Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

„Piata nu-si va reveni inainte de sfarsitul lui 2010“

– este de parere Denis Renard, directorul general al Gefco Romania

Criza economica ce a caracterizat intreg anul trecut nu a fost nici pe departe ingaduitoare cu activitatile de logistica si transport, care au avut serios de suferit din cauza reducerii drastice a consumului. Volumele operate au scazut semnificativ, in functie de industrie, cu 20-40%, uneori chiar mai mult, iar din cauza numarului mic de comenzi numeroase camioane au fost returnate catre companiile de leasing, si acest lucru inca se intampla, potrivit lui Denis Renard, directorul general al Gefco Romania.
 

Anul trecut a fost o mare provocare pentru toata lumea, iar balanta comerciala a fost puternic afectata de discrepanta dintre importuri si exporturi, cu efecte negative asupra afacerilor de transport si logistica. Daca inainte de criza raportul era de doua camioane la unul in activitatea de import-export, acum acest raport aproape ca s-a inversat, situatie care afecteaza segmentul operatiunilor logistice. In aceste conditii, transportatorii se vad nevoiti sa se intoarca in Romania cu camioanele goale, dupa ce au exportat marfa produsa in tara. Situatia este intalnita mai ales in industria auto, unde exporturile au crescut datorita productiei Dacia, in acelasi timp cu scaderea semnificativa a importurilor de autovehicule, cauzata in principal de limitarea creditarilor, dar si de reticenta consumatorilor de a face achizitii scumpe in aceasta perioada. „Volumele de export s-au marit datorita Dacia, dar la import avem o situatie slaba din cauza pietei. Dacia este foarte importanta, dar avem o limita impusa de numarul de masini pe care il importam, pentru ca ne intoarcem cu camioanele goale“, a spus Denis Renard, director general Gefco Romania, care nu se asteapta la o crestere a volumelor in 2010. „S-ar putea chiar sa avem volume mai mici de importat, deci nu vom reusi sa echilibram fluxul mai bine decat in 2009”, a adaugat acesta. Una dintre solutiile adoptate de compania franceza este sa transporte masini la intoarcere nu numai spre Romania, ci si in Cehia, Slovacia s.a. Potrivit lui Denis Renard, toti importatorii, dar si producatorii auto sunt de acord ca piata din Romania ar putea sa scada chiar si mai mult anul viitor. Nu acesta este scenariul si in cazul Europei, unde cei mai multi jucatori de pe piata au inceput sa-si revina.

Piata nu-si va reveni decat la sfarsitul lui 2010
Pe de alta parte, criza a avut consecinte majore asupra industriei in 2009, productia scazand semnificativ. „Aceasta scadere este evidenta si nu ne asteptam la o recuperare insemnata inainte de sfarsitul lui 2010“, estimeaza Denis Renard, convins ca rata consumului nu isi va reveni pana la finele acestui an din cauza somajului, care va creste pana la 10%, a scaderii puterii de cumparare vazute din perspectiva paritatii euro-leu si a unei posibile cresteri a TVA.
De asemenea, inceputul lui 2010 va fi caracterizat de un risc financiar mare, o presiune a preturilor, ceea ce va influenta puternic managementul resurselor folosite pentru livrarea bunurilor. Potrivit lui Denis Renard, o eventuala majorare a TVA ar avea consecinte mai ales asupra consumatorului final. „Bineinteles ca o crestere a TVA nu va incuraja consumul in Romania, pentru ca va duce la cresterea preturilor. Poate oamenii vor astepta mai mult pana sa-si cumpere o masina, iar asta ne va afecta si pe noi”, a mai spus directorul Gefco Romania. La nivelul industriei europene, marii jucatori si-au reorganizat productia, consolidand-o pe baza unor planuri mai mici, si au inchis din fabrici. „In unele cazuri, Romania a castigat batalia, in altele nu, astfel ca avem exemple de fabrici care si-au continuat planurile, dar si exemple in care productia din Romania a fost inchisa. Acest lucru s-a intamplat pretutindeni. Totusi, Romania a ramas atractiva pentru industrie, iar acest lucru ar putea redeveni vizibil in a doua jumatate a lui 2010.“

