Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Ca un ceas elvetian

Daca la editia anterioara a conferintei Arilog asociatia a organizat o vizita la Coca-Cola in Ploiesti, dupa evenimentul din 3-4 noiembrie am avut ocazia sa vedem de aproape cum se desfasoara activitatea in departamentele Caroserie si Montaj ale uzinei Dacia de pe platforma de la Mioveni. Am parcurs astfel drumul de la o banala foaie de tabla la modelele Dacia pe care le vedem pe strazi si care se vand atat de bine in strainatate. De asemenea, am remarcat cum toate etapele se desfasoara cu o exactitate remarcabila, datorita organizarii logistice foarte bine puse la punct.
 

Platforma de la Mioveni a fost considerata sursa pentru proiectul X90, numele de cod al Dacia Logan, si se intinde pe o suprafata de aproape 3 km2, din care 623.000 m2 construiti. Cele mai importante activitati se desfasoara in Uzina vehicule, Uzina mecanica si centrul logistic RIR ILN.
In uzina mecanica se fabrica motoarele, cutiile de viteze si sasiurile si exista si o turnatorie proprie de aluminiu, unde se produc cartere de cutii de viteze, capete de ambreiaj, motoare, transmisii etc.
Uzina Vehicule este formata din patru sectii: Presaj, Caroserie, Vopsitorie si Montaj. Pentru a evita rutina, angajatii isi schimba postul la fiecare patru ore.
La sectia Presaj, tabla vine in bobine sau in paleti si este ulterior ambutisata si bagata in niste matrite unde i se imprima forma viitoarei piese.
Pentru asta se folosesc 104 prese cu forte de la 250 la 1.000 t, in functie de dimensiunea si complexitatea componentei. Piesele obtinute sunt trimise catre departamentul Caroserie, dar si catre clientii externi, prin intermediul centrului logistic ILN-RIR.
De la Presaj, piesele din otel merg la departamentul Caroserie, unde, prin sudura in puncte si impreuna cu elementele mobile, se realizeaza asamblarea caroseriei. Sudura pieselor se face cu 900 de aparate. Montarea fetelor de usi este realizata de un robot.
La final, caroseriile sunt verificate la lumina puternica pentru a depista eventualele defecte si, ca o masura de siguranta in plus, o data pe luna o caroserie este distrusa pentru a verifica rezistenta punctelor de sudura.
In functie de model, sudura se face pe fluxuri diferite, dar la final toate caroseriile ajung pe o singura banda si sunt transportate catre vopsitorie, unde sunt tratate si pregatite pentru a aplica vopseaua.
Procesul de vopsire presupune sase faze: tratamentul de suprafata, cataforeza, masticarea (pe fiecare masina se aplica circa 18 kg de mastic), aplicarea vopselei intermediare, aplicarea bazei hidrosolubile si a lacului (ambele se realizeaza cu roboti) si ceruirea (protectie anticoroziva). Pentru o caroserie se folosesc in jur de 8 kg de vopsea.
 
Linie de productie variata
Dupa ce procesul de vopsire a fost finalizat, caroseriile ajung la ultima etapa de fabricatie, cea de Montaj general. Aici sunt asamblate si montate elementele mecanice, postul de conducere, oglinzile si elementele interioare. Exista o singura banda de montaj, lunga de 1.100 m, iar masinile intra pe ea in functie de tipul comenzii, asa ca se pot intalni modele diferite, cu dotari diferite, pe fiecare caroserie fiind atasate fise care cuprind informatiile necesare. Masinile trec prin mai multe etape de asamblare, in sistem sol sau aerian. Aici se intalneste un alt robot, care aplica masticul de lipire a parbrizului.
Linia de productie este dotata cu un sistem de semnalizare. Cand apare vreo problema, se aprinde un bec rosu, iar linia de asamblare, care in mod normal merge continuu, se opreste.
Dupa ce montajul este complet, masinile trec printr-un tunel, o spalatorie puternica unde sunt simulate conditii atmosferice grele, dupa spalare sunt verificate la o lumina puternica, iar la final masinile sunt tratate anti-coroziune.
In cele din urma, masinile sunt preluate de soferi, care fac cateva ture prin fabrica pentru a verifica functiile de baza, in mers.
Toate aceste etape se bazeaza pe un departament foarte bine pus la punct care asigura atat fluxul industrial, cat si documentatia si prelucrarea informatiilor. De exemplu, pentru a asigura un flux continuu, piesele care urmeaza a fi montate ajung la linia de montaj intr-un carucior, inainte de sosirea caroseriei, intrucat se stie din timp ce fel de masina va intra pe linie, iar piesele sunt pregatite dinainte.
(Fotografii preluate de pe: www.daciagroup.com)

Articole similare

Ad