Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Producatorii determina prezenta operatorilor logistici

Dincolo de pozitia geografica importanta si forta de munca educata si mai ieftina ca in vestul si centrul Europei, unul dintre argumentele cele mai importante pentru extinderea pe piata romaneasca a operatorilor consacrati de servicii logistice din Europa ramane urmarea clientilor pe pietele noi. Intr-o astfel de situatie se afla European Logistics, filiala romaneasca a operatorului spaniol Calsina Carre, care in prezent furnizeaza servicii logistice pentru producatorul de cablaje Lear Corporation Romania.
 

Asigurand servicii de logistica in toata Europa si Africa de Nord, Calsina Carre a intrat pe piata romaneasca in 2002 ca European Logistics, compania sub umbrela careia sunt desfasurate activitatile de logistica si transport pe aceasta piata.
Furnizor traditional de servicii logistice pentru producatorul de componente auto Lear Corporation, de cele mai multe ori locatiile depozitelor Calsina Carre sunt determinate de activitatea producatorului. Astfel, dupa ce in 2001 Lear Corporation a inceput sa produca in Romania, si Calsina Carre si-a stabilit, automat, o filiala aici. „Primul depozit a functionat initial intr-o hala mai veche, reconditionata integral, in perioada 2002-2004. In 2006 a fost finalizat depozitul de 5.000 m2 de la Bascov, situat pe centura Pitestiului, la intrarea dinspre Ramnicu-Valcea. Echiparea depozitului a fost realizata la standardele impuse de grup, dar in concordanta cu cerintele producatorul Lear Corporation Romania“, a spus Pompiliu Mocanu, general manager European Logistics. In aceeasi locatie, firma mai dispune de un teren de 15.000 m2, insa constructia unui depozit nou se afla in stand-by pana la aparitia unui client de servicii logistice.

