Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Vrem bani europeni pentru autobuze!

Dupa primul program investitional pe fonduri europene de care Romania a putut beneficia in 2007-2013, am sperat ca guvernantii au capatat mai multa experienta in gestionarea banilor pe care i-am putea accesa in urmatorii sase ani si ca s-au pregatit cu programe viabile pentru diversele sectoare de activitate. Asteptarile legate de transportul de persoane raman in continuare ridicate, mai ales ca avem la indemana modelul statelor vecine, care si-au schimbat flota de autobuze urbane pe banii de la Bruxelles. Cum de la noi achizitia de vehicule nu este eligibila spre finantare e greu de explicat.
De apreciat eforturile organizatiilor care reusesc sa deruleze diverse programe de cercetare, campanii de informare etc. pe fonduri europene, insa beneficiile in cazul acestora sunt mai mult colaterale. Iar Romania este primita in proiecte de acest gen mai mult ca sa fie „la numar“.
Sigur, avem si un exemplu de proiect de formare profesionala cu beneficii foarte mari in transportul de persoane, care se incheie acum. Cu totii simtim insa ca se poate face mai mult de atat, ca putem sa primim mai multi bani europeni si pentru lucruri mai consistente decat informari de piata, cercetari si bune practici. Oare nu se pot accesa fonduri pentru investitii in infrastructura pentru tramvaie si troleibuze (in orasele care utilizeaza deja aceste tipuri de transport) si impreuna cu ele sa fie prinse in pachet si vehiculele? Ca doar au nivel de poluare zero si corespund obiectivelor pe termen lung ale Uniunii de reducere a poluarii.
Sau de ce nu sunt eligibile autobuzele hibrid sau electrice? Este adevarat, sunt scumpe. Pe langa banii europeni trebuie sa mai vina si o contributie nationala. Dar la cati bani sunt cheltuiti in fiecare an pe tot felul de lucruri, nu s-ar putea gasi o cota si pentru transportul de persoane? Pentru ca, odata cumparate vehicule noi, costurile de operare ale acestora scad (consum mai mic de carburant, piese de schimb si reparatii reduse etc.), iar diferenta de bani care trebuie compensata de municipalitati scade. Si pe acest rationament ar trebui sa se „califice“ si autobuzele clasice diesel, mult mai economice si mai putin poluante decat cele vechi.
Poate ca si responsabilii cu gestionarea fondurilor europene ar fi mai implicati daca li s-ar bate la usa cu propuneri concrete. Pana la urma este nevoie de un efort comun…

Articole similare

Ad