Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Servicii logistice in conditii de securitate maxima

In iulie, FM Romania a organizat, ca in fiecare an, evenimentul „Customer Day“, unde si-a invitat partenerii pentru a petrece o zi impreuna. Discutiile au vizat cresterea securitatii din activitatea de transport, in conditiile in care criza economica ar putea inmulti fenomenele infractionale din domeniu. Cu aceasta ocazie a fost anuntata si decizia companiei de a se extinde in Brazilia si Vietnam.
 

Tot mai multe bunuri sunt furate din camioane in timpul transportului. Iar cele mai atractive sunt electronicele, hainele, alimentele, tigarile si alcoolul.
Silviu Balintoni, directorul de securitate al FM Logistic Romania&Ungaria, a explicat ca, desi nu exista date cu privire la valoarea bunurilor furate din vehicule la nivel european, s-a efectuat, cu participarea a 20 de companii ce detineau produse high tech, un studiu intre septembrie 1999 si decembrie 2000, perioada in care au fost inregistrate 150 de incidente, iar valoarea pierderilor s-a ridicat la 32 de milioane de euro.
Romania este unul din statele europene unde se fura cel mai mult din camioane, alaturi de Polonia, Italia si Rusia. Potrivit unei analize a gradului de risc pe tara prezentate de Balintoni, Romania are chiar un grad de risc mai crescut decat Ucraina sau Slovacia. Insa trebuie precizat ca la calculul gradului de risc se tine cont de volumele de transport din tarile respective. Astfel incat, la statele cu un volum scazut de transport, gradul de risc este automat mai mic.

Metode de prevenire a furturilor
FM Logistic a redus numarul furturilor prin diferite proceduri de securitate, intocmirea de documente clare pentru incarcare/descarcare sau prin instruirea soferilor pentru a reprezenta interesele companiei. De asemenea, a inclus si probarea cu detectorul de minciuni pentru cei suspectati de furt, dar a apelat si la sprijinul politiei in anumite cazuri.
In procesul de crestere a securitatii a fost implicat tot personalul din lantul logistic, de la incarcare la livrare, si au fost imbunatatite continuu procesele. FM Logistic si-a ajutat si partenerii pentru a evita sau a minimaliza evenimentele de acest gen prin oferirea de suport si consultanta.
Compania a stabilit proceduri clare pentru verificarea camionului inainte si dupa incarcare. Balintoni a explicat ca nu putine sunt cazurile in care soferii lasa special cablul de sigilare al semiremorcii mai lung, astfel incat ulterior sa poata deschide usile, fara a afecta sigiliul. Sau cablul este taiat si lipit cu banda adeziva, care poate fi desfacuta usor. Pentru a evita astfel de situatii, in camioanele suspecte sunt montate camere video ascunse sau sisteme de urmarire. Intr-unul din cazuri, camera video s-a montat in interiorul unei semiremorci, pentru a verifica un sofer pe care il suspectau de furt. Aici a fost incarcata peste paleti o cutie mica, care a fost luata ulterior de soferul care a patruns in semiremorca. In asemenea cazuri, reprezentantii FM Logistic spun ca este necesara implicarea imediata a autoritatilor pentru a recupera pierderea, dar si inceperea unei investigatii interne, pentru ca astfel de evenimente sa nu se repete. Ei au adaugat ca ar fi utila o lista a soferilor care au furat sau sunt suspectati de acest lucru, lista care sa circule printre companii.
De ajutor este si urmarirea camioanelor in cazul unor opriri suspecte, prin verificarea diagramelor tahograf.
Potrivit lui Silviu Balintoni, pentru securitatea marfii pe timpul transportului va trebui garantata integritatea incarcaturii si a procesului de documentare, incluzand efectuarea de proceduri clare de verificare a camioanelor, a transportului si livrarii, dar si a istoricului subcontractorilor si soferilor. Acesta a explicat ca aplicarea cu succes a actiunilor de securitate depinde de tot personalul implicat si de determinarea acestuia in intelegerea responsabilitatilor ce revin fiecaruia. Astfel, soferii sunt instruiti sa reactioneze rapid daca li se pare ceva suspect si sa ceara ajutor.

Cele mai multe furturi au loc in tranzit
FM Romania este membra TAPA (Transported Asset Protection Association). Potrivit acestei asociatii, 71% din furturile inregistrate au avut loc in tranzit, 17% in depozite si 12% la clientul final. TAPA a evaluat si modalitatile prin care se fura in timpul transportului. Astfel, soferul, in complicitate cu angajatii de la punctul de incarcare, pun mai multa marfa in camion. Sau soferul face opriri neautorizate si intra in camion, chiar daca este sigilat. O alta metoda este aceea prin care unii angajati de la punctul de livrare uita intentionat anumite produse in camion.
Cat priveste abuzurile realizate de angajatii de la receptie, FM Logistic a instruit soferii sa asiste la descarcare si receptie. Iar pentru a evita intelegerile dintre soferi si angajatii de la receptie, departamentul de securitate al companiei face verificari.
Compania a realizat si un raport care sa evidentieze unde apar cele mai multe plangeri, care este valoarea si numarul produselor lipsa. Acesta se face pe baza analizei plangerilor de la clientul final, sortate in functie de destinatii, rute si numele soferilor. In plus, FM Logistic a incheiat un acord cu clientul final pentru a putea verifica produsele livrate sau paletii fara notificarea acestuia. 
Inspectii se fac si in depozit, unde traficul angajatilor este tinut sub control atat in interiorul cladirii, cat si in afara acesteia. Tot aici se tine si o evidenta foarte atenta a stocului, pentru a verifica daca apare vreo miscare suspecta a bunurilor. In plus, exista toleranta zero fata de orice tentativa de furt sau lipsa in stoc.

FM Logistic se extinde
Dupa ce a analizat pietele din India, Turcia, Brazilia si Vietnam, FM Logistic a decis sa se extinda anul acesta in ultimele doua state. Brazilia a fost aleasa deoarece are o suprafata mai mare decat Europa, iar 86% din populatie locuieste la oras, astfel incat potentialul de consum este foarte mare. Dezavantajul este, insa, ca aici exista deja multe companii americane de logistica, iar pentru a castiga teren FM Logistic si-a propus sa vina cu preturi competitive. Alte dezavantaje sunt infrastructura insuficienta, rata mare a criminalitatii si legislatia complexa, care face necesara angajarea unei firme specializate pentru a se ocupa de formalitati. Posibila locatie va fi Sao Paolo.
Vietnam este vazuta ca o a doua China in ceea ce priveste volumele de marfuri pe care le va atrage. Tara are o populatie de 88 de milioane de locuitori, cei mai multi tineri. Salariul minim este de 252 de euro/luna, insa consumul este mic din cauza preturilor mari. Aici sunt deja multi jucatori internationali de logistica, desi sistemul legislativ si administrativ este complex, infrastructura insuficienta, iar sistemul de taxare, inca in revizie.
In ambele tari va fi angajata forta de munca locala.

Articole similare

Ad