Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

COVID-19: structuri de lucru alternative

Noul coronavirus (COVID-19) continua sa ingrijoreze autoritatile si populatia la scara larga, extrem de contagios si cu o rata ridicata a mortalitatii, este evident ca masurile luate nu vor fi suficiente pentru a limita raspandirea. Cu peste 150 de cazuri deja confirmate, Romania nu poate face fata pandemiei. Totusi, pentru a limita raspandirea virusului, Centrul pentru Situatii de Urgenta a luat o serie de masuri preventive, printre care si inchiderea scolilor. Aceste masuri ridica anumite intrebari pentru angajati si angajatori, si cum isi pot continua activitatea prin alternative de lucru flexibile care sa le permit angajatilor sa ramana acasa, alaturi de copii. 
In acest context, angajatorii trebuie sa ia in calcul implementarea unor alternative de lucru mai flexibile. Evident ca munca de domiciliu nu este posibila in toate industriile, cum sunt cele care presupun munca fizica, acitivitati bazate pe client, vanzari sau transport, iar pentru acestea sunt necesare alte masuri. 
Unde se poate implementa munca de la distanta, iar angajatorii pot avea in vedere una dintre alternativele stipulate prin lege: lucrul de acasa sau telemunca. 
Ca o remarca generala, angajatorii sunt responsabili, inter alia, pentru sanatatea si siguranta angajatului cat este la munca. Legea le permite angajatorilor sa modifice unilateral locul si tipul muncii angajatului in caz de forta majora, sau ca masura de protectie pentru angajat. In mod ideal, daca este posibil, pentru implementarea acestor schimbari trebuie sa existe un acord mutual. 
Lucrul de la domiciliu inseamna ca angajatorul va continua sa-si desfasoare sarcinile de serviciu de acasa. Pentru implementarea acestei structuri, daca nu este posibil sa se semneze o anexa la contractul de munca, angajatorul va emite decizii individuale prin care se stabileste ca angajatul isi desfasoara activitatea de la domiciliu, stabilindu-se si perioada de timp pentru care se implementeaza acest aranjament, cu indicarea intervalelor si maniera prin care angajatorii isi pot verifica angajatii si isi pot exercita controlul muncii. 
Telemunca este o alta alternativa pentru lucru de la distanta, prin care se folosesc intrumente IT&C. Pentru a implementa telemunca trebuie sa se stabileasca aceleasi masuri ca in cazul lucrului de la domiciliu. 
In principiu, modificarile locului de munca (un element esential pentru contractul de munca) trebuie inregistrate la Registrul Electronic de Evidenta Angajatilor. Unde nu este posibila implementarea acestor masuri de lucru alternativ, angajatorii trebuie sa ia in calcul si alte structuri flexibile de lucru, precum lucrul in ture sau program de lucru personalizat, prin care sa permita parintilor care stau acasa cu minorii sa le asigure acestora protectia. Acolo unde se poate, angajatorul trebuie sa permita luarea concediului de odihna sau a concediului fara plata. 
Pentru angajatorii unde prezenta la locul de munca este necesara pentru desfasurarea activitatii, se aplica urmatoarele recomandari: spatiul de lucru trebuie dezinfectat periodic, materialele de care dispun angajatii trebuie sa fie curate, utilizarea unor mijloace de transport alternative (preluarea personalului din puncte fixe) pentru angajati pentru a limita utilizarea transportului public. 
Angajatorii trebuie sa mai aiba in vedere si o combinatie de lucru de la domiciliu, cu munca in schimburi si de la sediul companiei pentru evitarea spatiilor aglomerate. 
Angajatorii trebuie sa aiba in vedere mentinerea confidentialitatii unei infectii cu coronavirus printre angajati, dar trebuie, in egala masura, sa protejeze ceilalti angajati.

Articole similare

Ad