Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Regulamentul european bate la usa. Legislatia romaneasca e in pom.

Modificarea legii 92/2007 se discuta de cinci ani, iar anul trecut, in cadrul conferintei Tranzit de la Sibiu, am dezbatut pe larg, impreuna cu reprezentantii institutiilor abilitate, principalele modificari care se impun, pentru a elimina, pe de o parte, contradictiile din legislatia romaneasca si, pe de alta parte, pentru a aplica prevederile regulamentului european 1370, care devine obligatoriu din 2019. Acum la Cluj, la un an de la precedentele discutii, proiectul de modificare a legii 92 este in acelasi stadiu, a fost vazut de transportatori doar „pe surse“, nefiind inca supus dezbaterii publice, si este deficitar in a explica clar in ce conditii un serviciu de transport public devine serviciu de utilitate publica.
 

Prin regulamentul 1370, tarile vest-europene au cautat parghiile necesare prin care sa poata intra pe pietele de transport ale celorlalte state membre UE si sa le acapareze, este de parere Augustin Hagiu, presedinte onorific FORT. „Deschiderea pietei, care vizeaza atat transportul rutier, cat si pe cel feroviar, urmareste inghitirea unor piete unde inca isi desfasoara activitatea 99% din capitalul autohton. Practic, vorbim de o invazie controlata prin regulament. Companiilor romanesti nu le va fi usor sa faca fata concurentei Deutsche Bahn sau Veolia si nici nu vor avea sansa corecta sa se bata pentru trasee in cadrul unui program urban de transport; isi vor mentine cu greu traseele judetene, pentru ca firmele multinationale din vest vor veni cu flota noua si logistica bine pusa la punct, in timp ce capitalul autohton nu a avut o legislatie stabila, a investit de multe ori haotic si necontrolat, nu a putut profita de beneficiile acelui asa-zis «drept exclusiv» si nu va avea o perioada «tampon» de adaptare. Pana la aplicarea regulamentului 1370, printr-o legislatie nationala bine construita, nu inteleg derapajele care deja au aparut pe piata si contradictiile dintre legile 51/2006 si 92/2007 si OG 27/2011 referitor la transportul public local. Pentru ca in OG 27 acesta este definit ca fiind transportul desfasurat in interiorul localitatii si in interiorul unei asociatii intracomunitare, in timp ce in legile 51si 92 include si transport judetean. Noul proiect de act normativ ar trebui sa explice in primul rand in ce conditii un serviciu de transport public devine serviciu de transport de utilitate publica.“
Pericolul cel mai mare este ca dintr-o confuzie de termeni intreg transportul public sa devina serviciu de utilitate publica. Acest lucru ar trebui insa decis doar in urma unui studiu de mobilitate. Studiul trebuie sa arate daca tariful practicat de transportatori este acoperit de puterea de cumparare a serviciului de transport de catre locuitorii de pe aria geografica vizata si daca fiecare locuitor are la dispozitie cel putin un mijloc de transport care sa ii asigure mobilitatea. Daca o localitate, indiferent de dimensiunea ei, nu se incadreaza intr-una din cele doua cerinte, abia atunci intervine obligatia de serviciu public, …

Articole similare

Ad