Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

RATC doreste completarea flotei cu autobuze de capacitate mica

Constanta a finalizat recent planul de mobilitate durabila, o componenta esentiala pentru a accesa fonduri europene prin exercitiul financiar 2014-2020. Iar RATC spera ca in acest fel sa isi completeze flota cu 60-70 de autobuze de capacitate mica, pe care sa le poata folosi pe traseele mai putin aglomerate sau in momentele din zi cand cererea de transport este mai mica. In acelasi timp, midi-autobuzele vor permite optimizarea costurilor de operare si, de ce nu, vor reprezenta o alternativa la maxi-taxi-urile care se pot „strecura“ acum pe traseele mai greu accesibile autobuzelor de mare capacitate.
 

Constanta este un oras deosebit din punct de vedere al modului de organizare a transportului public, deoarece acest serviciu este oferit in paralel de doua companii: Regia de Transport (RATC), care este detinuta de Primarie, si o firma privata de maxi-taxi, care functioneaza in baza aprobarii primite de la Consiliul Local. Pretul biletului de calatorie la maxi-taxi este de doar 1 leu, astfel ca pasagerii sunt atrasi sa plateasca mai putin, chiar daca autobuzele regiei le ofera conditii mai bune la 1,5 lei/bilet. In acelasi timp insa, acestia ar putea sa opteze pentru cumpararea unui abonament la RATC, care ar reduce pretul platit per calatorie, insa multi prefera sa nu plateasca toti banii odata.
„Este loc pe piata si pentru unii, si pentru altii, mai ales ca sunt stradute in oras unde chiar nu se poate intra cu vehicule de capacitate mare“, ne-a declarat directorul general al RATC, Ovidiu Cristian Tanase. „Pe de alta parte, traseele ar trebui sa nu se suprapuna in proportie mai mare de 30%, insa nu se tine cont de fiecare data de acest lucru. Ar fi bine daca am avea o autoritate de transport care sa decida competentele fiecarui operator, plus ca trebuie incheiat – conform legii – contractul de delegare de gestiune cu primaria.“
Recent a fost finalizat planul de mobilitate durabila, o componenta importanta pentru exercitiul financiar 2014-2020, in care este recomandat ca prioritar contractul de delegare de servicii intre autoritatea locala si operatorul public, care ar clarifica o serie de probleme financiare. Practic, in prezent, RATC primeste de la Primarie doar contravaloarea serviciilor de transport pe care le ofera categoriilor sociale cum ar fi pensionarii, elevii, studentii, somerii, persoanele cu handicap etc., cu toate ca, potrivit legii 92/2007, autoritatile locale ar trebui sa asigure diferenta dintre incasari si cheltuieli, plus un minim de profit. „In buget au fost prevazuti acesti bani si speram sa ii si putem accesa pe toti in 2016, pentru ca anul trecut au fost ceva probleme din acest punct de vedere“, a explicat Tanase.

Numarul calatorilor este in scadere, ca peste tot
RATC este bine vazuta in oras din trei motive: siguranta, curatenie si confort. Numarul de calatori a fost insa in continua scadere, inca din 2005-2006, odata cu reducerea activitatii in Port si inchiderea a numeroase fabrici din zonele limitrofe ale orasului. Acesta este si motivul pentru care nu au mai fost eficiente tramvaiele, concepute pentru transportul unui numar mare de calatori, si s-a decis inlocuirea acestora cu autobuze de capacitate mare.
In ultimii cativa ani fluxul de pasageri s-a stabilizat, dar cu siguranta activitatea s-ar putea optimiza prin diversificarea parcului. Tocmai de aceea, Regia are in plan achizitionarea unei flote de 60-70 de autobuze de capacitate mai mica, pe care sa le poata folosi pe traseele mai putin aglomerate sau la orele cand cererea de transport este mica. In prezent, operatorul constantean detine un parc auto excedentar, cu 185 de autobuze MAZ de capacitate mare si foarte mare, care au fost achizitionate in mai multe etape si intre care singurele diferente sunt de motorizare: Renault, Mercedes-Benz si Deutz. „Toate vehiculele sunt in stare buna de functionare, insa intretinerea costa destul de mult, mai ales in cazul celor mai vechi dintre ele. Pe de alta parte, stau foarte bine la capitolul consum de combustibil (32-33 l/100 km). Daca am putea cumpara autobuze mai mici, costurile de operare s-ar reduce semnificativ si am fi mai eficienti. Plus ca masinile noi nu au nevoie de reparatii si, oricum, orice interventii sunt acoperite in primii ani de garantie. Avem nevoie de sprijinul Consiliului Local pentru o prima rata de leasing, pentru ca pe mai departe putem sustine plata vehiculelor si economiile pe care le facem din exploatare“, a explicat directorul general RATC.
Municipalitatea este insa cea care trebuie sa faca achizitia si chiar este de dorit daca se va incerca accesarea de fonduri europene, pentru ca sumele care se acorda direct operatorilor sunt mult mai mici comparativ cu ce ar putea primi administratia locala. Directorul general doreste sa demareze anul acesta studiul de fezabilitate, pentru ca pentru anul viitor sa se poata planifica si licitatia.

