Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Siguranta rutiera va fi verificata pe toate drumurile

In Uniunea Europeana, preocuparea pentru siguranta rutiera dateaza de peste doua decenii, iar in tarile nordice inca de la sfarsitul anilor ’70. Monitorizarea permanenta a implementarii solutiilor in infrastructura, dar si educatia si pregatirea conducatorilor auto au facut ca numarul accidentelor sa se reduca mereu. La noi, dezinteresul si lipsa de cultura in aceasta directie a facut ca numarul accidentelor sa ramana aproape neschimbat, cu consecinte grave si costuri foarte mari in plan social.

Lucrurile sunt pe cale sa se schimbe, iar Autoritatea Rutiera Romana este, din acest an, singura institutie din tara abilitata pentru a gestiona si coordona auditul de siguranta rutiera pentru proiecte noi de infrastructura rutiera, dar si pentru a efectua permanent inspectia de siguranta rutiera pentru drumurile existente.

Romania este pe primul loc in ceea ce priveste accidentele rutiere soldate cu victime. Astfel, in perioada 2000-2010, procentul accidentelor a fost redus la nivelul UE in medie cu 45%, in timp ce in Romania a scazut doar cu 4,5%, a aratat Sorin Cristian, director general adjunct ARR. Auditul de siguranta rutiera trebuie sa fie functional din acest an, iar Autoritatea Rutiera este singura institutie din tara abilitata in acest sens. Inspectia de siguranta rutiera este reglementata prin legea 265/2008, amendata prin OG 6/2010, a carei lege de aprobare a fost publicata in 2012 (legea 225).
Siguranta rutiera are trei factori principali: calitatea materialului rulant (autovehiculele), factorul uman si infrastructura. ARR se va ocupa de acum de ultimii doi, vehiculele intrand in sfera de competenta a Registrului Auto Roman. De altfel, calitatea materialului rulant clar s-a imbunatatit in ultimul deceniu, ca urmare a progresului tehnologic si a normativelor legale. Insa in ceea ce priveste instruirea soferilor nu s-a inregistrat niciun fel de progres, iar infrastructura existenta nu s-a imbunatatit nici ea semnificativ.

Pregatirile pentru efectuarea auditului de siguranta rutiera
Pentru ca ARR sa elaboreze normele de aplicare ale legii auditului de siguranta rutiera a studiat practica din Suedia, Norvegia, Franta, Anglia, Germania, Olanda, toate tari care au progresat semnificativ in ceea ce priveste inspectia sigurantei infrastructurii rutiere, precum si din tari care au introdus de curand obligativitatea auditului si inspectiei de siguranta rutiera, precum Polonia si Lituania. Directiva europeana care a dus la implementarea acestei legi vizeaza corectiile infrastructurii rutiere in acele locuri unde nu se respecta anumite normative tehnice, in vederea cresterii sigurantei. De aici a aparut si dificultatea in elaborarea normelor, pentru ca a impus studierea a numeroase normative tehnice, nu neaparat reglementari.

Articole similare