Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

„S-au pierdut foarte multe oportunitati din cauza infrastructurii”

CEVA Logistics este unul dintre cei mai importanti furnizori de servicii logistice de pe tot globul, oferind clientilor sai solutii complete de supply chain, ce includ atat evaluare, proiectare, implementare si executie pentru contracte logistice, cat si coordonarea transporturilor, ca serviciu integrat sau de sine statator. CEVA in Romania a inceput in 2007, in prezent executand servicii logistice pentru clienti din industria telecomunicatiilor si automotive. Am discutat cu Cristian Ofiteru, noul director general al CEVA Romania, dupa decesul lui Vlad Goran, despre modul in care compania a traversat criza si despre planurile de viitor.
 

Tranzit: Cum v-a afectat criza financiara activitatea? Cum au evoluat volumele operate?
Cristian Ofiteru: CEVA asigura servicii logistice complexe si solutii pentru managementul transporturilor la nivel mondial. Reteaua globala CEVA detine locatii in mai mult de 170 de tari, in care lucreaza peste 46.000 de angajati.
La nivel global am asistat la o contractare cu circa 10% a veniturilor din logistica, iar marginile au fost de circa 5,5%. In Romania, volumele au scazut, de asemenea, in medie, cu 10-12%, scaderea fiind mai mare pe segmentul de retail si mai mica pe sectoarele productive. Partenerii nostri din industria automotive cu care lucram nu au avut variatii foarte mari in volume fata de 2008-2009, iar in ultimele sase luni am inregistrat un trend pozitiv ca urmare a semnarii unui contract cu un distribuitor global de aparatura electrocasnica, pentru care asiguram servicii logistice si de distributie, in depozitul nostru din Bucuresti.
 
Cum au evoluat tarifele pe durata crizei?
Preturile noastre au fost revizuite pe durata crizei, mai ales ca unele contracte au fost innoite, dar in general nu au fost schimbari semnificative ale preturilor CEVA Romania.
 
Detineti flota proprie?
Este adevarat ca momentan s-a redus capacitatea de transport existenta pe piata, pentru ca in ultimii ani multi si-au inchis business-ul si au ramas doar operatorii mari, angajati in contracte cu volume consistente. Exporturile au crescut semnificativ si este normal sa se simta o reducere a capacitatii, dar eu cred ca inca exista capacitate disponibila.
In Romania oferim transport direct doar pe partea de cargo curierat, in rest lucram cu subcontractori dedicati. Avem flota proprie in Franta, Belgia, Olanda, volumul fiind principalul criteriu care poate duce la o investitie in flota.
 
Cum sunt tarifele de transport actuale? Ce conditii impuneti transportatorilor cu care lucrati?
Preturile de transport variaza, dar cautam servicii cu un raport calitate/pret cat mai bun. Vrem sa ni se asigure siguranta transportului marfii, raspunderea pentru eventuale pierderi sau distrugeri, respectarea timpilor de tranzit si o buna comunicare. Avem parteneri cu o lunga colaborare si nu angajam transportatori de la o zi la alta decat in cazuri exceptionale.
 
Oferiti si servicii de grupaj?

Functionam ca si casa de expeditii, dar nu avem un serviciu de grupaj, pentru ca nu operam camioanele noastre si nici nu avem linii dedicate de transport pe Romania sau alte destinatii. Sunt parteneri in piata care fac grupaje, dar pentru noi nu a fost cazul pana acum.
 
Ce solutii de eficientizare ati aplicat pe durata crizei? Ati redus schema de personal?

In fiecare locatie au fost luate masuri de eficientizare in urma evaluarii proceselor si a fost reorganizata activitatea in functie de cerintele clientilor, dar nu am avut reduceri de activitate. Angajamentul nostru fata de clienti este ca pe parcursul contractului, de la an la an, sa aducem imbunatatiri si sa crestem eficienta proceselor pe care le derulam. Prin programul LEAN am reusit sa obtinem un nivel inalt de eficienta a proceselor, acest avantaj folosindu-l pentru dezvoltarea afacerilor. Am reusit sa imbunatatim indicatorii de performanta, stiut fiind ca un client este foarte fericit cand isi primeste marfa intreaga si la timp, fara defecte. Tot pentru reducerea costurilor am aplicat managementul furnizorilor, prin initierea de negocieri cu furnizorii de servicii pentru asezarea preturilor, acolo unde a fost cazul, sau a conditiilor contractuale pe care le avem cu ei, inclusiv la unele transporturi.
 
Credeti ca pooling-ul ar putea reprezenta o solutie pentru reducerea costurilor?
Acum avem in portofoliu doi clienti care au produse asemanatoare, in proportie de 90%, si fiecare este tratat in mod individual, pe de-o parte din punct de vedere al cerintelor pe care le are, iar pe de alta parte, al proceselor interne. Exista posibilitatea de a lucra pentru doi clienti similari, dar depinde foarte mult de cerintele de confidentialitate ale lor.
 
V-ati mentinut clientii din 2008 pana acum? Ce alti clienti v-ati mai adaugat in portofoliu?
Da, ne-am pastrat clientii cu care am pornit de la inceput, ceea ce inseamna ca nu am pierdut niciun client traditional, ba mai mult, ne-am extins protofoliul in 2009-2010 cu clienti din sectorul Customer&Retail din moda si electrocasnice.
 
