Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Autobuzele urbane au reprezentat grosul vanzarilor in 2015

Si in 2015, inmatricularile de vehicule noi (in crestere procentuala insemnata comparativ cu anul precedent) au fost datorate achizitiilor din transportul urban si licitatiilor pentru vehicule scolare. Iar pentru 2016 sperantele furnizorilor se indreapta tot catre sectorul public, de unde ar putea aparea si primele proiecte de innoiri cu bani europeni.
 

Numarul operatorilor de transport persoane a scazut in ultimul an cu aproape 1.000 de companii, in conditiile in care parcul auto national isi mentine tendinta de crestere. Astfel, dupa o majorare cu 1.500 de vehicule intre 2013 si 2014 a flotei de autobuze, anul trecut s-au mai adaugat aproape 1.000. Inca din prima jumatate a lui 2015 s-a remarcat continuarea tendintei de crestere a inmatricularilor de vehicule, atat pentru autobuze, cat si pentru microbuze. Astfel, in primele 11 luni din 2015 au fost inmatriculate – conform evidentelor DRPCIV – 415 autobuze noi, cu aproape 30% mai mult decat in perioada similara a anului precedent. Dintre acestea, nu mai putin de 162 sunt vehicule carosate in Romania la C&I Eurotrans XXI, iar 117 sunt autobuze urbane Solaris Urbino, o parte dintre acestea din urma fiind contractate in 2014 si livrate anul care a trecut. Pe locul al treilea in clasamentul marcilor se numara Iveco Bus, cu 37 de vehicule, urmat de Mercedes-Benz, cu 33. Celelalte pozitii sunt ocupate de Isuzu (10 unitati), Akia (10), Euro Bus (9), Dyparro (7), Setra (5), Otokar (4), Ferqui, Scania si Temsa cu cate trei vehicule, Beulas, BYD, Irizar, Indbus si MAN cu cate doua, Indcar si Neoplan, cu un vehicul. Ponderea intre piata de autobuze si autocare noi si cea second-hand se mentine si in 2015, in perioada ianuarie-noiembrie a anului trecut fiind inmatriculate nu mai putin de 941 de unitati. Acestora li se adauga alte 692 de autobuze si autocare care au fost tranzactionate intre operatorii romani. Unul dintre motivele pentru care piata de vehicule second-hand a mers asa de bine in ultimii ani este dezvoltarea transportului prin conventii, pentru care beneficiarii solicita tarife cat mai mici, care nu pot fi sustinute cu masini noi. Si nu numai ca se impune un anumit nivel de pret, dar se si cer contracte pe 12 luni, astfel ca nu este loc de previziuni, plan de business etc.
La fel ca la autobuze, si in cazul pietei de microbuze volumele au fost in crestere, 1.446 de vehicule noi fiind inmatriculate in primele 11 luni din 2015, cu 55% peste perioada similara a anului anterior. Cele mai multe au fost, desigur, microbuzele destinate transportului de elevi si carosate in tara. Numarul microbuzelor second-hand aflate la prima inmatriculare in Romania este, ca de obicei, destul de mic, respectiv 153 de unitati, in timp ce nu mai putin de 1.236 de unitati second-hand figureaza ca reinmatriculate.  
Analizand parcul auto national in functie de vechime, constatam ca media de varsta este buna, in conditiile in care aproape 60% dintre masini au maximum zece ani. Concret, 17% din totalul vehiculelor aflate in evidentele Autoritatii Rutiere Romane au pana in cinci ani, aproape 40% au o varsta cuprinsa intre sase si zece ani, 23% au intre 11 si 15 ani, 13%, intre 16 si 20 de ani, iar restul (sub 2.000 de vehicule) sunt mai vechi de 20 de ani.
In ceea ce priveste gradul de confort, cele mai multe vehicule sunt clasificate la categoria a III-a (peste 8.500 de unitati), urmate de cele de la categoria I (peste 6.500).

