Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Criza a impulsionat logistica

Primul an de criza s-a simtit destul de puternic in cifrele de afaceri ale majoritatii companiilor de logistica de la noi. Au scazut atat volumele, cat si numarul clientilor, asa ca anul trecut a crescut puternic competitia din domeniu.
Cei care au gasit solutii de supravietuire se pot lauda si anul acesta cu investitii puternice in dezvoltarea afacerii. Pe altii, insa, managementul defectuos i-a dus in colaps financiar. Majoritatea celor care au reusit sa faca fata primului an de criza au in spate si sprijinul companiilor-mama, care doresc sa isi protejeze investitiile de aici.

 

Dupa ce 2008 a fost anul investitiilor si al fuziunilor pe piata de logistica, primul an de criza a determinat companiile din domeniu sa isi regandeasca afacerile. Volumele in continua scadere au fortat logisticienii sa puna mai putin accent pe depozitare si sa se axeze pe servicii precum grupajele pe traseu intern. Clientii au dorit ca marfurile lor sa ajunga cat mai repede pe rafturi, astfel incat logisticienii si-au folosit infrastructura dezvoltata in tara pentru a oferi cat mai bine acest serviciu. Iar timpul de livrare a scazut considerabil fata de cel oferit in 2008, majoritatea laudandu-se cu livrari oriunde in tara in maximum 48 de ore. O alta solutie pe care firmele au gasit-o in aceasta perioada a fost cea a parteneriatelor cu firme de renume de pe piata europeana, pentru a-si putea servi cat mai bine clientii.
Tot volumele in scadere au determinat tot mai multi clienti sa isi externalizeze activitatea de logistica, nemaifiind eficienta detinerea unui depozit propriu in acest sens. Altii au dorit cat mai multe servicii la acelasi pret sau chiar mai mic de la actualul provider, iar unde nu au reusit sa obtina acest lucru au schimbat compania cu care lucrau. Asa ca tot mai multi au organizat licitatii, atat pentru a vedea care este nivelul pietei, cat mai ales pentru a-si determina partenerul de logistica sa vina cu oferte cat mai tentante.
Asa ca 2009 a fost anul in care companiile de logistica s-au intrecut in a oferi solutii cat mai bune si mai ieftine, din dorinta de a castiga tot mai multi clienti pentru a reusi, la randul lor, sa isi eficientizeze activitatea. Toate aceste tarife reduse rand pe rand au determinat logisticienii sa se uite mai atent la costuri pentru a-si creste eficienta.

Romtrans se mentine in top
Pe primul loc in topul companiilor de logistica din Romania s-a situat anul trecut Romtrans, care efectueaza in special servicii de expeditii, serviciile cu valoare adaugate si logistica neocupand poate nici macar 5% din veniturile companiei. Gigantul operator roman a fost preluat in 2008 de DB Schenker, iar anul trecut a fost absorbit de Schenker Romtrans, noua companie creata pentru a ingloba activitatea celor doua companii existente pe piata romaneasca. Tocmai de aceea cifrele de afaceri pe 2008 sunt de circa 76 de milioane de euro, pe cand cifrele din 2009 arata doar 43 de milioane de euro, la acestea adaugandu-se cifra de afaceri a companiei Schenker Romtrans inregistrata in octombrie anul trecut, de 17 milioane de euro. Pentru a face fata noilor conditii de pe piata, compania a inceput din vara anului trecut sa ofere servicii de grupaj prin toate hub-urile pe care le detine in tara.
Locul doi este ocupat de Express-Interfracht Romania, care si-a scazut cifra de afaceri de anul trecut (30 de milioane de euro) aproape la jumatate fata de cat a inregistrat in 2008: 67 de milioane de euro. Compania provine din fuziunea din 2007 a companiilor Express Romania si Interfracht Romania, cea a doua fiind cea care a preluat in 2001 cunoscuta companie de pe piata romaneasca Lackner&Schwarz prezenta la noi inca din 1991.

