Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Un competitor puternic pe transportul urban

Dupa lansarea internationala din urma cu doi ani, de la IAA Hanovra, autobuzul urban Temsa Avenue LF a fost adus in premiera si in Romania, luna trecuta. Vehiculul are podea complet coborata, este propulsat de motor DAF Euro 5, iar de anul acesta urmeaza sa fie ofertat la licitatiile pe transport public de la noi, in functie de specificatiile solicitate in caietele de sarcini. Cu ocazia prezentarii facute la sediul dealerului Mit Motors, Avenue LF a fost disponibil si pentru un scurt test-drive prin Bucuresti, incarcat cu jurnalisti si alti participanti la conferinta.
 

Vehiculul s-a dovedit sprinten si usor de manevrat, in conditiile in care traficul inspre centrul Capitalei incepuse sa se ingreuneze.

Temsa Avenue este cel mai nou produs al constructorului turc, cu care acesta a intrat, in urma cu doi ani, pe segmentul transportului urban. In varianta cu podea complet coborata („low-floor“ – LF), vehiculul va fi ofertat si pe piata romaneasca si a fost prezentat oficial, la jumatatea lunii trecute, la sediul dealerului Mit Motors din Bucuresti. Cu aceasta ocazie, Avenue LF a fost disponibil si pentru un scurt test-drive prin Capitala, prilej cu care am putut constata manevrabilitatea vehiculului, dar si timpii de raspuns la oprirea si plecarea de pe loc in conditiile unui trafic mai aglomerat.

Motor puternic, bine sincronizat cu transmisia
Temsa Avenue LF este propulsat de motor Euro 5 DAF PR228 U1, de 9,2 l, cu sase cilindri in linie, care dezvolta 310 CP la 2.200 rpm si are cuplul motor de 1.275 Nm la 1.700 rpm. Desi motorul este montat vertical, compartimentul sau intrand practic in salonul pasagerilor, zgomotul nu este deloc suparator, gratie unei izolatii optime.
Cu motorul de cateva sute de kilograme montat pe partea dreapta a autobuzului, sistemul de suspensie a trebuit sa preia aceasta sarcina pentru a asigura stabilitatea autovehiculului.
Transmisia este ZF automata, cu retarder incorporat, si a confirmat sincronizarea buna cu propulsorul printr-un timp foarte bun de raspuns la plecarea de pe loc, mai ales ca in masina erau aproximativ 30 de pasageri, deci o treime din totalul admis.
De altfel, Avenue a avut un timp foarte bun de reactie la plecarea de pe loc, aceasta facandu-se lin si in acelasi timp prompt, in momentul in care pedala de frana este eliberata, iar cutia de viteze este in modul „drive“ (D). Franarea este, de asemenea, prompta, vehiculul fiind echipat cu frane-disc pe toate axele, ABS si ASR in standard.
Autobuzul, avand dimensiunile 12.000×2.550×3.200 mm (cu agregat de aer conditionat), este usor de manevrat, gratie directiei servo-asistate ZF 8098, ferma si stabila, axei fata independente, dar si vizibilitatii foarte bune pe care soferul o are de la postul de lucru. Astfel, Avenue dispune de doua oglinzi retrovizoare exterioare pe partea dreapta, dintre care una este mare, incalzita si reglabila din interior, pentru lungimea si inaltimea vehiculului, iar alta, mica, pentru partea din fata a masinii. Pe stanga este montata o singura oglinda mare, fixata direct pe stalpul din fata, de asemenea, incalzita.

Post de lucru lejer si confortabil pentru sofer
Spatiul de munca al soferului este delimitat de restul vehiculului printr-un panou de material plastic ce incorporeaza un geam mic in spatele scaunului, respectiv printr-o usa joasa, de plastic, pe dreapta, care se deschide cu o clanta si pe care se gasesc doua spatii de depozitare tip buzunar.
Scaunul soferului este pe perna de aer si poate fi reglat fata-spate si la nivelul presiunii din perna. In plus, si coloana volanului se regleaza prin apasarea unui buton montat pe bord, in partea dreapta. Tot aici se gasesc luminile de interior, comanda pentru deschiderea usilor, butonul de contact general, cele pentru inchiderea si deschiderea usilor si comanda pentru cutia de viteze automata ZF.
In partea stanga sunt butonul de avarii, luminile, sistemul de aer conditionat, butonul de reglare a oglinzilor, precum si un spatiu pentru pahar si bricheta. Langa scaun, pe stanga, este amplasata frana de parcare, usor de utilizat. Deasupra postului de lucru al soferului se gasesc tahograful digital, radio-CD-ul, doua duze pentru ventilatie si doua lumini tip spot, precum si kitul de prim-ajutor. Nu lipseste nici cuierul, pozitionat in spatele scaunului soferului.
Pe coloana volanului se gasesc doua manete, pe stanga fiind stergatorul de parbriz, iar pe dreapta, semnalizarea. In spatele bordului, display-ul de dimensiuni generoase indica informatii despre numeroase functii si sisteme, alaturi de nivelul carburantului si al presiunii aerului din sistemele pneumatice.
Geamul de langa sofer are actionare manuala si nu este prevazut cu degivrare, pentru ca oglinda din stanga este mai sus decat acesta.