Pentru finantare europeana e nevoie de putina munca
Desi exista interes din partea companiilor de transport public pentru achizitia de autobuze urbane pe fonduri europene, mesajele din piata sunt destul de rezervate inca si putini sunt cei care s-au apucat efectiv de redactarea proiectelor, cu toate ca doi ani din programul de finantare 2014-2020 s-au scurs deja.
Este adevarat ca scandalurile de coruptie din ultima vreme nu ajuta, pentru ca autoritatile locale se tem sa faca demersuri si nici nu cer sprijinul altor persoane/institutii/agenti economici din exterior, de teama sa nu se interpreteze gresit acest lucru. De asemenea, este bine cunoscut faptul ca la nivelul unor orase sunt tensiuni intre municipalitate si conducerea companiei de transport public, de cele mai multe ori din motive politice, ceea ce, din nou, ingreuneaza orice demersuri. Practic, autoritatea locala mai mult pune bete in roate operatorului.
Foarte multe localitati nu au inca planul de mobilitate facut si nici nu au identificat resursele pentru intocmirea acestuia, cu toate ca se pot accesa fonduri europene inclusiv pentru realizarea lui. Iar planul de mobilitate este primul pas in elaborarea unui proiect de achizitii de vehicule cu bani europeni.
Chiar daca se lucreaza destul de greu cu companiile de transport public, acest sector a avut in 2015 cel mai mare potential, iar cum 2016 este an electoral se asteapta continuarea campaniilor de achizitii. Firmele private investesc in anumite momente cheie. In special cele care activeaza pe traseele regulate judetene si interjudetene, chiar daca au nevoie de vehicule noi – in conditiile in care la ultima licitatie au cumparat minimum necesar si s-au bazat pe vechimea pe traseu pentru a-si asigura succesul – prefera sa „traga“ cat pot de parcul existent, la adapostul exclusivitatii pe trasee pana in 2019. Pe de alta parte, se fac investitii mari in autobuze second-hand, iar cele noi, atatea cate sunt, de regula se achizitioneaza cu bani publici.
Daca piata de transport intern s-ar liberaliza, asa cum a anuntat Comisia Europeana la sfarsitul lui 2015, atunci politica de investitii ar fi echilibrata, sunt de parere distribuitorii de vehicule. Si, din acest punct de vedere, este in interesul tuturor sa se cumpere vehicule constant si atunci cand este nevoie, nu in salturi. Pentru ca, atunci cand termenul limita este presant si se solicita un numar mare de vehicule, oferta este limitata. Un plan anual de innoire a flotei este de dorit in comparatie cu o achizitie „bloc“, care risca sa ii destabilizeze financiar.

