Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Vulcanul a dat peste cap traficul aerian

Dupa o scadere consistenta a traficului aerian de transport marfa in 2009, cresterea din 2010 a fost intrerupta de vulcanul islandez, care i-a determinat pe agentii de transport aerian de marfa sa caute solutii pentru continuarea schimburilor comerciale dintre Europa si Asia pe cale aeriana. cargo-partner Expeditii, a carei cifra de afaceri se realizeaza, in proportie de o treime, din traficul aerian, impleteste transportul aerian cu cel rutier pentru a obtine cele mai bune preturi pentru clientii din Romania.
 

Anul trecut, volumul de marfa transportat pe cale aeriana a scazut cu circa 30-40%, lucru resimtit foarte puternic si pe piata romaneasca. „Piata incepe sa isi revina, de la luna la luna volumul de marfa creste, nu foarte spectaculos, dar, comparativ cu 2009, cifrele arata mult mai bine; daca in 2009 am reusit sa terminam pe profit, 2010 va fi mult mai bun“, a afirmat Liviu Sandu, National Product Manager Air Cargo – cargo-partner Expeditii SRL.
Din Romania se exporta mai ales medicamente pe pietele din America, piese de schimb, utilaje, precum si confectii, dar din ce in ce mai putin.
In prezent, in tara noastra se aduc foarte multe echipamente de telecomunicatii, de securitate, IT, retelistica. Acestea ajung la client in 3-4 zile pe avion, in conditiile in care pe cale maritima un container ajunge din China in 30 de zile. De aceea, transportul aerian este un serviciu relativ scump, dar rapid.
Eruptia vulcanului din Islanda a marcat o problema nemaiintalnita. Tot ce era marfa de export a ramas blocat pe aeroporturile de plecare timp de o saptamana. Lufthansa nu a mai acceptat nicio expeditie pana nu a golit hub-ul din Frankfurt. In plus, veneau marfuri din alte aeroporturi si trebuiau distribuite undeva in Europa. 
Solutia aplicata de cargo-partner pentru importurile din China a fost realizarea consolului de marfa in Istanbul, aeroport care nu a fost inchis pe perioada eruptiei. 20 m3 de marfa s-a transportat zilnic cu camionul de la Istanbul la Viena, de unde s-a distribuit in Europa. Marfa pentru Romania a fost trimisa pe cale rutiera, in regim de tranzit pana la Bucuresti, unde i s-a facut vama.
Eruptia vulcanului a fost, pentru unii, un eveniment prielnic. „Companiile aeriene au decis sa creasca rata de transport, deoarece se stransese foarte multa marfa in depozite si se faceau licitatii. Acelasi lucru s-a intamplat si anul trecut, in perioada octombrie-decembrie, cand preturile au crescut foarte mult, de la 4 dolari/kg la 7-7,5, datorita volumului mare de export din China – cel mai mare exportator la nivel mondial”, a afirmat Liviu Sandu.

Mai scump, dar mai rapid si de incredere
cargo-partner Expeditii ofera servicii de transport aerian consolidat, de la mai multi exportatori din China sau din America. Practic, se cumpara un spatiu blocat in avion (BSA – Block Space Agreement) pe anumite linii aeriene, iar provocarea casei de expeditii este sa vanda cat mai bine acel spatiu. Serviciul, supranumit „consol de marfa”, presupune strangerea marfurilor prin mai multe birouri din China si transportul lor printr-un document unic de expeditie – Master AWB (de exemplu intre biroul cargo-partner din Beijing si cel din Viena) – sau House Airway Bill (intre exportatorul marfii si destinatar). Prin consolidarea marfii se poate obtine o rata mai buna de la linia aeriana deoarece, cu cat volumul creste, cu atat rata de transport scade.
„Poarta de intrare in Europa si hub-ul principal al companiei cargo-partner sunt in Viena, unde marfa este vamuita si apoi transportata pe camion direct catre destinatarul final. Noi avem un serviciu special de vamuire fiscala (Fiscal Customs Clearance), care ofera posibilitatea importului fara plata TVA la momentul vamuirii  Daca e marfa de volum si trebuie sa ajunga foarte urgent la destinatie, atunci inchiriem camion dedicat. Daca nu, se merge pe varianta de grupaj, folosind linia de grupaj Viena-Timisoara-Bucuresti, cu timp de tranzit de 48-72 ore. Acest serviciu da posibilitatea cumparatorului sa importe marfa si  sa plateasca TVA dupa vanzarea acesteia, un avantaj enorm pentru cash flow. In Romania nu se poate acest lucru, s-a incercat in primele luni ale lui 2007, dar statul nu a putut sustine mai departe acest proiect“, a explicat Liviu Sandu.