Ati adaugat si servicii noi in portofoliu?
Portofoliul clientilor se extinde, astfel trebuie sa dezvoltam si portofoliul de activitati. In octombrie 2009 CEVA a lansat serviciile de „Charter“ si „On Board Couriers“. „Charter“ este o solutie dedicata fiecarui client, prin care un anumit tip de aeronava, incepand cu elicoptere si un mic Cessena pana la Antonov 225, asigura transportul la destinatia dorita de la punctul de preluare indicat. „On Board Couriers” este un seviciu special prin care un reprezentant CEVA asigura transportul la destinatie, in siguranta si la timp, al unor pachete mici sau plicuri cu documente.
 
Cum a schimbat criza economica planurile de investitii in Romania?
Cand ne extindem, avem intotdeauna in vedere background-ul economic si oportunitatile oferite de companiile locale. Pozitia geografica este excelenta, tara beneficiaza de forta de munca educata, iar infrastructura s-a mai imbunatatit in ultima vreme, desi mai are cale lunga de strabatut.
Ca si in 2007, cand am intrat pe piata romaneasca, avem planuri de dezvoltare organica, insa momentan urmarim evolutia pietei si suntem orientati spre dezvoltarea organica.
Cele mai active tari din Europa de Est sunt Polonia, Ungaria, Cehia si Slovacia. CEVA Romania opereaza in prezent 70.000 m2 in sase locatii, 60% din volume fiind din sectorul automotive. Am inceput operatiunile in Bucuresti in 2007, apoi ne-am extins la Slatina, Pitesti, Cluj si Timisoara, din 2009, aici avand si cea mai mare suprafata de depozitare: 26.000 m2. In functie de cerintele pietei si oportunitatile care vor aparea ne vom extinde si catre alte orase. Urmeaza sa dezvoltam ca si cross-docking depozitul pe care il avem in Bucuresti, iar pentru restul tarii, in functie de oportunitatile care apar.
 
Ce clienti vizati pentru dezvoltare?
Pentru clientii din Romania exista doua directii de abordare: pe de-o parte, inca sunt clienti care nu au externalizat serviciile de logistica si prefera sa-si administreze singuri aceste operatiuni si vom merge in directia lor pentru a le oferi posibilitatea de a lucra cu noi si de a-si dezvolta proiectele, nu numai prin efectuarea de operatiuni logistice, ci si prin consultanta. De asemenea, nu este exclusa posibilitatea de a ne indrepta catre clientii care au deja contracte de logistica. Noi consideram ca sistemul nostru de operare este unul care produce calitate si aduce beneficii pentru client, de la an la an fiind imbunatatita eficienta.
Participam la licitatii, abordam si clientii direct, deoarece trebuie sa umplem spatiile de depozitare existente la capacitate, dar dorim sa ne si dezvoltam si sa aducem noi clienti in activitatea noastra.
Sunt clienti care au un volum foarte mic, si nu ne deranjeaza acest lucru, carora le punem la dispozitie resursele pe care le avem. Sunt si clienti si proiecte care necesita resurse mult mai mari, unde avem suportul colegilor nostri de la nivel de regiune si global, care ne ajuta in procesele de implementare si punere in functiune a diferitelor proiecte.
 
Ce sistem informatic folositi in Romania si la nivel global?
In septembrie 2010 CEVA a lansat, in parteneriat cu RedPrairie, o noua solutie Matrix WMS, in proces de implementare in diferite locatii. Va fi un serviciu standard oferit tuturor clientilor CEVA, care au nevoie de suportul unui WMS in centrele de depozitare si distributie, fiind parte integranta a solutiilor IT personalizate. Astfel, CEVA va putea sa monitorizeze fluxul marfurilor, sa optimizeze transportul, managementul depozitului si controlul stocurilor, clientii avand, de asemenea, posibilitatea de a prelua informatii din sistem.
In Romania, tot cu RedPrairie, este dezvoltata o solutie WMS mai simpla, care in viitor va fi folosita ca si fundatie pentru implementarea noului MATRIX. Acest sistem ofera WMS si acces internet securizat pentru clientii nostri care pot in timp real sa-si administreze singuri comenzile si sa verifice disponibilitatea stocului.

Ce previziuni aveti pentru 2011?
Telul nostru pentru anii urmatori este sa avem un indice de crestere din doua cifre, prin descoperirea potentialului pietei romanesti, care sa ne ajute sa ne dezvoltam. Datorita dezvoltarii rapide a economiei in Europa de Est si tendintei clientilor de a-si muta activitatea in zone mai estice, cred ca va exista o crestere semnificativa si pentru Romania, ca si pentru restul Europei de Est.
Romania are potential din punct de vedere geografic pentru ca se afla la intretaierea mai multor drumuri comerciale Asia-Europa, Europa-Orientul Mijlociu, insa infrastructura este destul de saraca, si nu doar din punct de vedere rutier, ci si pe calea ferata, care, din punctul meu de vedere, a ajuns la cel mai scazut nivel posibil. Pentru a oferi oportunitati logistice firmelor care doresc sa investeasca in Romania, cei responsabili de infrastructura trebuie sa faca mai multe eforturi.
 
Ati avut clienti care s-au mutat din Romania din cauza infrastructurii?
Nu am avut clienti care sa se mute la „competitie”. Am fost norocosi sa lucram cu firme stabile care au dezvoltat afacerea in Romania. Ba mai mult, unul din importatorii cu care lucram, nu este unul mare, dar are o buna retea de distributie si clienti importanti in randul retailerilor, construieste Romania ca centru regional de distributie pentru Bulgaria, Ungaria, Serbia, inclusiv Romania
Sunt deja mai multi producatori care s-au stabilit aici in ultima perioada si cred ca Romania ar trebui sa ia deciziile necesare pentru a investi in infrastructura, deoarece in ultimii ani s-au pierdut foarte multe oportunitati in din aceasta cauza.
 
(A consemnat Marilena MATEI)

Articole similare

Ad