Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

60 de ani de istorie Setra

Setra a aniversat luna trecuta 60 de ani de istorie, clienti, angajati si reprezentanti ai presei de specialitate reunindu-se la Neu-Ulm (Germania) pentru a sarbatori evenimentul. Si nu numai ca s-au implinit 60 de ani de la lansarea primului Setra S 8, dar exact in urma cu un secol a fost prezentat pietei primul autobuz pe sasiu Saurer, sub sigla Kässbohrer, compania care a creat initial aceasta familie de produse. Participantii la evenimentul de la Neu-Ulm au avut posibilitatea de a face o calatorie in timp, conducand trei autobuze de epoca. Alaturi de acestea au fost aliniate si cele mai noi modele Setra, rezultatul a 100 de ani de cercetare si dezvoltare.

 
Numele Setra este o abreviere a cuvantului german „selbsttragend“, care inseamna auto-portant. Acest principiu de constructie dateaza din anii ’50 si a revolutionat industria de autobuze din Germania si la nivel european. Otto Kässbohrer a pus in aplicare tehnologia de constructie de vehicule pe caroserie autoportanta, lansand, in 1951, la Salonul de vehicule de la Hanovra (IAA), autobuzul S 8, cu motor amplasat in partea din spate si axa spate motoare. Iar de aici lucrurile au evoluat de la sine. Prima serie a inclus cinci modele.
A urmat seria 10, cu modelele de la S6 la S15, destinate transportului public, serviciilor interurbane si turistice, tot acum fiind introdus si conceptul constructiei modulare, in vederea eficientizarii costurilor de productie. Litera S, din denumirea fiecarui produs, a fost pastrata pana in ziua de azi pentru a identifica brand-ul Setra, cifra explicand numarul de randuri de scaune si, indirect, lungimea vehiculului.
1967 a marcat lansarea seriei 100, care a inclus, de asemenea, cinci modele. Spre deosebire de versiunile precedente, acestea se disting printr-un nivel sporit de confort – salon mai lung si mai inalt pentru pasageri. In plus, vehiculele beneficiaza de suspensie independenta pe axa fata si suspensie pneumatica in standard.
Odata cu cea de-a 25-a aniversare Setra a fost lansata si seria 200, cu opt modele diferite, dintre care doua supra-etajate. Acum se introduc in premiera franele-disc pe axa fata in echiparea de baza, precum si un sistem de ventilatie inovator. Seria 200 este considerata poate cea mai de succes din toata gama Setra, a fost si foarte longeviva (15 ani), iar astfel de autobuze pot fi inca vazute in exploatare, chiar si in Romania.

Reorganizarea gamei de vehicule
Seria 300 a „iesit“ in 1991, cu modelele S 309 HD, S 315 HD si S 315 HDH. Pe langa inovatiile in termen de design exterior, vehiculele vin cu un plus in ceea ce priveste vizibilitatea: oglinzile exterioare sunt amplasate pe brate curbate, sunt incalzite si pot fi reglate de la interior. Sistemele ABS si ASR devin standard, alaturi de retarderul Telma sau Voith.
Cu prilejul lansarii seriei 300 a fost facuta si reorganizarea gamei de vehicule in forma actuala, respectiv TopClass (autocare de lux), ComfortClass (autocare economice GT si GT-HD, inclusiv versiuni cu volan pe dreapta) si MultiClass (autobuze intercity pentru servicii regulate).
In urma cu 10 ani, in 2001, a fost lansata seria 400, la inceput pentru modelele TopClass. Au urmat ComfortClass in 2004 si MultiClass in 2005. Vehiculele beneficiaza de cel mai ridicat nivel tehnologic, cu numeroase sisteme de siguranta activa si pasiva in standard.
In total, seria 400 reuneste acum peste 20 de produse, dintre care doua pentru piata din Statele Unite si doua ComfortClass cu volan pe dreapta.
Cu ocazia evenimentului organizat la Neu-Ulm, invitatii au avut prilejul de a inventaria dintr-o privire 60 de ani de istorie si inovatie tehnologica. Sa conduci primul Setra, modelul S 8, pentru ca apoi sa te urci, pe rand, la bordul altor trei autobuze de epoca si sa inchei cu 415 HD sau 416 HDH este o experienta cu care mai rar te intalnesti. Dar pe aceasta o vom prezenta pe larg in numarul viitor.    

Articole similare

Ad