Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Reorganizarea poate fi o solutie

Economia actuala s-a schimbat foarte mult in ultimii ani, globalizarea, informatizarea si volatilitatea crescuta impunand un alt ritm logistic. De aceea, acum, cu atat mai mult din cauza crizei, companiile trebuie sa dispuna de sisteme complexe de planificare si eficientizare. Apoi, daca structura actuala nu mai este eficienta, aceasta trebuie modificata. Schimbarea nu ar trebui sa fie privita cu teama pentru ca, daca este facuta asa cum trebuie, poate aduce beneficii imense. In cadrul conferintei organizate de Arilog pe 3-4 noiembrie au fost indicate cateva cazuri unde reorganizarea a fost o solutie benefica.
 

A mai fost prezentata situatia segmentului logistic din Germania, care a aratat ca recesiunea economica a fost o mare bataie de cap chiar si pentru nemti, renumiti pentru logistica lor foarte exacta.

Piata s-a schimbat, la fel si logistica, scaderile in acest domeniu fiind semnificative indiferent de tara. Si in Germania, criza a lovit puternic in economie, anul trecut PIB avand o scadere de aproape 5%, dar pentru 2010 se estimeaza o revenire de 3,3%, iar la anul, inca un plus de 2%. In Germania, segmentul de logistica reunea in 2008 2,8 milioane de angajati, dar numarul a scazut in timpul crizei si se estimeaza ca nivelul din 2008 va fi atins din nou anul urmator. Cifra de afaceri din segmentul de logistica a scazut cu 8,3% in 2009, iar anul acesta se preconizeaza o crestere de 5%. Una dintre principalele provocari pentru economia actuala este globalizarea: produsele pot fi cumparate de oriunde din lume, iar furnizorii pot avea clienti in toata lumea, ceea ce duce la o structura diferita a proceselor. Si informatizarea a schimbat modul de desfasurare a afacerilor, sunt disponibile foarte multe sisteme IT si majoritatea celor implicati intr-un lant logistic cer si furnizeaza informatii, astfel incat acum logistica este un fel de open-book.
Urmeaza volatilitatea. Economia globala este dictata de alte reguli decat economiile nationale. Se pot intalni situatii in care piata mondiala intra in recesiune, iar piata nationala este in crestere, sau pot scadea ambele in acelasi timp. De aceea, cei care activeaza in economia globala trebuie sa faca fata unor situatii foarte volatile uneori. Un alt aspect care in ultima vreme a devenit foarte important este cel ecologic: in Germania nu se poate vinde un produs sau serviciu care nu indeplineste cerintele legate de protectia mediului.
„Economia globala este influentata de foarte multi factori. Produsele au un ciclu mai scurt de viata, de exemplu, in industria auto, la un interval de circa cinci ani iese un alt model care sa inlocuiasca varianta anterioara, iar in cazul chinezilor sau al coreenilor intervalul este de trei ani. Departamentul de logistica trebuie sa tina pasul cu aceste schimbari. Din ce in ce mai multi clienti vor produse individualizate, se lucreaza foarte mult cu accesorii, produse mici. Companiile trebuie sa invete sa raspunda acestor cerinte si sa le integreze astfel incat sa obtina o pozitie competitiva“, considera Thomas Wimmer (foto jos), presedintele board-ul executiv BVL (Asociatia Germana de Logistica). Acesta a adaugat ca „daca ne uitam la situatia economiei globale se vede ca sunt doar doua economii deosebit de importante pentru piata mondiala, SUA si UE. Deci toate tarile UE impreuna sunt suficient de puternice pentru a concura cu SUA, dar daca nu colaboreaza, nu avem nicio sansa, asa ca ne trebuie retele.“
 