Anul nou n-aduce doar semne rele
Potrivit directorului Gefco Romania, mai multe companii internationale sunt interesate sa se stabileasca sau sa-si dezvolte activitatea aici. Printre ele se numara brandul francez de imbracaminte Kiabi, care detine deja trei magazine in Bucuresti si are un puternic plan de dezvoltare, H&M, care planuieste sa vina in Romania in viitorul apropiat, si Leroy Merlin. De asemenea, lantul german de magazine alimentare cu discount Lidl are in plan deschiderea mai multor unitati in Romania in 2010. In opinia lui Denis Renard, acestea reprezinta o oportunitate pentru segmentul de transport si logistica, ca si rata outsourcingului, care „va continua sa creasca in perioada urmatoare, pe masura ce companiile se concentreaza pe activitatea principala. Tendinta pe piata este foarte clara in acest moment: mai putini furnizori, dar dintre aceia care au o prezenta internationala si capacitatea de a opera orice servicii in lantul de distributie.“ In industria automotive sunt, de asemenea, cateva exemple, ca Delphi si Ford, care a inceput productia la Craiova in septembrie anul trecut.
Un alt semn bun este transportul intermodal, care incepe sa se dezvolte, incurajat de o crestere a cererii. „Acum cativa ani ne foloseam in principal de transportul rutier, dar acest lucru incepe sa se schimbe. De asemenea, faptul ca Romania are port si acces la mare este important. Chiar daca volumele au scazut foarte mult in 2009, acestea reprezinta avantaje uriase pentru o tara.“

Reducerea costurilor este necesara si in 2010
Pentru supravietuirea in aceste conditii economice aspre, Denis Renard crede ca solutia este reducerea drastica a costurilor, tendinta care s-a manifestat inca de la sfarsitul lui 2008 si care trebuie continuata. Pe langa diminuarea cheltuielilor, fortata de scaderea intr-un ritm foarte alert a volumelor, o alta masura pusa in aplicare de Gefco Romania este promovarea serviciilor cu scopul incheierii de noi contracte. Aceasta masura proactiva a dus la demararea a 24 de noi proiecte in 2009, in diferite sectoare, ca electrocasnice, bunuri generale s.a., ceea ce a permis compensarea scaderii volumelor operate. „Vom face tot posibilul sa crestem cifra de afaceri, in ciuda faptului ca nu prevedem nicio revenire pana la sfarsitul lui 2010. Speram sa cooptam din nou cateva proiecte pentru a atinge acest scop“, a spus Denis Renard.

Transport multimodal pentru Dacia
Flexibilitatea serviciilor oferite si posibilitatea adaptarii acestora la nevoile specifice ale clientului reprezinta, de asemenea, o paza buna. „Incercam sa fim foarte creativi pentru clientii nostri, pentru a propune metode de operare si servicii care sa le satisfaca nevoile. Un exemplu in acest sens este Dacia Renault, pentru care operam exporturi din fabrica si distributia masinilor Dacia in Italia“, a declarat directorul Gefco Romania. De curand, compania franceza a introdus un transport saptamanal catre Italia, combinand caile rutiera, feroviara si navala. „Este o solutie foarte noua, pe care abia am implementat-o. Desigur, acest transport va depinde si de volum, care nu este constant de-a lungul anului. Este un exemplu de solutie pe care o putem gasi intr-un timp foarte scurt, pentru a ne adapta la nevoile clientilor nostri“, a spus Denis Renard.

„Investim numai atunci cand suntem nevoiti sa o facem“
Desi nu este o strategie anti-criza, ci o metoda de dezvoltare specifica Gefco, inchirierea in locul achizitionarii sau construirii a fost si motivul pentru care compania a putut rezista usor in fata situatiei economice dificile. „Modelul nostru de dezvoltare este unul foarte flexibil. Investim numai atunci cand suntem nevoiti sa o facem. Nu avem camioane, lucram cu parteneri, nu investim in terenuri si depozite, ci inchiriem, singurele lucruri in care investim sunt vagoanele proprii de tren“, a mai spus directorul Gefco Romania. Compania detine peste 4.200 de vagoane si, pe langa acestea, investitiile sunt orientate catre pregatirea personalului, solutii IT s.a. „Investim in special in oamenii nostri, pentru ca noi concepem si operam solutii. Pentru noi, ceea ce conteaza este sa asiguram solutiile, sa asiguram capacitatea de transport pentru client, sa trimitem productia la timp catre dealerii finali. Iar acest lucru inseamna, de asemenea, folosirea mai multor cai de transport, pentru a nu depinde de o piata care ar putea aduce un cost foarte mare“, a declarat Denis Renard, care a adaugat ca, desi Gefco are suportul financiar de a face investitii, nu are nevoie de asta.

Articole similare

Ad