pe care le derulau catre CEVA Romania, fie au avut nevoie de mai mult spatiu de depozitare. In momentul de fata, in Romania, CEVA opereaza aproximativ 50.000 m2, dar pentru anul acesta se are in vedere extinderea capacitatii de depozitare pana la 60.000 m2.
Logistica de fabrica pe care o facem noi are in spate un proces de productie care se deruleaza programat, pe baza unui plan de vanzari si productie. In momentul in care volumele de vanzare scad, automat volumele din productie necesita un spatiu de depozitare. Operativ, nu a crescut volumul de marfuri manipulate, ci au crescut cerintele si atunci s-a diversificat nevoia de servicii. Daca pana acum derulam servicii care necesitau un anumit spatiu, ulterior, ca urmare a cerintelor de pe piata, a crescut nevoia de spatiu de depozitare, a explicat Cristian Ofiteru, director general CEVA Logistics Romania.
Bugetul companiei stabilit pentru 2012 este in linie cu cel de anul trecut si nu se estimeaza o crestere semnificativa a volumelor, mai ales ca situatia economica mondiala este incerta. Nimeni nu poate sa spuna care va fi evolutia precisa, piata si-a invatat lectia in perioada 2008-2009 si acum toata lumea este in asteptare.
Asa cum declara reprezentantul companiei, "daca la sfarsitul lui decembrie previziunile pentru 2012 aratau o crestere economica de 1,5% pentru Romania, la inceputul lui ianuarie am vazut o noua previziune care arata ca ea va fi de peste 2%. Desi se «zvoneste» ca o alta criza ameninta acum economia mondiala, semnalele specifice nu au aparut inca pe piata. Astfel, daca la debutul crizei din 2008 se simtea deja o tendinta de reducere a stocurilor, iar retailerii mai ales cautau depozite unde sa isi stocheze marfurile nevandute, in ultimul trimestru al anului trecut consumul a crescut si nu simtim reactii la iminenta unei alte crize."
In afara de industria automotive, Cristian Ofiteru crede ca exista potential mare in momentul de fata si pentru sectorul de electronice si telecomunicatii, respectiv productie si exploatare de energie, dar si pentru productia industriala.
Din contractele pe care le avem in derulare, in 2012 nu vor fi niciunele de reinnoit, dar sectorul logistic in care activam este influentat de multe schimbari care se petrec in operatiunile clientilor si atunci trebuie sa ne adaptam. Trimestrial au loc discutii si imbunatatiri ale proceselor si ajustari de tarife in functie de modul in care se deruleaza procesele. Si noi, si clientii nostri urmarim reducerea costurilor. Cel putin pentru piata romaneasca, cel mai important este costul, a aratat directorul general CEVA Romania.

Externalizarea, o decizie grea pentru unii
Desi a trecut destul de mult timp de cand externalizarea este descrisa ca fiind o modalitate de a reduce costurile, potentialii clienti sunt inca suspiciosi. Managerul CEVA Romania considera ca situatia actuala de pe piata ii va face pe multi dintre ei sa se gandeasca la externalizarea serviciilor de depozitare, decizie care le poate aduce beneficii reale si costuri mult mai scazute.
Dar, deocamdata, externalizarea merge greu in Romania. "In momentul de fata sectorul cu cea mai mare dinamica spre externalizare este retailul, unde cei mai multi jucatori si-au externalizat serviciile si sunt putini cei care opereaza propriile platforme logistice si, daca nu si-au externalizat in totalitate operatiunile, macar partea de transport sigur au externalizat-o. Celelalte sectoare sunt in asteptare, pentru ca exista teama de externalizare, clientii considerand ca acest lucru aduce pierderea controlului asupra proceselor si automat cresterea costurilor. Nu este adevarat, pentru ca un operator de logistica specializat va aduce categoric o imbunatatire a proceselor pe care le deruleaza si in timp va obtine si reduceri de costuri", a explicat Cristian Ofiteru. "In plus, clientii considera ca astfel ar fi prea transparenti cu privire la procesele pe care le deruleaza. Din nou, e vorba de o teama nefondata, deoarece, cel putin in sectorul logistic, procesele sunt aceleasi, doar cu mici particularitati specifice fiecarui sector."