Depozit dedicat liniei de productie
Depozitul Calsina Carre indeplineste pentru Lear Corporation functia unui depozit „in-bound“ amplasat langa linia de productie, insa distanta dintre Bascov/Pitesti si Campulung, unde se afla halele de productie Lear, nu a influentat niciodata fluxul de productie. Expeditiile sunt aproape permanente; un transport catre fabrica de la Pitesti dureaza in medie 10 minute, iar catre Campulung aproximativ doua ore, dar fluxul de aprovizionare a fabricii cu materie prima este realizat astfel incat linia de productie sa nu ramana niciodata „pe gol“.
Materia prima este receptionata in depozitul European Logistics, serviciile logistice fiind coordonate de un sistem informatic dezvoltat in-house, in timp, in functie de nevoile si problemele intalnite pe parcurs, si ofera clientului un acces liber la toate tranzactiile efectuate, inclusiv actualizarea stocurilor dupa fiecare receptie/livrare. Receptia/livrarea este realizata secvential conform graficelor de productie impuse de productia Lear. Desi are in structura si flota proprie, livrarile catre unitatile de productie sunt realizate cu vehicule dedicate de 3,5 t, serviciu subcontractat catre CMCC Schimpf Spedition.
Chiar daca industria auto a scazut dramatic, potrivit reprezentantului Calsina Carre, volumul de  operatiuni a inceput sa creasca datorita proiectelor noi derulate de Lear Corporation, iar pentru aceasta s-au facut si angajari de personal.
Materia prima receptionata in depozit este importata din Germania, Franta, Spania, dar si din Romania, pentru ca producatorii anumitor repere si-au stabilit facilitati in tara. Procesul de comanda-import-receptie are un grad mai mare de complexitate, pentru ca Lear Corporation este complet responsabil de coordonarea comenzilor lansate pentru importul materiilor prime. Serviciile de transport al materiilor prime catre Romania si colectarea de la furnizori sunt asigurate de Calsina Carre, care opereaza mai multe platforme logistice in Europa, iar European Logistics este responsabil de receptia, consolidarea pe platforma logistica a marfurilor si expedierea catre liniile de productie. Principiul conform caruia functioneaza intreaga activitate logistica este ca stocurile sa fie mentinute la limita care sa asigure certitudinea derularii productiei fara probleme si fara a supraaglomera depozitul, dar cu o marja care sa permita ca, in cazul unor incidente in timpul transportului sau a unor sincope ale furnizorului de materii prime, ciclul productiei sa fie asigurat.
„Programul de administrare a depozitului si cel de productie a clientului sunt conectate permanent, fiecare operatiune in programul nostru se updateaza imediat dupa efectuare in programul clientului si poate rula fara probleme orice raport. Este un control total pe care il oferim clientului asupra marfurilor pe care le are in depozitul nostru“, a afirmat directorul general European Logistics.
Comenzile de fabricatie programata sunt primite in avans cu 72 de ore, dar in functie de tipul componentelor comandate si necesitatilor diverselor linii de productie exista comenzi care se livreaza in 1-3 ore. „Efectuam servicii logistice complexe. Livrarile pe care le realizam sunt secventiale si la nivel de comenzi necesare unui post de lucru din cadrul procesului de fabricatie. In cadrul comenzii sunt specificate toate componentele necesare liniei de fabricatie dintr-o anumita zi si in depozit sunt consolidate cantitatile care urmeaza sa fie puse direct pe banda de lucru“, a completat acesta.
Pentru transportul materiilor prime catre fabrica se subcontracteaza intre patru si sase camioane zilnic, in functie de specificul productiei dintr-o anumita perioada. Nu se poate estima un anumit volum al fiecarui transport, din cauza formelor, greutatii diferite a materialelor si a modului de ambalare.
„Important este ca ne putem adapta perfect oricarei cerinte. Producatorii de cablaje au un mod de lucru specific, cu multe schimbari ale programului de fabricatie, iar furnizorul de logistica trebuie sa se adapteze cerintelor clientului, instant, pe tot lantul logistic“, a mai spus Pompiliu Mocanu.
Avand functia unui depozit dedicat liniei de productie, ciclul serviciilor logistice este complet, astfel ca acestea nu sunt dedicate doar materiilor prime, ci si produselor finite care parasesc linia de productie. Produsele finite, ambalate conform standardelor, sunt receptionate in depozit, consolidate in functie de comanda de livrare si expediate. „Transportul este asigurat de client, nu face parte din responsabilitatea noastra. Contractele de transport sunt negociate de Lear Corporation, la nivel european“, a explicat Mocanu.

Crestere in productie generata de piata vest-europeana
Inainte de instalarea crizei in cadrul depozitului, serviciile erau asigurate in trei schimburi, insa operatiunile au fost reduse la doua ture, pentru ca volumele necesare in fabrica nu mai sunt la fel de mari ca in anii precedenti, din cauza reducerii nivelului de productie. Insa piata pare sa-si revina: s-au facut noi angajari si in fabrica, si in depozit.
„In ultima perioada, din pacate, activitatea logistica a scazut, ca urmare a fluctuatiilor pe care le-a avut piata auto si implicit producatorii de componente. Ne-am ajustat activitatea la fluxul de productie al Lear Corporation, dar acum tendinta este din nou de crestere. Piata vest-europeana, unde sunt principalii clienti ai clientului nostru, a inceput sa-si revina”, a afirmat Pompiliu Mocanu.

