Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

O piata plina de provocari

Piata logisticii de produse alimentare din Romania este una tot mai competitiva date fiind volumele relativ constante din aceasta industrie. In ultimii ani, insa, ele au inceput sa difere, iar activitatea logistica sa se confrunte cu tot mai multe provocari in calea eficientizarii activitatii, printre care timpii de livrare la marii revanzatori, cresterea numarului de documente sau sezonalitatea produselor.

Domeniul produselor alimentare a atras furnizorii de servicii logistice, in special, datorita volumelor relativ constante pe intreg timpul anului. Insa, in ultimii ani, aceste volume au fost influentate de diferiti factori.
 

In cazul berii, de exemplu, cresterea accizei din 2013 a determinat o scadere a consumului pe cap de locuitor, pana la cel mai mic nivel din ultimii opt ani. Nici piata bauturilor spirtoase, estimata la 114 milioane de litri anual, nu a mai fost la fel de abordata de consumatori, scazand in primele noua luni ale lui 2014 cu 36%. Iar ultimul trimestru al anului trecut, care reprezinta circa 40% din consumul anual, nu a mai fost pe plus. Pe langa sezonalitatea specifica celor doua categorii de produse, intervin in mod constant alti factori care influenteaza volumele de livrat.
Oriunde ar trebui livrate, aceste marfuri sunt considerate sensibile din punct de vedere al transportului.

Strainii sunt deschisi la externalizare…
Din punct de vedere logistic, in tarile din vestul Europei exista o abordare specifica a acestor categorii de produse, deoarece volumele sunt mai usor predictibile decat in Romania, iar clientii sunt mai deschisi pentru externalizare. „In tari precum Austria, se discuta chiar de externalizarea distributiei finale, catre restaurante sau baruri, zone accesibile doar cu flota de transport specializata“, a explicat Andrei Ene, business unit manager in cadrul diviziei Grupaj/LTL la subsidiara din Romania a grupului Gebrüder Weiss. Aproximativ 15% din volumele livrate de companie sunt bauturi si alimente (lichide), cum ar fi vinul, bauturile spirtoase, berea, sucurile, apa minerala sau uleiul de uz alimentar.
In Romania, insa, piata logisticii de produse alimentare este una foarte competitiva, tot mai multe companii oferind astfel de servicii. Pe piata au intrat si vechii distribuitori, care incearca sa devina logisticieni, considerand ca aceasta activitate presupune costuri si riscuri mai mici decat in cazul desfasurarii activitatii specifice unui distribuitor.

… la noi aceasta mai are de asteptat
Nu putini sunt clientii care privesc ideea de externalizare a serviciilor logistice mai mult ca pe o posibilitate de a obtine preturi mai bune pentru volume mici. Asa ca dau firmelor de logistica in prima faza un volum mai mic si le promit ca, daca totul merge bine, volumele vor creste. Insa trecerea la servicii de transport complet externalizate este lenta. „Noi ofertam, dar nu reusim sa ajungem sa analizam in detaliu solutia propusa, fata in fata cu clientul, atat de des cat ne-am dori. …

Articole similare

Ad