Colaborarea cu expeditorii poate fi avantajoasa
Activitatea de expeditor presupune consiliere pentru client si solutii de transport pe care clientul nu are cum sa le gaseasca, asigurare pentru marfa si efectuarea formalitatilor vamale. Daca proprietarul marfii se duce la o companie aeriana, aceasta vinde un pret pe kilogram, pe cand casa de expeditii ofera solutii de transport, poate gasi oferte de la mai multe linii aeriene pentru acea ruta si poate obtine o rata mai buna pe kilogram, dat fiind volumul mare de marfa generat catre liniile aeriene.
Rata/kg este o modalitate de calcul care difera de la aerian la maritim si rutier. Rata de transport este compusa efectiv din rata companiei aeriene plus taxa de combustibil si securitate (FSC si SSC). Taxa pe combustibil se modifica in functie de cotatia petrolului, trimestrial sau anual. In general sunt rate publicate de doua ori pe an, vara si iarna, pentru diferite grupe de greutate +45, +100, +500, +1.000, iar tot ce inseamna +1.000 se negociaza ad-hoc. Aceste rate sunt trecute in documentul de transport.
Pentru contractele mari pe perioada lunga se vinde o rata fixa, negociata, plus FSC si SSC care se adauga la momentul transportului.
„Se poate intampla sa discutam acum de un transport pe care urmeaza sa il efectuam, sa primim un pret care include taxa de combustibil si pe cea de securitate si apoi sa primim notificare de la linia aeriana ca se modifica rata si atunci nu ai ce face“, a aratat Liviu Sandu.
Avioanele cargo trebuie sa aiba un volum considerabil de marfa astfel incat sa isi sustina cheltuielile. Liniile de cargo castiga mai putin decat cele de pasageri, care, printr-o abordare profesionista a serviciilor cargo, isi pot suplimenta veniturile, obtinute in principal din vanzarea de bilete. De exemplu, Turkish Airlines are un serviciu foarte bun de cargo pe liniile de pasageri si opereaza cu o taxa de combustibil foarte mica, pentru ca beneficiaza de extractiile de petrol din Marea Neagra. Compania are conexiune in Istanbul si variante de transport pe care alte companii nu le au. De exemplu, marfa pentru Shanghai din Romania ajunge de pe o zi pe alta, pentru ca au doua zboruri din Otopeni catre Istanbul si apoi au zbor direct catre Shanghai. Tot ei se ocupa si de transbordarea marfii la Istanbul dintr-un avion in altul.