Optimizare continua a proceselor
La nivelul tuturor subsidiarelor, CEVA are o politica de imbunatatire continua a proceselor in care sunt implicati si clientii, uneori direct in cazul proceselor care necesita interventii de ambele parti.
Unele proiecte de optimizare au avut rezultate foarte bune, reducand costurile cu pana la 30%. Acestea pot avea ca efect reducerea absenteismului sau a accidentelor, sporirea eficientei de lucru si a productivitatii si, nu in ultimul rand, cresterea calitatii muncii prestate. "Toate proiectele sunt aplicabile in cadrul tuturor operatiunilor, de la fluxul de productie efectiv pana la siguranta angajatilor. Anumite proiecte necesita si investitii suplimentare, dar, in principal, vizeaza reorganizarea fluxurilor", a precizat directorul general CEVA Romania.
La nivel global, programul de excelenta CEVA este compus din patru directii care genereaza excelenta in operatiuni. Una dintre acestea, "Smart", presupune ca fiecare filiala a companiei sa isi impartaseasca cele mai bune practici astfel incat si celelalte sa le poata prelua si sa atinga un nivel mai bun de performanta. In felul acesta toate operatiunile la nivel global intr-un anumit sector beneficiaza de acelasi nivel de cunostinte.
Zero Defect Start up este o metodologie de project management prin care se garanteaza ca din primul moment al demararii unui proiect nou se obtin indicatorii de performanta solicitati de client. Apoi vine siguranta in munca, pe care CEVA pune foarte mare accent, urmarind permanent si imbunatatind continuu conditiile de lucru. A patra directie este metodologia Lean, dezvoltata in cadrul intregii companii, pentru fiecare operatiune. Aceasta asigura cresterea performantei si sustine imbunatatiri continue ale proceselor.

Investitia in depozite ramane riscanta
CEVA nu investeste in mijloace fixe, ci colaboreaza cu dezvoltatorii de astfel de depozite atat la nivel local, cat si mondial. Investitia intr-un spatiu propriu este considerata riscanta, mai ales ca, in ultima perioada, tendinta este de reducere a termenelor de inchiriere. Daca pana acum 2-3 ani contractele se semnau pe 3-5 ani, acum clientii solicita din ce in ce mai mult reducerea acestor termene, media fiind de trei ani. In plus, in momentul de fata piata ofera multe oportunitati pentru spatii de depozitare.
Pe de o parte, pentru anumite spatii, preturile la chirie sunt inca mari si serviciile oferite sunt la costuri ridicate, iar pe de alta parte, cererea de pe piata nu este la nivelul ofertei in zonele unde s-au construit spatiile logistice. Un alt factor este si faptul ca unii clienti si-au construit singuri depozite, iar in situatia actuala se confrunta cu un excedent de spatiu, a aratat Cristian Ofiteru.

Oamenii, cel mai important capital
Conducerea CEVA Logistics Romania considera ca angajatii reprezinta cel mai important "bun" al companiei, ca atare se pune mare pret pe pregatirea lor. Exista o prima etapa in care se face evaluarea aptitudinilor pe baza identificarii nivelului de pregatire pe care il au sau a nivelului de calificare pentru pozitia respectiva, urmata de un program de pregatire general, care sa asigure un nivel unitar. De asemenea, pentru cei care arata interes pentru activitatea pe care o desfasoara si vor sa se dezvolte in companie, exista programe de dezvoltare personala cu training dedicat.
CEVA are in jur de 170 de angajati in Romania, inregistrand o fluctuatie destul de redusa, de circa 2%, fara a lua in calcul personalul angajat temporar. Strategia pentru resurse umane presupune si folosirea leasingului de personal si in acest sens exista colaborari cu companii care au reusit sa furnizeze personal cu un grad inalt de calificare si profesionalism.

Clasificare in functie de performanta
Fiecare locatie CEVA este clasificata pe baza unor criterii interne, pe patru nivele de dezvoltare: developing, basic, advanced si show case. In momentul de fata, la nivel mondial sunt in jur de 30 de locatii show case, iar in urmatorii doi ani obiectivul este ca 80% sa atinga nivelul advanced.
In Romania, CEVA opereaza trei locatii, una dintre ele fiind clasificata la nivelul advanced, iar celelalte la nivelul basic. "In cazul celor doua la nivel basic nu putem spune ca le lipseste ceva, pentru ca toata aceasta dezvoltare se face etapizat. Nu putem transforma peste noapte o operatiune de la zero la nivelul cel mai ridicat. Conceptul de excelenta in operatiuni se bazeaza pe angajati, implicarea si participarea acestora. Ei sunt motorul care genereaza excelenta si cei care fac posibile imbunatatirile. Pentru a atinge acest nivel trebuie sa adaptam cultura angajatilor. Fara a intelege procesele pe care le fac si directia in care trebuie sa mearga, lucrurile se vor intampla automat (sistemul push), iar efectele nu vor fi sustinute in timp. De aceea toate actiunile se dezvolta treptat. In primul rand se prezinta conceptele de baza, angajatii sunt familiarizati cu acestea si cu instrumentele pe care trebuie sa le foloseasca prin programe de training. Bineinteles ca unele operatiuni se dezvolta mai repede, unele mai incet, dar in fiecare situatie exista un plan care urmareste evolutia operatiunii respective. Astfel, in doi ani se poate ajunge la nivelul advanced si chiar show case. Din punct de vedere operational suntem la acelasi nivel cu celelalte subsidiare din lume", a subliniat Cristian Ofiteru.

Articole similare

Ad