Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Firmele mici sunt ca o barcuta pe ocean

Nelu Zoltan are o intreprindere individuala de transport in Arad, cu trei camioane de 40 t, care opereaza pe ruta Germania-Marea Britanie, transportand marfuri generale in calitate de subcontractor pentru o multinationala. Pana la jumatatea lui martie nu au aparut niciun fel de perturbari cauzate de coronavirus, dar pe 19 martie timpul de asteptare la imbarcarea pe feribot a fost foarte mare, „desi in port nu era deloc aglomerat, si nici pe vapor. Dupa circa trei ore de asteptat in coloana, am cautat o toaleta in port, dar era inchisa si a trebuit sa astept pana la urcarea pe feribot“, declara Nelu Zoltan, care merge uneori el insusi in curse. Acesta explica faptul ca avantajul trecerii cu feribotul DFDS este acela ca soferilor li se ofera, incluse in pretul biletului, o masa, cafea si dusuri, „de aceea am cerut de la firma pentru care lucram sa ne rezerve treceri exclusiv cu DFDS“.
Din perspectiva acestuia, traim vremuri de resetare generala, de asediu, si nu militar, ci al instabilitatii, „fiind contaminati nu doar cu noul virus, ci cu o substanta care face ca totul sa devina volatil. Este aproape inutil sa mai faci planuri, de orice fel. Activitatea de transport rutier, fiind o veriga intre celelalte domenii ale economiei, simte socurile din toate partile. Probabil ca povestea este diferita pentru firmele mari, dar cei care avem o afacere mica suntem ca o barcuta pe ocean. Ca mici intreprinzatori in transport, adesea trebuie sa fim si juristi, si economisti, si soferi, si mai stiu eu cate pozitii pot exista, si alergam in toate directiile incercand sa supravietuim si, desigur, sa ne dezvoltam.“
Asta nu doar pentru ca adaptarea la Pachetul Mobilitate va fi foarte dificila, ci si pentru ca a aparut aceasta pandemie, din cauza careia unele sectoare industriale s-au oprit, ceea ce a dus la o scadere cu 25% a volumului de munca intr-o prima faza – dar de atunci multe companii britanice si-au mai suspendat activitatea – si pe alocuri si la o scadere a tarifelor. „Slava Domnului ca a scazut pretul la carburant, si asta mai acopera din pierderi! Altfel, pentru noi, schimbarile aduse de Brexit si coronavirus au generat o scadere cu circa 10% a venitului, ceea ce ar fi insemnat jumatate din profit daca nu ar fi scazut pretul carburantului.“ In plus, functionarea la capacitate redusa a companiilor a dus si la cresteri mari ale timpilor de asteptare la incarcare/descarcare, ceea ce genereaza costuri in plus, la care se adauga timpii pierduti la traversarea frontierelor catre est. „In astfel de conditii, daca se mai da si o ordonanta militara de izolare, fara prea multe optiuni, chiar incepi sa crezi ca cei care reusesc totusi sa supravietuiasca sunt cu adevarat eroi“, subliniaza Nelu Zoltan. Aceste considera ca buzunarele statului sunt si sparte, nu doar goale, si nu crede ca sunt sanse ca guvernul sa sprijine firmele in caz de colaps, „deci continuam sa luptam din rasputeri ca sa mentinem rotile in miscare. Desi, in situatia actuala, activitatea de transport nu doar ca asigura conectarea intre plapandele sectoare ale economiei, ci este si un important generator de lichiditati. Din pacate, nemtii par mult mai interesati de buna functionare a noastra decat ai nostri, de acea s-au aratat ingrijorati de blocarea soferilor est-europeni in tarile de domiciliu, in carantina.“
Sectorul transporturilor este important, atrage atentia Nelu Zoltan, nu doar pentru ca face legatura intre celelalte industrii, ci si pentru ca, existand multi soferi romani la munca in Europa, care au familiile acasa, in tara intra sume importante de bani care sustin consumul intern. Concret, fiecare sofer blocat acasa in carantina 14 zile inseamna aproape 1.000 de euro care nu mai intra in consumul intern – si asta doar din venitul lui.
Transportatorul aradean vede insa si lucruri bune in situatia actuala: avand un credit, a fost contactat de banca pentru ca, in caz de dificultate de plata, sa se gaseasca solutii, dar deocamdata nu este cazul. Un alt aspect pozitiv este acela ca in vest se circula bine, nu mai exista blocaje in trafic, ceva ce scade timpii de tranzit in unele zone. Iar controalele rutiere s-au mai imputinat fata de perioada de dinainte de pandemie, cand „parca erau cu binoclul pe camioanele din est. Probabil insa ca, dupa ce isi vor acoperi iar nevoia de transport, vor fi din nou cu ciomagele pe noi. Avantajul nostru, al romanilor, este ca am invatat sa suportam mult. Dar poate ar fi fost mai de folosi sa invatam sa ne aparam impreuna.“ 

Articole similare

Ad