Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Tarifele de transport rutier au scazut in Europa, in medie, cu 0,8%

Conform raportului "Tabel de referinta in ceea ce priveste tarifele de transport rutier din Europa", publicat de Transport Intelligence (To) si Upply, acestea s-au micsorat in primul trimestru al anului cu 0,8%, scaderea cererii, care ar fi putut duce la o scadere si mai mare a preturilor de transport, fiind totusi compensata de reducerea capacitatii disponibile, in contextul crizei Covid-19.
In primele doua luni ale anului, cererea a fost stabila, dar pandemia a schimbat datele problemei, mai ales incepand cu sfarsitul lui martie. 
Cererea s-a contractat mult, dar cu variatii sectoriale, asa cum reiese din raport. De exemplu, productia automotive a fost afectata puternic si a presupus suspendari de activitate care au atras anularea unor comenzi importante de transport rutier, dar, pe de alta parte, cererea de transport de alimente pentru supermarketuri a crescut enorm la inceput, dupa care s-a diminuat in Franta, Spania si Italia. Si productia din industria chimica si farmaceutica a cunoscut o crestere constanta, datorita cererii mai mari din timpul crizei medicale, dar industria modei s-a contractat.
In aceste conditii, Thomas Larrieu, director de date in cadrul Upply, arata ca, desi impactul cresterilor si scaderilor cererii in diverse domenii asupra pretului mediu al pietei nu a fost major, volatilitatea tarifelor a crescut mult.
Astfel, conform raportului despre evolutia tarifelor de transport pe principalele rute internationale, pe relatia Franta-Spania acestea au scazut din cauza ca reducerea capacitatii de transport nu s-a intamplat la fel de repede ca scaderea cererii. De la Paris la Madrid o cursa costa, in medie, cu 3,8% mai putin, iar cele mai multe transporturi, peste 80%, sunt realizate de companii spaniole – cei mai importanti actori europeni din domeniu, dupa firmele poloneze. Dar, spre deosebire de acestia din urma, care se deplaseaza mai usor in intreaga Europa Centrala, in functie de cerere, spaniolii care fac transport international trebuie sa treaca prin Franta pentru a ajunge in tara lor si atunci cauta sa incarce adesea marfa de acolo. De aceea capacitatea de transport in Franta nu a scazut odata cu cererea, deci operatorii sunt obligati sa accepte tarife mai mici.
Pe de alta parte, pe relatia Germania-Polonia nu s-a inregistrat nicio scadere a capacitatii de transport din cauza blocajelor din frontiere. Dar volumele mici de export ale Germaniei catre restul lumii au dus la un dezechilibru mai mare al preturilor pe relatia Germania-Tarile de Jos. 
Pretul mediu de transport rutier in primul trimestru din 2020 a fost de 1,61 euro/km, iar printre relatiile cele mai ieftine se numara Birmingham-Madrid (0,80 euro/km) si Duisburg-Madrid (0,91 euro/km). 
Cea mai mare variatie de pret a fost pe axa Paris-Varsovia, pe sensul spre Varsovia, cu tarife cu 7,5% mai mari de la un an la altul. Pe relatiile cu Italia preturile scazut mai mult decat media europeana pe primul trimestru, dar in martie au inceput sa creasca din cauza scaderii capacitatii de transport. 
Problema care se pune este cum va reactiona piata la iesirea din carantina, deoarece multi transportatori mici si-au suspendat activitatea in ultimele saptamani si asta a modificat echilibrul intre cerere si oferta. Deci situatia trebuie analizata atent in viitorul apropiat pentru a se putea anticipa o eventuala crestere de tarife. 

Articole similare

Ad