Transportul rutier completeaza serviciile de transport aerian
cargo-partner Expeditii poate oferi solutii de transport multimodal, rutier-aerian, maritim-aerian. De multe ori este folosita varianta transportului cu camionul pana la un aeroport mare din Europa si de acolo marfa este transportata cu avionul. Se foloseste aceasta varianta pentru ca pe un aeroport mare sunt prezente mai multe companii aeriene fata de cele care pleaca din Otopeni, apoi capacitatea este mult mai mare, ceea ce permite aducerea marfurilor cu volum ridicat. In plus, ratele sunt mai bune fata de cele oferite pe Otopeni, aeroport care nu are un volum de marfa consistent. De exemplu, o linie aeriana care merge des pe ruta Amsterdam-Hong Kong sau Toronto, New York, etc., si are volum constant de acolo, va oferi un pret mic fata de ceea ce se obtine la Bucuresti printr-o varianta Bucuresti-Amsterdam si apoi Toronto etc.
Sunt linii cu capacitate mare care zboara din Budapesta, cum este Delta Air Lines, care nu vine in Romania, dar pentru a folosi aceasta companie marfa poate fi incarcata pe camion catre Budapesta. Problema disponibilitatii camioanelor pe aceasta directie nu exista, deoarece in acea directie merge si fluxul de marfa. Din Budapesta, coletul  este incarcat in avionul Delta. „In afara de avionul companiei European Air Transport (DHL Aviation), care este freighter si vine o data pe zi de luni pana vineri si care permite incarcarea unor colete cu inaltime mai mare de 90-110 cm, pe aeroportul din Budapesta opereaza avioane cu o capacitate mai mare ale companiilor aeriene CargoLux, Delta, si atunci poti avea solutii mai bune de transport daca duci pana acolo marfa pe cale rutiera“, considera Liviu Sandu.
Si liniile aeriene ce opereaza pe aeroportul din Otopeni au acest serviciu multimodal, Lufthansa, de exemplu, pe langa avioane avand si camioane proprii cu care transporta marfa de volum. Daca exista un client care are un colet mare si nu incape pe usa avionului care are inaltimea de 90-110 cm, atunci Lufthansa pune marfa pe camion, ajunge in maximum doua zile la Frankfurt, de unde este urcat in avion catre destinatia finala.

Asigurarile standard nu acopera pierderile
Conform Conventiei de la Montreal si Conventiei de la Varsovia, asigurarea standard a liniei aeriene este de aproximativ 20 de dolari/kg. Dar daca este deteriorata sau pierduta marfa cu o valoare mai ridicata, clientul suporta pagube foarte mari. De aceea, in cazul marfurilor scumpe, cargo-partner le sugereaza clientilor sa incheie asigurari suplimentare taxate la valoarea marfii plus valoarea transportului.
„Noi facem asigurari prin brokerii nostri de asigurari, prin hub-ul de la Viena, dar si cu o alta firma din Elvetia. Sunt cazuri in care clientul colaboreaza cu o companie de asigurari si isi asigura la ea toate transporturile, indiferent de modul de transport“, a aratat Liviu Sandu.
Pe langa faptul ca, uneori, despagubirea, in cazul asigurarii standard, nu acopera valoarea transportului, ancheta derulata de compania de asigurari dureaza foarte mult. Se poate ajunge si la sase luni, iar suma returnata poate fi mult mai mica decat valoarea pierderii. Daca se incheie o asigurare suplimentara, clientul isi primeste valoarea despagubirii in maximum 30 de zile, dupa ce compania de asigurari incheie investigatia.

e-freight este viitorul
Tendinta pe piata de transport aerian este folosirea de documente electronice, inclusiv a celor vamale. „Toate informatiile, completate online intr-un WMS, sunt transmise atat catre compania aeriana, cat si catre expeditor. Este un proces de lunga durata, targetul fiind de a implementa e-freight in 44 de tari pana la sfarsitul lui 2010. Trebuie sa se implice si vama, care va folosi o interfata comuna cu cea a operatorilor de transport aerian. Se incearca acest lucru pentru protectia mediului, dar si pentru a reduce nivelul mare de munca actual“, a explicat Liviu Sandu.
Volumele au crescut de la an la an, mai putin in 2009, cand piata a suferit in urma crizei economice mondiale. Prin acest sistem de lucru se doreste o comunicare rapida cu toate partile implicate. „In momentul de fata”, a exemplificat reprezentantul cargo-partner, „vama este notificata de companiile aeriene in legatura cu sosirea unui transport din China si natura bunurilor. Documentele de transport vin odata cu marfa, dar se poate intampla ca unele sa lipseasca si atunci trebuie sa se astepte pana sosesc.”
Din mai 2010, compania este agent cargo autorizat IATA (Internationa Air Transport Association), autoritatea care reglementeaza transportul aerian la nivel mondial.

Articole similare

Ad