Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Irizar i2e: silentios, confortabil, cu zero emisii

Irizar, unul dintre cei mai mari producatori de autocare din Spania, continua proiectul vehiculelor integrale – demarat in 2009 – prin lansarea primul autobuz urban 100% electric. Modelul i2e este dezvoltat in colaborare cu Jema, compania din cadrul grupului spaniol responsabila cu sistemele electrice, iar trei unitati au intrat deja in teste in Barcelona si San Sebastian, ca parte a proiectului european ZeEus. Autobuzul a fost prezentat oficial in San Sebastian, chiar pe malul Oceanului Atlantic, iar ziaristii, clientii si oficialitatile au putut face si prima plimbare la bordul i2e.
 

Nu mai putin de 60% din populatia Uniunii Europene traieste in mediul urban, iar vehiculele genereaza 40% din emisiile de dioxid de carbon. Fiecare autobuz electric reduce anual emisiile de CO2 cu 88 t si economiseste 33.000 l de combustibil, sunt de parere specialistii Irizar, care au prezentat la inceputul lunii trecute autobuzul i2e 100% electric.
Vehiculul a fost proiectat pentru a oferi o autonomie de 200-250 km, in functie de ciclul de conducere si de conditiile meteorologice. Doar cinci ore de incarcare a bateriei sunt suficiente pentru a asigura intre 14 si 16 ore de functionare in conditii de trafic intens, la o viteza medie de 17 km/ora. In vederea optimizarii consumului de energie, autobuzul este prevazut cu functie Eco Assist, care ajuta soferul in operare, si cu sistem de pre-incalzire la interior. Tot pentru mentinerea optima si eficienta energetica s-a optat pentru geamuri duble si izolatie la nivelul plafonului si peretilor laterali.
Vehiculul este reciclabil in proportie de 99%. i2e este primul autobuz electric care corespunde directivei europene R66 privind siguranta la rasturnare, iar structura rigida si robusta a fost proiectata astfel incat sa reziste coliziunilor frontale si laterale. Podeaua este realizata din otel, in timp ce plafonul si panourile laterale sunt din aluminiu.

Investitii in autobuze electrice
Irizar i2e este propulsat de motorul electric Siemens DB 2016, care are o putere nominala de 230 kWh si putere maxima de 376 kWh. Special pentru acest proiect, motorul are cu 15% mai multa putere decat in mod normal. Sistemul de management al energiei, dezvoltat de Jema (companie din cadrul grupului Irizar), optimizeaza raportul dintre baterie si super-capacitori, astfel incat nivelul de incarcare sa fie optim pentru amandoua sursele de energie, prelungindu-le durata de viata si reducand costurile de operare. De altfel, eficienta sistemului este foarte mare, de 65-70%. 60% din energie este folosita pentru deplasarea vehiculului, in timp ce 40% este consumata de sistemele auxiliare de la bord (lumini, aer conditionat, incalzire etc.).
La designul vehiculului s-a tinut cont de coeficientul de aerodinamica, distributia uniforma a greutatii si accesibilitatea catre toate componentele, pentru o intretinere usoara. Toate luminile – interior/exterior – sunt LED. Autobuzul este prevazut si cu numeroase sisteme de siguranta, cum ar fi ABS, ARS …

Articole similare

Ad