Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Ford tureaza motoarele

Asemenea unui avion inainte de decolare, Ford a inceput sa tureze motoarele si sa se pregateasca pentru 2012, cand fabrica de la Craiova ar trebui sa atinga capacitatea maxima de productie, de aproape 300.000 de vehicule si tot atatea cutii de viteza. Adica aproape de ceea ce realizeaza Dacia la acest moment. Primul contract de transport a fost deja atribuit, in timp ce pe partea de logistica se fac inca analize pentru a descoperi cele mai eficiente cai de transport pentru a livra in toata Europa.
 

Investitia in terminalele de logistica va fi apanajul operatorului de logistica, iar acesta, in schimb, se va alege cu un contract pe termen lung.

Cu o productie de vehicule limitata pana la sfarsitul lui 2009, uzina de la Craiova pare mai degraba intr-o perioada de testare a liniilor de productie, nu atat din cauza organizarii proceselor si realizarii investitiilor necesare, cat mai ales a cererii scazute de pe piata.
„Serviciile logistice oferite de uzina de la Craiova nu difera de cele implementate in celelalte unitati de productie Ford”, ne asigura Matthias Schulz, directorul de logistica Ford Europe.
Pentru aceasta perioada, productia a fost concentrata doar pe volumele din 2009 si pe ridicarea nivelului de calitate pentru autovehiculele care parasesc linia de productie, in timp ce pe segmentul de logistica se fac pregatirile pentru a asigura premisele de calitate.

Ford a ales servicii romanesti de transport
In conformitate cu declaratiile reprezentantilor Ford, un singur operator de logistica furnizeaza serviciile logistice pentru toate unitatile de productie, iar Romania nu face exceptie. Conditiile pe care un operator de transport trebuie sa le indeplineasca pentru a obtine un contract de la Ford vizeaza in principal calitatea echipamentelor, pentru a se ridica la nivelul de siguranta atat a echipajului, cat si a produselor transportate, care sa se plieze pe principiile constructorului.
„Trebuie sa avem un partener pe care ne putem baza, sa se ridice la nivelul asteptarilor noastre, sa garanteze siguranta transportului si, nu in ultimul rand, sa fie competitiv si sa raspunda cerintelor noastre. Suna ca un inventar putin dur, dar operatorii eficienti in ceea ce priveste siguranta ofera si calitate si sunt si buni furnizori de servicii“, a explicat Matthias Schulz.
Colaborarea este deschisa atat operatorilor de logistica si transport cu care Ford lucreaza si in alte tari din Europa, cat si firmelor locale, care indeplinesc conditiile de calitate impuse de Ford.
„Avem deja un caraus roman si, pentru moment, va fi singurul colaborator. Suntem categorici in ceea ce priveste asteptarile pe care le avem de la operatorul de transport ca furnizor de servicii, iar recompensa este crearea unui adevarat parteneriat“, a precizat directorul de logistica Ford Europe.
Operatorul roman de transport (n.r.: Dumagas Transport) a obtinut contractul in urma unei licitatii. Contractul se refera la transportul de CKD-uri de Transit Connect de la fabrica Ford din Turcia.
Deoarece modelul ales pentru fabrica din Romania a fost Transit Connect, productie specifica Turciei, aceasta tara va reprezenta initial principala sursa de aprovizionare cu piese si componente. Pe viitor vor fi luati in calcul tot mai multi furnizori locali, timp in care Ford va atrage in Romania si alti furnizori traditionali de componente, pe alte piete.

Este preferat transportul „verde“
Pentru autovehiculele finite, modalitatea de transport pentru fluxul generat de unitatea de la Craiova va fi aleasa in functie de volum, conditia obligatorie fiind „sa fie prietenos cu mediul”. „In mare parte, vehiculele vor parasi fabrica pe cale ferata, cu conexiune la Marea Neagra, doar un numar limitat va fi transportat rutier. Iar pentru piete ca Germania, Dunarea reprezinta cea mai viabila cale de transport”, a afirmat Matthias Schulz.
Abia in 2012 uzina va functiona la capacitate maxima, dupa ce va incepe si productia autoturismelor de clasa mica, iar pentru distributie va fi necesara exploatarea tuturor modalitatilor de transport, pentru a putea beneficia de aceeasi competitivitate ca uzina din Turcia.
Deoarece una dintre cele mai mari probleme ale constructorilor de vehicule este distributia, deci, implicit, infrastructura, pentru imbunatatirea starii acesteia reprezentantii Ford intentioneaza sa discute cu autoritatile romane. Productia de la Craiova nu vizeaza doar piata romaneasca, ci intreaga Europa, inclusiv Rusia si alte tari, iar pentru distributie sunt vizate si alte cai de transport, ca Marea Neagra si Dunarea.
„Cred ca imbinarea dintre rutier, feroviar si naval reprezinta o noua tendinta de a misca masinile catre alte piete. Pentru a transporta vehiculele pe cale ferata au fost deja demarate discutii cu furnizori de servicii de transport feroviar pentru gasirea unor solutii”, opineaza directorul de logistica Ford Europe.

