Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Tendinta de consum influenteaza aprovizionarea

Procesul de aprovizionare cu materii prime este extrem de important pentru producator nu doar pentru disponibilitatea produsului finit la raft, ci si din perspectiva costurilor. De aceea, dar si avand in vedere si situatia dificila de pe piata, toti producatorii au aplicat diferite strategii de optimizare a aprovizionarii.

Aprovizionarea in supply chain trebuie sa fie aliniata cu performanta companiei, iar procesul de aprovizionare trebuie sa aiba o structura stabila, performanta, care sa faca fata deviatiilor de pe piata si sa fie concentrata pe anumite procese, organizate pe diferite departamente.
 

In cadrul Hochland Romania, de exemplu, structura de supply chain s-a format in 2009, prin unirea a trei departamente independente, cu structuri diferite, pentru crearea unui management integrat.
Departamentul de achizitii este practic interfata dintre vanzari si productie, menirea acestui proces fiind, asa cum explica reprezentantul companiei, Csaba Mozes, schimbul de informatii pe piata si sincronizarea politicilor comerciale.
Sistemul de planificare asigura un management proactiv al stocurilor la nivel de materii prime si produse finite, iar relatia cu furnizorii este influentata de analizele si recomandarile lunare in luarea deciziilor.
Lumea trebuie sa fie capabila sa invete, sa se dezvete si sa invete din nou. Si pentru Danone, inca din 2008, practicile au suferit schimbari radicale. „Contractarea se realiza pentru o perioada de 3-5 ani, dar acum avem o contractare dinamica lunara sau trimestriala, care a dus la o mare scadere de costuri“, a declarat Edith Sirbu, purchasing manager Danone.
Contractarea pe o perioada de un an este riscanta si pentru furnizori. In momentul de fata sunt preferate contractele pentru perioade scurte de timp, dar parteneriatele lungi. „Aceasta strategie nu are impact asupra producatorului, ci asupra sectorului. Strategia poate genera avantaje semnificative.“
Cunoasterea factorilor de risc conduc la construirea unei strategii prin care companiile pot evita sa fie afectate de miscarile de pe piata in cazul contractelor pe termen scurt.

Predictibilitatea nu caracterizeaza piata de materii prime
Producatorii nu pot avea sub control preturile materiilor prime si fluctuatiile acestora, dar sursele pot fi optimizate si riscurile, diminuate prin furnizori alternativi si asocieri cu companiile care au un volum mai mare. Astfel, viziunea strategica a companiei include managementul achizitiilor.
„Daca in viziunea companiei nu exista un management al riscurilor, atunci compania va avea probleme“, a mai spus Edith Sirbu. O strategie bine definita mentine sub control relatia cu furnizorii chiar si in conditiile in care contractele nu mai sunt semnate pentru perioade de 3-5 ani. Termenul de livrare este mai scurt, ceea ce a dus la imbunatatirea parteneriatelor.
In domeniul lactatelor, de exemplu, mai toate procesele sunt influentate si de fermieri. Pentru Danone, 90% din produse sunt furnizate de piata locala.

Articole similare

Ad