Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Retailerii isi specializeaza logistica

Dupa ce unii retaileri si-au eficientizat transportul catre magazine impreuna cu producatorii, acum incep sa se specializeze pe un domeniu al logisticii neacoperit in Romania, respectiv cel de fructe si legume. Gheata a fost sparta de Profi, retailerul unde peste 70% din fructele si legumele comercializate provin de pe piata romaneasca. Situatia este valabila mai ales pe timpul verii. Iarna, insa, cele mai multe astfel de produse provin din import.
Asa ca, in primavara acestui an, Profi a semnat cu dezvoltatorul de spatii industriale CTP un contract pentru amenajarea unui depozit cu temperatura controlata pentru fructe si legume la Mercury Park, de unde sa fie deservita in special Capitala.
 

Pe segmentul de legume si fructe, Profi lucreaza cu peste 100 de furnizori romani, care aprovizioneaza trei platforme ale companiei situate in Bucuresti, Timisoara si Cluj. Miscarea ar ajuta retailerul sa isi largeasca numarul de furnizori inclusiv cu cei cu care in prezent nu poate lucra din lipsa unor servicii logistice necesare in cazul acestor produse. Retailerii cer, printre altele, ca bunurile sa fie sortate, ambalate si pastrate la temperatura controlata, valoare adaugata pe care multi producatori mici nu o pot oferi. In plus, multi dintre acestia nu au nici calculatoare, iar retaileri precum Profi isi selecteaza furnizorii computerizat, in functie de pret si calitatea produselor.
Exemplul este posibil sa fie urmat si de alti retaileri, avand in vedere preferinta in crestere a consumatorilor pentru produsele autohtone, reducerea TVA la aceste produse la 9%, dar si atentia pe care Comisia Europeana o acorda producatorilor autohtoni.
In prezent, insa, retailerii spun ca sectorul de fructe si legume este necesar pentru a atrage clienti, insa nu le aduce profit, data fiind perisabilitatea acestor produse, care ajunge si la 20% in cazul salatei. Pe de alta parte, insa, unii producatori agricoli se plang ca taxele pe care sunt nevoiti sa le plateasca marilor lanturi de magazine ajung si la 90% din pretul final.
Conflictul dintre hipermarketuri si producatori a intrat si in vizorul Comisiei Europene, care pana la finalul anului va formula public un punct de vedere referitor la relatia dintre producatori si marile retele de magazine si eventuala necesitate a elaborarii unor acte legislative europene.
Decizia vine dupa ce anul trecut CE a comunicat ca incurajeaza statele membre sa identifice modalitati de crestere a protectiei micilor producatori de bunuri agroalimentare fata de eventualele practici neloiale ale unor parteneri comercianti mult mai bine organizati. Ca urmare, romanii au facut un proiect de lege prin care se propunea ca hipermarketurile sa fie inchise duminica pentru ca cererea sa fie directionata catre piete, proiect cu care primul-ministru Victor Ponta nu a fost de acord.
Pana se va rezolva problema comercializarii de produse autohtone in marile retele de magazine de la noi, acestea au inceput sa fie cerute si de statele arabe, motiv pentru care tara noastra a semnat un acord pentru livrarea acolo de produse agroalimentare. Acordul prevede infiintarea unui centru de colectare la Constanta si a altuia la Doha sau Abu Dhabi.
Anul trecut, tara noastra a produs aproape 3,5 milioane tone de legume si circa 1,3 milioane de tone de fructe. Importurile s-au ridicat la peste 400.000 de tone de legume si aproape 500.000 de tone de fructe, cele mai multe provenind din UE. Lipsa logisticii a facut ca exporturile de legume si fructe sa fie foarte mici, acestea ridicandu-se in 2013 la circa 85.000 de tone de legume si 54.830 t de fructe.
Este clar ca viitorul producatorilor romani de legume si fructe este asocierea, care sa le ofere o putere mai mare de negociere atat pe plan intern, cat si international. Iar in aceste conditii vor fi castigatori cei care pot veni in intampinarea lor cu servicii logistice de calitate deja puse la punct.

Articole similare

Ad