Parteneriatele pe termen lung, strategia de eficientizare
Pentru a decide sa investeasca in centre de logistica performante, furnizorii de servicii logistice trebuie sa aiba siguranta unui contract, in acest sens strategia Ford bazandu-se pe parteneriate pe termen lung. „Nu te poti astepta la investitii de la operatorii care au contract pe un an, deoarece nu au certitudinea ca-si pot mentine businessul. Am incercat sa aplicam strategia unui parteneriat de durata, pentru a conferi incredere furnizorilor de servicii, aceasta fiind cea mai folositoare cale de a-ti atinge obiectivele si a realiza un plan de investitii in logistica.”
Colaborarea este deschisa si catre operatorii de logistica si transport care colaboreaza sau au colaborat cu Dacia, deoarece „un furnizor care lucreaza deja cu o uzina constructoare de masini cunoaste domeniul, infrastructura, modalitatea in care se desfasoara procesul de productie, si a aplicat deja solutii pentru reducerea costurilor”.
Chiar daca unii operatori straini de transport au sperat si inca spera la un contract cu Ford, „orice operator care are know-how pe piata locala a avut un avantaj in fata tuturor: cunoaste deja infrastructura”, sustine Matthias Schulz.
Producatorul de la Craiova asteapta de la furnizorii locali sa aiba obiective bine definite si sa stabileasca modalitatea de a le indeplini, pana in 2012, cand productia Ford va atinge capacitatea maxima.
Iar din punct de vedere al operatorilor logistici, oficialii Ford se asteapta ca acestia „sa exploreze si sa transforme Romania intr-un centru logistic eficient in Europa, din punct de vedere al industriei constructoare de masini. Am identificat oamenii care au astfel de planuri stabilite, trebuie numai sa fie deschisi la ceea ce ne dorim.“

Investitii pe toate liniile
Politica investitiilor in uzina de la Craiova va fi parte integranta din planul Ford Europe. „Vom accelera investitiile in echipamente adecvate pentru procesul de logistica, depozitarea si logistica pieselor, avand in vedere faptul ca se doreste acelasi grad de productivitate ca in toate unitatile Ford Europe”, a asigurat Matthias Schulz.
Acesta considera ca platforma de la Craiova nu necesita investitii pentru marirea capacitatii, spatiul existent fiind suficient pentru a asigura logistica fluxului actual, cel putin pana in 2012.
„Avem suficient spatiu de depozitare la Craiova, nu este necesar sa construim altele. Avem o platforma, un supply chain si o infrastructura pentru logistica disponibila pentru orice logistician interesat sa investeasca alaturi de noi. Vom analiza reteaua de supply chain pentru fabrica de la Craiova pentru a ne asigura ca atingem aceeasi eficienta din alte unitati Ford”, a mai spus Schulz.
Primul terminal, pentru preluarea livrarilor realizate rutier-feroviar, este finalizat.

Aceeasi filosofie a logisticii auto: fara stocuri
Fabrica din Craiova va urma aceleasi reguli de productie, fara depozite imense de componente, cu o logistica „inbound”, reprezentata de procesele de aprovizionare cu componente a fabricii, apoi cea de productie, prin care trebuie asigurata asamblarea masinilor, urmata de distributia acestora catre dealeri si clienti.
Intreaga retea logistica este construita in jurul fabricii si a liniei de productie. Componentele sunt aduse direct pe linia de productie, deoarece stocul fabricii trebuie sa fie minim, pentru a usura pe cat posibil productia vehiculelor si a reduce costurile de stocare.
Producatorul trebuie sa se asigure ca pastreaza controlul deplin al supply chain-ului si ca, in conditiile unui nivel minim de inventariere, se confrunta cu un minimum de situatii critice.
Pentru aceasta, se incepe cu analiza serviciilor furnizorului, pentru a asigura volumele corecte in timp util. Logistica devine, astfel, mai putin dificila, componentele ajung la timp, iar transportul devine un proces predictibil.
Pentru un control complet al supply chain-ului in cadrul uzinei Ford, nu exista niciun depozit in cadrul lantului de aprovizionare, ci doar cateva puncte de cross-docking, insa lay-out-ul liniilor de productie a permis preluarea de catre acestea a functiilor de depozitare, captand fluxul de componente direct de la furnizori.
„Trebuie sa ne asiguram ca supply chain-ul nostru poate sustine cererea clientilor in ceea ce priveste distributia vehiculelor. Acestea trebuie sa ajunga la client in ziua comenzii, iar factorul-cheie este reprezentat de serviciile logistice“, a explicat Matthias Schulz.

Articole similare

Ad