Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Modificam pe ici, pe colo, prin punctele esentiale

De cand am intrat in UE, ne straduim sa armonizam legislatia cu cea europeana, si tot nu suntem gata. Directivele de la Bruxelles nu se „pupa“ in totul cu practica noastra mioritica. Intr-un fel este bine, pentru ca la noi sectorul privat autohton din transportul de persoane a supravietuit, in timp ce in vest firmele de familie au fost ingropate de cativa colosi internationali, care si-au extins ramificatiile peste tot.
Dar, cum funia se apropie de par, neclaritatile din legislatia nationala trebuie lamurite. Astfel, MDRAP si-a luat inima in dinti si a trecut la modificarea legii 92/2007, care, dupa parerea multora, a creat inca de la adoptare numeroase confuzii.
 

Miza este uriasa: transportul judetean si cel din zona metropolitana Bucuresti. Principiile europene sustin descentralizarea si organizarea transportului la nivel local. Practica ultimelor doua atribuiri de trasee judetene a demonstrat insa ca, in foarte multe cazuri, specialistii care ar fi trebuit sa urmareasca interesul pasagerilor sunt de fapt numiti politic si apara interesele propriilor firme de transport, firmelor rudelor lor sau ale anumitor operatori. Si, chiar daca se pricep la transport, asta conteaza mai putin.
Ca lucrurile sa fie si mai complicate, problemele pornesc chiar de la definirea termenilor. Regulamentul european 1370 prevede ca acolo unde traseele nu sunt profitabile autoritatea locala sa intervina si sa acorde compensatii pentru efectuarea serviciului. Si atunci acesta este definit ca serviciu de interes public. Tot la fel este considerat daca operatorul primeste un drept exclusiv. Si de aici polemica: au transportatorii exclusivitate pe traseele judetene sau nu?
Daca ajungem cu organizarea transportului judetean in sfera serviciilor de interes public lucrurile se complica, iar procedura de atribuire a traseelor se schimba. Acest lucru nu trebuie privit neaparat cu ochi rai, cu conditia sa nu se faca abuzuri. Din pacate, pana acum, cam de ce le-a fost frica transportatorilor nu au scapat. In acelasi timp, cei din zona metropolitana a Capitalei stau pe un butoi cu pulbere gata sa explodeze. 200 de autobuze au fost cumparate special pentru Bucuresti-Ilfov si orice deviere de la planul initial poate crea haos. Cel mai important, noua forma a legii 92 va trebui sa vina, pe langa clarificari, cu parghii de control si sanctiuni.

Articole similare