Interior spatios si luminos
Autobuzul Temsa Avenue LF are o capacitate de 30 de locuri pe scaune plus 67 in picioare, cu spatiu pentru un carucior cu rotile la usa din mijloc. Interiorul este aerisit si foarte luminos, in prima parte a vehiculului geamurile fiind mai mari decat normal, ceea ce confera un aspect placut atat la interior, cat si la exteriorul vehiculului. In plus, la mijloc, langa spatiul caruciorului, este o insertie suplimentara de geam, care contribuie la senzatia de spatiu. Rampa este cu actionare manuala si foarte usor de utilizat, iar locul caruciorului este prevazut cu numeroase bare de sprijin si o cotiera rabatabila, care nu ramane culcata decat cu sustinere.
Scaunele din plastic dur sunt acoperite in zona sezutului si a spatarului cu material textil, rezistent la murdarie, iar podeaua este acoperita cu material anti-derapant. Spatiul disponibil la interior a fost exploatat la maximum, multe dintre scaune fiind amplasate deasupra axelor, pentru a castiga spatiu. De altfel, numai sapte locuri sunt la nivelul podelei si se gasesc in prima jumatate a autobuzului, pentru restul trebuind urcata o treapta. Scaunele de la nivelul podelei sunt prinse de peretele lateral, ceea ce face ca intretinerea la interior sa se faca usor. Tot in partea din fata, vehiculul a fost configurat in asa fel incat exista si cateva locuri pentru bagaje, intre scaune, pe console amplasate destul de sus, in timp ce deasupra axei spate s-a optat pentru montarea a cate doua perechi de locuri, spate in spate.
Avenue LF dispune de numai patru geamuri inguste si destul de lungi, care se pot deschide oscilo-batant, in partea de sus a celor fixe – doua in fata si doua in spatele vehiculului – lucru mai putin apreciat de calatorii romani, obisnuiti vara sa deschida toate geamurile. Este adevarat ca vehiculul este echipat cu sistem de aer conditionat, numai ca acesta trebuie sa fie si folosit pentru a racori salonul, lucru care la noi nu se intampla de fiecare data.
In partea din spate, motorul montat vertical ocupa jumatate din latime, astfel ca mai este loc doar pentru trei scaune imediat langa usa. Chiar si asa, este suficient spatiu de manevra si, de altfel, toate cele trei intrari sunt largi si generoase, pentru a facilita urcarea si coborarea calatorilor. In plus, deasupra fiecarei usi sunt montate cate doua lampi tip spot, care asigura maximum de vizibilitate in orice moment al zilei. Barele de sustinere sunt bine gandite si amplasate, cu numeroase manere de sustinere. Desi sunt pozitionate mai jos, acestea nu incomodeaza si, dimpotriva, pot fi folosite foarte usor si de calatorii mai scunzi. In partea din fata, central, este montat si un ceas digital, care poate fi vazut de oriunde din autobuz. Sistemul de incalzire este constituit din calorifere mici, amplasate in diverse locuri din vehicul, fiind astfel mai putin eficient ca la autocare, unde avem calorifere mari, pe toata lungimea salonului.

Pretul va face diferenta la licitatii
Fiind un produs nou, Avenue mai poate fi inca imbunatatit, in functie de remarcile primite de la clienti. In afara de versiunea prezentata in Romania mai sunt disponibile alte doua modele cu podea complet coborata, cu motorizare DAF EEV sau Cummins Euro 5 (pentru pietele cu volanul pe partea dreapta), precum si o varianta low-entry, cu propulsor Cummins Euro 4. Pentru variantele cu motorizare Cummins se ofera cutie de viteze automata Voith. Diferenta de pret intre LF si LE este de aproximativ 7.500 de euro.
Pentru cei care sunt dispusi sa plateasca un pret suplimentar in vederea protejarii mediului inconjurator, Temsa ofera versiunile Avenue hibrid, cu sistem serial diesel-electric, dedicat aglomerarilor urbane, precum si versiunea pe gaz natural comprimat (CNG). In cazul acesteia din urma sunt insa ceva probleme la inaltime, care momentan depaseste 3,5 m, insa inginerii turci lucreaza la reducerea ei. In Bucuresti nu ar putea fi operat la ora actuala un autobuz cu o inaltime mai mare de 3,5 m. Autobuzul hibrid este cu 40% mai scump decat cel conventional diesel, in timp ce diferenta dintre acesta din urma si CNG este de 30%.
Ca toate produsele Temsa, Avenue are structura construita din otel inoxidabil, ceea ce rezolva problema coroziunii in timp, iar panourile laterale si celelalte elemente care nu tin de structura de rezistenta sunt realizate din materiale compozite. Desi multi producatori se feresc de otel, din cauza greutatii sale, inginerii Temsa au reusit sa mentina autobuzul la greutatea de 11.900 kg, ca si celelalte modele similare de pe piata.
Avenue este pregatit pentru a fi ofertat la licitatiile pentru transport public, iar reprezentantii Temsa sunt increzatori in succesul pe care acest produs il va avea pe piata de la noi, in conditiile in care nivelul tehnic este competitiv, iar pretul, foarte bun. In acelasi timp, va fi continuata promovarea autobuzelor interurbane, mai ales ca se asteapta decizia autoritatilor privind atribuirea unui nou program de transport in 2011.
Pe partea de service si intretinere se va continua cu reteaua Mit Motors si Kia Rom Auto, deja existenta in tara, iar special pentru autobuzul urban reprezentantii constructorului turc au asigurat ca, in cazul castigarii de licitatii, se va putea face training la sediul regiilor de transport, pentru a-si putea face singuri intretinerea si reparatiile de baza. Nu este exclusa nici varianta contractelor de service, daca sunt solicitate.
Timpul de livrare pentru Avenue este de patru luni din momentul primirii comenzii.

Articole similare

Ad