Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

In lipsa de bani, ne „carpim“ tot cu masinile vechi

Cifrele oferite de Politia Rutiera privind inmatricularile de autobuze si microbuze pe primele sase luni ale anului confirma faptul ca operatorii de transport nu dispun la ora actuala de bani pentru a investi in masini noi. Cum licitatia de trasee judetene si interjudetene ar putea fi organizata cel mai devreme in 2013, autobuzele second-hand reprezinta o varianta atractiva in acest moment pentru a completa necesarul de capacitate de transport.

Astfel, in prima jumatate a lui 2011 au fost inmatriculate numai 31 de autobuze noi. Dintre acestea, cate sapte sunt Mercedes-Benz si BMC, iar sase sunt Solaris, acestea din urma destinate transportului local in Oradea. Mai figureaza Isuzu, cu doua unitati, si Güleryüz, Kravtex, MAN, Otokar, Setra, Tezeller, Turkkär, Volkswagen si Volvo cu cate o unitate. In acelasi timp, au fost inmatriculate nu mai putin de 701 autobuze second-hand, dovada a faptului ca operatorii au preferat sa nu se „bage“ la datorii prea mari si sa astepte evolutia pietei, chiar daca ar fi fost eligibili pentru leasing la masini noi. Cum cei mai multi dintre ei nu mai facusera achizitii de la licitatia de trasee din 2008, este clar ca se simtea nevoia de suplimentare a capacitatii de transport. Iar cu banii pentru un vehicul nou se pot cumpara chiar si doua rulate, in functie de ce se doreste.

66% dintre autobuzele second-hand tranzactionate au provenit de pe piata interna, respectiv 463 de unitati. In general este vorba despre vehicule foarte vechi, unele marci nemafiind de ani buni in fabricatie, gen Drögmoller sau Den Oudsten.  Alte 238 sunt la prima inmatriculare in Romania, dar si aici avem ceva „vechituri“. In topul rulatelor, pe primul loc este tot Mercedes-Benz, cu 98 de unitati, urmat de Setra, cu 72. Iar in cazul Setra se observa imediat ca 35 de unitati sunt vechi si foarte vechi, figurand sub numele de Kässbohrer, restul fiind mai noi. Cea de-a treia pozitie in clasamentul autobuzelor second-hand este ocupata de MAN, cu 61 de unitati, urmat de Volvo, cu 60, Isuzu, cu 53 de masini, toate provenite de pe piata interna, Renault (34), Neoplan (32) si Iveco (30). Toate celelalte marci au avut sub 30 de unitati.
Intr-un clasament al autobuzelor aflate la prima inmatriculare, primele trei pozitii sunt ocupate in ordine de Setra, cu 47 de unitati, Mercedes-Benz, cu 32, si MAN, cu 31 de unitati, dovada a faptului ca din Occident se aduc preponderent vehicule nemtesti.
Cele mai multe inmatriculari de autobuze noi au fost in ianuarie – 11 unitati – in timp ce in martie au fost cele mai multe rulate – 193.
La microbuze, ca de fiecare data, valorile sunt mai mari. Pe primele sase luni ale anului au fost inmatriculate 286 de vehicule noi si 1.161 second-hand. Aici insa, spre deosebire de autobuze, ponderea masinilor provenite din Occident este foarte mica, fiind importate numai 44 de unitati, deci mai putin de 4% din total. Primul loc in topul microbuzelor noi este ocupat de Ford, cu 126 de unitati. Este urmat de Mercedes-Benz, cu 82, Volkswagen, cu 49, Iveco, cu 18, Irisbus, cu 7, si Fiat, cu 4 unitati. La rulate conduce de departe Mercedes-Benz, cu 510 microbuze. Pozitia a doua revine Volkswagen, cu 194 de masini, urmat de Iveco, cu 184, Ford (101), Fiat si Renault, cu cate 43 de unitati, Irisbus, cu 30, Peugeot (7), Mitsubishi (2), Citroën, Opel si Rocar, cu cate o unitate.
Cea mai buna luna pentru vehicule noi a fost ianuarie 2011, cand s-au inmatriculat 131 de vehicule. In restul lunilor – februarie-iunie 2011 – valorile s-au situat intre 13 si 41 de unitati. In cazul rulatelor, februarie si martie au mers cel mai bine, cand s-au inmatriculat 210 si respectiv 282 de unitati. La polul opus este luna iunie, cu 141 de microbuze second-hand inmatriculate.
In concluzie, rulatele raman la loc de cinste si in 2011, in linia generala a ultimilor doi ani. Trebuie remarcat insa ca daca ne era teama ca vom deveni „groapa de gunoi“ a Europei pentru masini second-hand, lucrurile nu stau chiar asa de rau din acest punct de vedere, intrucat cele mai multe vehicule tranzactionate provin de pe piata nationala. Macar ramanem cu vechiturile noastre, nu le mai luam si pe ale altora. Are si taxa de prima inmatriculare meritul ei.

Articole similare