Gama midi, cea mai cautata in 2015
Anadolu Automobil Rom, importator exclusiv al autobuzelor Isuzu, Karsan si SOR in tara noastra, inchide anul cu 13 autobuze Isuzu livrate si mai multe Karsan. Pentru SOR nu au fost facute inca vanzari, insa in cursul lui 2015 autobuzul electric EBN a fost testat intensiv de catre operatorii publici din Romania. Ei au aratat un interes deosebit pentru acest model, in vederea achizitiei pe fonduri europene, a explicat Magda Pesu, director general Anadolu Automobil Rom.
Din gama Karsan au fost livrate 24 de microbuze Jest, iar la finalul anului trecut Anadolu comandase in avans 14 unitati cu motorizare Euro 5 pentru a profita de sfarsitul de serie pe aceasta configuratie inainte de trecerea la Euro 6, din 2016, pentru aceasta categorie de vehicule. Tot la sfarsitul lui 2015 au fost livrate si sase Karsan Atak – doua la Ramnicu-Valcea si patru la Braila – in urma castigarii licitatiilor de extindere a flotelor de transport public.
Per ansamblu, din totalul vanzarilor realizate in 2015, 66% din volume au fost catre companii de stat, in timp ce restul vehiculelor au mers catre operatori privati.
Operatorii publici au optat in 2015 pentru variante de capacitati mici si tocmai de aceea Karsan Jest s-a bucurat de mare succes, urmat de Isuzu Novociti, este de parere Magda Pesu. Pretul cel mai scazut a primat in organizarea procedurilor de atribuire, astfel ca Anadolu Automobil Rom a licitat de fiecare data cu cele mai ieftine si simple configuratii ale autovehiculelor din portofoliu.
In cazul operatorilor privati, cererile au fost pentru autobuze categoria I de confort, pentru ca in traficul national se doreste ca un vehicul sa poata fi utilizat pentru mai multe tipuri de activitati. Transportul prin servicii regulate este completat cu cel prin conventii – contracte pentru transportul angajatilor pentru mai multi agenti economici – iar vehiculele este bine sa poata fi folosite si pentru comenzi ocazionale in afara curselor stabilite prin contract.
Prin noutatile prezentate in toamna la Busworld, Anadolu Isuzu demonstreaza ca tine pasul cu cerintele pietei europene. Modelul Visigo intercity se potriveste foarte bine si la noi, in configuratie pentru categoria I. De asemenea, faptul ca oferta de autobuze urbane s-a diversificat in ultimii ani reprezinta un avantaj. Pe langa vehiculele de capacitate medie, modelul Citiport este din 2015 disponibil cu motor Euro 6 si pentru clientii din Romania. Autobuzul a fost oferit spre testare mai multor companii de transport public din tara si a primit multe aprecieri pozitive.
Din 2015, compania romaneasca a fost desemnata importator al autobuzelor Isuzu si in Ungaria. Pentru inceput se consolideaza reteaua in tara vecina si se colaboreaza cu un dealer local. Urmeaza consolidarea structurii de vanzari si service, cu angajati proprii.
La finalul lui 2015 au fost livrate primele cinci vehicule catre municipalitatea din Kecskemet.
Piata de autobuze si autocare din Ungaria reprezinta cam o treime din cea romaneasca, dar, chiar si asa, extinderea este o miscare strategica pentru Anadolu Automobil Rom, care a fost solicitat de producator sa se ocupe, in plus, si de Republica Moldova. Desigur, in cazul acesteia din urma lucrurile nu stau la fel de bine la nivel politic si economic, asa ca este un proiect cu bataie lunga, mai ales ca finantarile sunt greu de obtinut. Tot in faza de analiza este extinderea si catre alte tari din apropiere, acolo unde Isuzu nu are inca un reprezentant local.
Cifra de afaceri Anadolu Automobil Rom a crescut in 2015 pe segmentul de post-vanzare, ca urmare a campaniei sustinute de promovare derulate in cursul anului si a cresterii stocului de piese de schimb. De altfel, pe langa vanzarile catre companiile de transport pentru reparatii, au contat foarte mult livrarile de flote de transport public, pentru care intretinerea se face doar cu piese de origine de la importator.
Echipele mobile de service au avut mult de lucru in anul care a trecut, pentru ca autobuzele urbane livrate in urma licitatiilor castigate beneficiaza, conform caietului de sarcini, de mentenanta inclusa in primii doi ani.
Pe langa atelierul de reparatii de la Ciolpani, de langa Bucuresti, reteaua de puncte de service Isuzu la nivel national este destul de mare, in conditiile in care operatorii cu flote mari de regula si-au obtinut si acreditarea pentru revizii si reparatii si au facut investitii in aparat de diagnoza si stoc de piese. Este vorba de Antares Transport, Metropolitan, Braicar, CTP Arad s.a.