Parteneriatele sunt de baza
Delamode Romania, aflata pe locul trei in acest top a reusit sa isi mentina constanta cifra de afaceri din 2008, de circa 27 milioane de euro. Anul trecut, compania si-a dublat capacitatea operata in Europolis Park ajungand la 22.000 m2. Una din strategiile companiei a fost cea de a incheia parteneriate cu diverse companii de logistica din Europa. Astfel, anul trecut aceasta a incheiat un parteneriat cu Rhenus Logistics din Austria, iar anul acesta cu firma de logistica si transport Horoz Lojistik din Turcia. Parteneriatul cu firma turceasca a fost semnat in februarie si prevede ca Delamode sa ofere companiei servicii de logistica pe piata romaneasca, iar Horoz sa lucreze pentru compania romaneasca pe piata din Turcia. DSV Solutions a inregistrat o usoara scadere a cifrei de afaceri de circa doua milioane de euro, ajungand anul trecut la 20 de milioane de        euro. Insa, pentru anul acesta oficialii companiei au prevazut o crestere a cifrei de afaceri de circa 5% datorita noilor clientii pe care ii are in portofoliu.
Una din companiile care au reusit sa isi dubleze cifra de afaceri anul trecut a fost DHL Logistics, a carei activitatea principala este cea de grupaje si expeditii. Aceasta a ajuns de la noua milioane de euro in 2008 la circa 18 in 2009.
Gefco a reusit anul trecut sa isi mentina cifra de afaceri din 2008, de circa 23 de milioane de euro. Activitatea companiei, insa, a crescut considerabil in 2009, cand a reusit sa initieze peste zece proiecte cu companii diverse, dar si sa isi dubleze cursele efectuate pentru Dacia.

Investitii pe timp de criza
Desi portofoliul de clienti al KLG Europe Logistics s-a marit considerabil in ultima perioada, compania a inregistrat o usoara scadere a cifrei de afaceri de la circa 15 milioane de euro, in 2008, la 12 milioane de euro anul trecut. Compania a continuat insa sa faca investitii masive in ultima perioada pentru a fi cat mai bine pregatita pentru perioada de crestere urmatoare. Investitiile KLG au culminat anul acesta cu peste 25 de milioane de euro in sediul de langa Bucuresti, terenuri si echipamente, aceasta fiind si una din cele mai mari investitii ale companiilor de logistica de la noi de la inceputul crizei.
O alta companie care a investit foarte mult in Romania in ultimii doi ani de criza este GebrüderWeiss, pe care activitatea de grupaj a ajutat-o sa isi mentina cifra de afaceri din 2008, de circa 15 milioane de euro.
Aceasta este si suma investita de firma de familie austriaca in sediul propriu de pe autostrada Bucuresti-Pitesti, inaugurat in 2009. Investitiile au continuat si anul acesta, cand compania a inceput constructia unui centru de cross-docking la Sibiu, care va necesita cheltuirea a 1,9 milioane de euro.
O scadere importanta a cifrei de afaceri a inregistrat anul trecut Kuehne und Nagel, care a scazut de la 20 de milioane de euro in 2008 la 13 milioane de euro anul trecut. Desi criza a afectat puternic compania, cifra de afaceri a acesteia ar putea creste din nou din 2010, deoarece anul acesta compania a preluat activitatea de logistica a Unilever.

Datoriile duc la colaps
2009 a fost un an extrem de greu pentru una din cele mai mari companii de logistica din Romania, CETA. Dupa ce in 2008 a inregistrat o cifra de afaceri de aproape 37 de milioane de euro, cifrele din 2009 au scazut la 15 milioane de euro. Tot anul trecut compania a intrat in insolventa dupa ce nu a mai putut achita datorii de 18 milioane de euro, situatie ce a facut ca principalii clienti ai companiei sa refuze sa mai lucreze cu aceasta.                

Articole similare

Ad