Asigurati pana in cel mai mic detaliu
Pe durata transportului si cat timp materialele sunt in depozit, responsabilitatea revine operatorului logistic, existand asigurari realizate la valorile reale ale stocurilor pana in cel mai mic detaliu, de la transport pana la raspunderea civila a angajatilor care opereaza marfa. Stocul este asigurat la valoarea contabila, iar pe durata transportului asigurarea acopera valoarea declarata pe fiecare tip de vehicul si marfa.
„Indiferent de cresterea costurilor suplimentare ocazionate de asigurari, acestea sunt mici avand in vedere riscurile acoperite”, considera Pompiliu Mocanu. „Mai avem si o asigurare de business interruption, realizata de comun acord cu partenerul in cazul in care, din cauza unui eveniment in fluxul logistic, activitatea de productie se intrerupe. A fost o polita dorita de ambele parti, chiar daca lucram deja de opt ani si nu am avut probleme, iar dotarile si tot fluxul sunt gandite de asa maniera incat orice eveniment neprevazut ar aparea sa nu ajungem la opriri sau intarzieri“, a completat acesta.

65% din cifra de afaceri este asigurata de transport
Chiar daca activitatea European Logistics este structurata in transport si logistica, divizia de transport este implicata partial in lantul serviciilor logistice furnizate, pentru importul materiilor prime si exportul produselor Lear Corporation, acesta avand conventii incheiate pe tot grupul. Totusi, ponderea transportului in totalul cifrei de afaceri a companiei este de 65%. De la completarea activitatii logistice cu cea de transport, cifra de afaceri practic s-a dublat.
European Logistics detine 38 de camioane care dispun de dotari care garanteaza siguranta marfurilor transportate, dar si certitudinea ca acestea, chiar si in eventualitatea intampinarii unor probleme, pot ajunge in timp util, sau, in cel mai rau caz, cu o intarziere cat mai mica, prin contractele incheiate pentru service, anvelope, monitorizare etc. Dotarile si incheierea acestor contracte sunt un „must“ la nivel de grup, la care s-a aliniat si divizia de transport din Romania.
European Logistics efectueaza mai mult transport international si intracomunitar, activitatea fiind dirijata pe clientii si rutele pe care le are compania-mama.
Desi structura costului de transport s-a modificat ca urmare a cresterii pretului carburantilor, a asigurarilor si a taxelor de drum, raportul dintre pretul de transport si costuri s-a mentinut la un nivel care sa asigure totusi o marja de profit. Compania a apelat mai ales la grupaje, pe vremea cand din Romania se gasea marfa foarte greu, iar plecarile erau foarte rare.
„Acum lucrurile s-au mai schimbat pentru ca au mai disparut din companiile mici de transport, care nu aveau un calcul al costurilor si ofereau preturi foarte mici. Speram ca situatia sa se schimbe, deja preturile au inceput sa mai creasca. In Romania cresterea este inca mica, intre 5 si 10%, si nu compenseaza cresterea pretului la carburant, este la limita. De cele mai multe ori compensarea diferentei de pret de transport/cost carburant se realizeaza la retur“, a explicat Pompiliu Mocanu.
Si pe intracomunitar marja de profit este mica, dar este certa si camioanele ruleaza, exista marfa de transport, in timp ce in Romania se poate merge chiar si in pierdere.
Problema este ca si in Comunitate au crescut taxele de autostrada, in Italia sau Franta, ponderea lor fiind destul de insemnata anul acesta. „Cautarea unor rute alternative de ocolire a autostrazilor este o solutie cu doua taisuri: consum mai mare, timpi mai mari la livrare, iar calculele trebuie sa fie realizate exact pentru a vedea daca merita sau nu. Soferii sunt mai stresati in momentul in care sunt obligati sa circule doar pe drumuri nationale, dar daca tarifele nu permit alta solutie este necesara o astfel de abordare“, a explicat Mocanu.
Pentru anul acesta, planurile diviziei de transport vizeaza innoirea unei parti a flotei, 15 dintre vehicule vor fi schimbate prin leasing operational, aceasta fiind strategia Calsina Carre. De asemenea, pana la finalul anului, numarul camioanelor din parc va creste, urmand sa ajunga la 50.
„Camioanele au fost achizitionate din afara, prin intermediul firmei-mama, deoarece preturile au fost mai bune“, a completat reprezentantul European Logistics.

Articole similare

Ad