Bus&Coach Services investeste in after-sales
Bus&Coach Services, importatorul Beulas in Romania, si-a concentrat eforturile in 2015 pentru dezvoltarea serviciilor after-sales, cu accent pe segmentul elementelor de caroserie. Si pentru a se asigura o disponibilitate mare a componentelor se va lucra cu stocuri. In 2016 va fi demarata si colaborarea cu importatorii de sasiuri pentru furnizarea de piese de caroserie.
Din punct de vedere al ofertei de autocare se va promova in continuare toata gama, cu toate ca cele mai bune rezultate se estimeaza sa fie obtinute pe segmentele specializate, cum este cel al Glory. „Pe gama autocarelor de capacitate mare apare plusvaloarea Beulas si aici suntem foarte competitivi. In cazul vehiculelor de capacitate mai mica deja costul de operare nu mai este atat de important pentru clienti, atentia fiind acaparata de pretul de achizitie“, a aratat Daniel Trasca, director general Bus&Coach Services.
Clientii pot opta pentru mai multe variante de sasiu, in functie de flota operata si de aplicatie, insa pana in prezent solicitarile au fost pentru un singur furnizor, cu care este incheiat un parteneriat.
Compania este reprezentant Beulas si in Serbia, Bulgaria si Republica Moldova, unde, pentru inceput, se va incepe colaborarea cu importatorii de sasiuri. „Volumele sunt oricum reduse pe toate aceste piete, astfel ca intalnirile si negocierile punctuale cu clientii interesati nu vor fi o problema“, a explicat Trasca.
Cum pentru 2016 s-au primit deja foarte multe comenzi la fabrica, importatorul Beulas a rezervat in avans mai multe loturi in productie. Singura problema este aceea ca transportatorii intarzie foarte mult decizia de achizitie si apoi au nevoie rapida de vehicule.
Bus&Coach Services isi propune sa fie mai agresiv si pe segmentul autocarelor second-hand, unde cererea din partea operatorilor este mare. In paralel se va dezvolta si partea de trade-in, mai ales ca piata o cere. „Volumele mari pe second-hand sunt in continuare pentru vehicule cu an de fabricatie 2000, insa este imbucurator faptul ca sunt tot mai multe solicitari pentru autocare Euro 5, care pot fi gasite in medie la 80.000-90.000 de euro. Un lucru pozitiv este acela ca firmele de leasing sunt mai receptive la acordarea finantarilor si au conditii mai bune decat in anii trecuti. Masinile mai vechi, al caror pret este de pana la 50.000 de euro, se cumpara de regula cu bani cash, pentru toate celelalte fiind necesara finantare. Nu se estimeaza o scadere a preturilor pentru autocare Euro 5, deoarece cererea este destul de mare, din cauza restrictiilor privind norma de poluare indeplinita, iar oferta este destul de redusa, in conditiile in care flotele din Occident au fost deja in mare parte innoite“, a aratat directorul Bus&Coach Services.

Primele autovehicule CNG, livrate de Iveco Bus
Iveco Bus si-a crescut vanzarile cu 100% in 2015 comparativ cu anul precedent. Paleta de modele livrate a fost foarte variata: minibuze pentru transport urban, intercity si turistic, o prima flota de 20 de minibuze pe gaz natural comprimat pentru Antares Transport, o flota de autobuze urbane Urbanway pentru CTP Cluj, precum si alte autobuze intercity Crossway catre diferiti operatori privati.
Pentru anul viitor se asteapta cresterea achizitiilor pe transport public, mai ales ca modul de elaborare a caietului de sarcini a fost imbunatatit semnificativ, apreciaza reprezentantii Iveco Bus. Pe langa oferta financiara se pune pret si pe performantele tehnice ale vehiculului, consumul de carburant si norma de poluare. In functie de solicitare (inclusiv pentru proiecte finantate pe fonduri europene) se pot oferi autobuze avand la baza tehnologii de propulsie alternative (gaz natural, hibrid) sau clasicele versiuni diesel. Si acestea din urma au ajuns sa fie foarte economice, gratie sistemu- lui de reducere catalitica selectiva Hi-SCR.
Pe parcursul lui 2015 au fost disponibile mai multe vehicule demo, printre care Magelys, „Autocarul Anului 2016“, Urbanway si Crossway LE. Acesta din urma, alaturi de minibuze, se asteapta sa mearga cel mai bine pe piata romaneasca si in anul acesta. „Daily este un produs foarte performant, pentru carosarea caruia se colaboreaza cu mai multi carosieri locali. Din 2015 a intrat in oferta si versiunea cu masa maxima autorizata de 6,5 t. In acelasi timp, suntem increzatori si intr-o evolutie pozitiva a segmentului de autocare“, au aratat reprezentantii Iveco Bus.