Eficienta prin reorganizare
Pentru a supravietui intr-o astfel de situatie economica dificila trebuie aplicata o strategie de crestere inteligenta. Nu se pot aplica aceleasi strategii ca inainte de criza, trebuie analizate si presimtite dezvoltarile viitoare si, din moment ce externalizarea este o strategie des intalnita, trebuie analizat ce produse sau servicii pot fi externalizate.
„Trebuie sa te adaptezi la situatia economica, sa ai o politica sustenabila, sa fii inovativ. Important este sa convingi si politicienii, cele doua parti, sa actioneze pe aceeasi baza. Nemtii considera ca fiecare euro investit in infrastructura aduce un castig economic de patru euro. Pentru a avea o evolutie buna, companiile de logistica trebuie sa urmareasca trei aspecte: economic, ecologic si social“, a avertizat Thomas Wimmer.
In cadrul prezentarii sustinute la conferinta Arilog, acesta a expus si studii de caz referitoare la doua companii care, prin actiuni specifice, au reusit sa obtina o serie de avantaje economice.
Una dintre ele este VW OTLG (Volkswagen Original Parts Logistics), care organizeaza logistica pieselor de schimb pentru diferite brand-uri ale grupului Volkswagen si furnizeaza produse catre 2.800 de parteneri de service. Ca urmare a dezvoltarii continue, reteaua companiei ajunsese sa aiba o structura complicata cu 12 huburi. Asa ca s-a luat hotararea de a incerca o reorganizare. Astfel, pe baza statisticilor legate de vanzari, si nu din punct de vedere istoric, reteaua a fost redusa la sapte huburi, unele au fost extinse, s-au construit altele noi, iar unele au fost inchise. Rezultatele obtinute au fost foarte bune. Nivelul serviciilor a crescut si au fost imbunatatite si stocurile, timpii de livrare si disponibilitatea produselor. A rezultat astfel si un necesar mai mic de transporturi, deci per total mai putine costuri.
Al doilea exemplu a fost Kühne&Nagel, furnizor global de servicii logistice care activeaza si in industria aeronautica, segment pe care logistica e mult mai complicata, sunt mai multe tipuri de piese, iar timpii de livrare sunt mult mai redusi. Kühne&Nagel si-a reorganizat complet reteaua pentru a face fata cerintelor care creste cu 3,5% anual si mare parte din costuri se datoreaza pieselor de schimb si operatiunilor de mentenanta.
Dupa reorganizare, compania a reusit sa diminueze cu 20% costurile cauzate de operatiunile la sol. In plus, a fost optimizata considerabil activitatea de transport – mai putine curse, o mai buna utilizare a retelei – si au fost reduse si stocurile.
 
Piata trebuie „simtita“ din timp
Pentru a obtine o politica unitara pentru toata compania, Hochland Romania a reorganizat structura firmei, creand un departament separat de supply chain care, alaturi de alte patru departamente, formeaza structura decizionala. Infiintarea unui departament separat de supply chain a contribuit la atingerea obiectivelor de eficienta ale companiei.
„Avem o abordare unitara si o politica integrata, ceea ce pe noi ne-a ajutat sa vedem clar ce vrem, incotro vrem sa mergem si cum sa facem aceste lucruri posibile. O politica sustenabila a unei structuri de supply chain inseamna sa poti integra politica respectiva in cea generala a companiei si trebuie sa raspunda la doua obiective mari: profitabilitate si cresterea satisfactiei clientului. Asta mai ales acum, cand piata este atat de dificila, iar proactivitatea si posibilitatea de a raspunde exigentelor clientilor sunt foarte importante“, a explicat Dorin Maxim (foto sus), supply chain director Hochland Romania.
In cadrul acestui proiect de reorganizare au fost stabilite trei directii pe termen lung. In primul rand, realizarea unei strategii de aprovizionare, in conditiile in care piata de materii prime este foarte volatila, asadar aplicarea unei strategii stabile influenteaza in mod direct profitabilitatea.
Un alt deziderat a fost obtinerea unui management de stoc, de comenzi si planificare pentru toate categoriile de operatiuni, atat pentru intrari, cat si pentru iesiri. A treia strategie pe termen lung a fost consolidarea serviciilor logistice ale companiei si imbunatatirea lor.
O urmare directa a acestui proiect a fost reducerea generala a stocului, fie ca e vorba de materii prime, produse finite sau ambalaje. Acesta este un succes mai ales ca, in prezent, niciuna dintre entitatile de pe parcursul lantului logistic nu isi mai permite sa pastreze marfa.
 
Urmarire atenta a indicatorilor si sistemelor
Pentru a avea o politica unitara la nivelul intregului supply chain, Hochland verifica un indicator, „total logistic cost“, care arata cat de mult se consuma cu toate serviciile logistice pentru fiecare unitate de produs. Acest lucru se dovedeste benefic in momentul in care piata se schimba, implicit si volumele, si atunci compania isi poate adapta costul logistic la volumele de pe piata.
De asemenea, se foloseste o gama de instrumente relationate cu SAP, o parte fiind preluate de la clientii interni sau externi din lantul logistic, iar o parte fiind dezvoltate customizat pe supply chain.
Unul dintre sisteme este cel de Early Planning System, care ajuta la luarea unor decizii prin care se evita pierderi in managementul de pret sau in managementul de stoc, mai ales cand piata variaza foarte mult si afecteaza in mod direct stocurile.
Dar, de cele mai multe ori, oamenii fac diferenta intre un proiect reusit si un esec garantat. „Este foarte important ca fiecare companie sa-si dezvolte oameni motivati, care sa fie deschisi pentru schimbare. Oamenii sunt rezistenti la schimbare nu pentru ca urasc schimbarea, ci pentru ca iubesc inertia. Ei trebuie sa-si doreasca sa produca valoare adaugata prin munca lor si sa genereze activitati si proiecte care in final sa aduca beneficii pentru companie. Sigur, pentru asta trebuie sustinuti si incurajati si sa li se asigure un plan de dezvoltare pe termen lung“, a concluzionat Dorin Maxim.            

Articole similare

Ad