Otokar reintra in forta pe piata romaneasca alaturi de Eurospeed
Otokar avea, la sfarsitul lui septembrie 2015, nu mai putin de 2.119 unitati vandute, dintre care 478 au mers catre pietele de export. Principala piata este Franta, urmata de Spania, Italia si Belgia. Cel mai bine vandut model intr-o comanda unitara a fost Vectio LE RHD, de 9 m lungime, 143 de unitati fiind livrate in Malta. Din punct de vedere al volumelor, Navigo U si Navigo T au fost cele mai solicitate versiuni in 2015.
Pentru piata romaneasca, producatorul turc colaboreaza – incepand cu 2016 – cu Eurospeed, care se va ocupa atat de partea de vanzare, cat si de after-sales. Flota Otokar existenta in Romania este destul de numeroasa si, chiar daca vehiculele nu au probleme de intretinere, era nevoie de gasirea unui parterner local dedicat, care sa ofere sprijin si consultanta atat operatorilor de transport public, cat si privat.
Gama de autobuze urbane a fost completata anul trecut cu modelele articulate, astfel ca acum Otokar acopera o plaja de aplicatii variata, oferind vehicule cu lungimi cuprinse intre 7,7 si 18,75 m. Din aceasta perspectiva, o atentie deosebita va fi acordata in perioada urmatoare municipalitatilor care au in plan reinnoirea flotelor si vizeaza cresterea calitatii serviciului oferit. Pentru acestea este disponibila toata gama de autobuze cu podea coborata Kent (versiuni de 10,8, 12, 18 si 18,75 m), precum si modelul Vectio C low-entry, de 9,1 m lungime. In acelasi timp insa, Navigo U si T (de 7,7 m lungime) sunt foarte potrivite pentru specificul pietei romanesti, urmand sa fie promovate pentru transportul interurban.

Solaris va promova sistemele alternative de propulsie
Piata de transport persoane a avut o evolutie modesta in 2015, este de parere si Dan Ciolan, director general Iac Management, importatorul Solaris Bus&Coach in Romania, care pentru 2016 spera intr-o crestere a volumelor de vanzari, animate de fondurile europene. In acest context, nu este exclus ca multe dintre anunturile de licitatie sa fie formulate din start pentru vehicule cu tractiuni alternative (cum de altfel sunt deja si in prezent) si probabil ca vor avea loc si primele livrari de autobuze electrice, in timp ce dieselul va fi solicitat in special pentru orasele mici. Producatorul polonez a livrat anul trecut 77 de autobuze Urbino 12.
Referitor la procedura de licitatie, Dan Ciolan apreciaza ca in continuare exista un amalgam de cerinte ce tin de bugete si de „indrazneala de a nazui catre autobuze premium. In orice caz, confortul calatorilor a inceput sa fie un criteriu clar de adjudecare.“
Pentru 2016, Iac Management intentioneaza sa aduca in Romania autobuze demo cu sisteme alternative de propulsie. Eforturile de vanzari se vor extinde pe tot portofoliul Solaris: autobuze urbane (timp de livrare patru-cinci luni de la plasarea comenzii), troleibuze (livrare sase-sapte luni) si tramvaie (12-18 luni). In acelasi timp, se lucreaza si la oferta pentru autobuzul interurban Interurbino, pentru a o face mai atractiva ca pret, pentru ca apoi sa fie atacat si acest segment de piata.

Temsa isi reconstruieste imaginea in Romania
Autoutil, reprezentantul Temsa in Romania, a livrat anul acesta patru vehicule, un Tourmalin si trei LD 13, acestea din urma catre Ministerului Tineretului si Sportului. In plus, a fost castigata si licitatia pentru un autocar, organizata de CSM, cu modelul HD 12. Din pacate, institutia avea niste dificultati financiare la sfarsitul anului si nu detinea suma intreaga pentru achizitie, asa ca livrarea era incerta.
Pentru sectorul privat, noul model Maraton va fi cu siguranta o propunere interesanta in 2016. Din pacate, producatorul turc nu a fost foarte bine reprezentat in Romania timp de mai multi ani, astfel ca putini operatori internationali au avut ocazia sa testeze si sa isi cumpere autocare Temsa. Cu siguranta Maraton va fi adus pentru prezentare in tara noastra. Autoutil este intr-o campanie de vizitare a tuturor clientilor existenti de Temsa, pentru care doreste sa ofere sprijin inclusiv pe parte de service si piese de schimb.
Pe langa consolidarea activitatii din Romania, Autoutil nu exclude extinderea catre Ungaria, dar si Austria, ambele piete foarte bune pentru Temsa, unde in prezent sunt in operare peste 800 de vehicule. Aici principala problema o reprezinta service-ul si disponibilitatea pieselor de schimb, astfel ca Autoutil este interesat sa dezvolte o structura consolidata pentru toate cele trei piete. Desigur, nu trebuie omisa nici flota de aproape 300 de autobuze Temsa detinute la aceasta ora de transportatorii romani.

Articole similare

Ad