Controlul biletelor, o meserie „ingrata“
Principala categorie de calatori sunt pensionarii, care reprezinta o baza chiar si prin simplul fapt ca pentru acestia se incaseaza subventie. In acelasi timp, ponderea intre vanzarea de abonamente si bilete este de 60-40%, astfel ca se poate vorbi de un nucleu stabil de pasageri. „Problema este ca cei mai multi oameni inca nu au incredere in conceptul de abonament si prefera sa plateasca zilnic cate putin. Avem un produs foarte bun – abonamentul de o zi la pretul de 5 lei – care permite transport nelimitat in tot orasul.“
Incasarile sunt constante pe parcursul anului si acest lucru reprezinta un avantaj. Fiind destinatie estivala, pe perioada verii, scaderea numarului de calatori dintre clientii obisnuiti este compensata de turisti.
RATC tine in permanenta legatura cu calatorii, iar site-ul Regiei este foarte utilizat de constanteni, care sunt consultati inclusiv asupra deschiderii de rute noi. Introducerea internetului Wi-Fi in autobuze a atras aprecieri pozitive in special din randul tinerilor, ca si posibilitatea platii biletului prin sms.
„Activitatea de control pe mijloacele de transport public este o meserie ingrata, pentru ca este supusa multor incidente cu calatorii. Singura solutie viabila pentru a reduce frauda este instituirea obligativitatii urcarii pe la usa din fata si fie sa ii arate soferului abonamentul de calatorie, fie sa isi cumpere pe loc bilet. De aici insa decurg doua mari neajunsuri: perioadele de oprire in statie vor creste si pasagerii vor deveni nerabdatori, iar soferul va fi incarcat cu gestiune si, in loc sa fie atent la condus, va fi atent la bani. Desigur, pot aparea si situatii de genul platii cu o hartie de 100 de lei pentru un bilet de 1,5 lei, si de aici vor decurge alte si alte intarzieri. In acelasi timp, trecerea gestiunii la sofer nu ofera garantia ca va si preda banii pentru toate biletele vandute“, este de parere Tanase.
RATC are incheiate protocoale cu Jandarmeria si Politia pentru a insoti controlorii pe teren, nu doar pentru a verifica validarea biletului de calatorie, ci si daca se primesc sesizari privind acte de furt sau de vandalism.

Cartea Verde, un produs inutil pentru autobuzele urbane
Ieftinirea carburantului in ultimii ani a fost benefica, insa economiile facute din cheltuielile cu motorina au fost anulate de cresterea exorbitanta a costurilor cu asigurarile RCA. „Anul trecut am platit asigurari in valoare de 400.000 de lei si am produs pagube de 260.000 de lei. Pentru asigurator, profitul de aproape 40% pe care l-a obtinut doar din asigurarile noastre este enorm. Scandalul cu RCA a plecat de aici, de la Constanta, pentru ca nu am fost de acord sa platim sumele exorbitante pentru asigurarile din acest an. Am renuntat la licitatie, la sfarsitul anului trecut, si am mers pe negociere directa, reusind sa obtinem un pret mai bun. Tot vom plati insa aproximativ doua miliarde de lei pentru toata flota in 2016. Cum este posibil sa platim 8.000 de lei pentru un autobuz? Nici daca il vindem nu luam atatia bani pe el.“
RATC, ca si ceilalti operatori publici, spera sa se scoata din norma RCA obligativitatea Cartii Verzi, in conditiile in care autobuzele nu ies nici in afara localitatii, d-apoi din tara. De asemenea, se doreste introducerea posibilitatii achizitionarii RCA si pe perioade mai mici de sase luni, mai ales ca nu sunt folosite in permanenta toate vehiculele din flota. In cazul RATC se folosesc in medie 150 de vehicule din total. O alta propunere este incheierea unei asigurari pe flota, tocmai pentru ca vehiculele sa poata fi folosite prin rotatie, in functie de necesitate si de disponibilitate.

Fluctuatie mare de soferi
Fluctuatia este destul de mare in randul soferilor si mai ales in ultimul an au plecat aproape saptamanal cate cinci-sase, fiind atrasi de posibilitatea de a lucra in tarile nordice. Numarul de cereri de angajare este mare, deci nu este o problema din acest punct de vedere, doar ca nou-venitii trebuie formati, trebuie sa se acomodeze cu vehiculele si cu traseele, iar acest lucru necesita timp. Este adevarat ca o parte dintre cei care pleaca se intorc, pentru ca nu se acomodeaza in strainatate.
Pentru a-i responsabiliza pe soferi, acestia sunt stabili pe vehiculele pe care circula – cate doi pe fiecare autobuz. In plus, au consum normat in functie de tipul de motor si toti incearca sa se incadreze in limite. Alimentarea se face de la statia proprie, pompa porneste doar daca recunoaste autobuzul si fiecare alimentare si kilometrajul sunt inregistrate in sistem. Consumul este foarte mare – trei cistene a cate 23 t de motorina pe saptamana – astfel ca pretul de achizitie al motorinei vrac este mai avantajos decat la pompa, plus ca se primesc si alte beneficii din partea furnizorului.

Proiecte de modernizare a transportului public
In vederea modernizarii transportului public in Constanta a fost documentat un proiect ce prevede dotarea tuturor autobuzelor cu GPS, cu sistem integrat de monitorizare a flotei si echiparea tuturor celor 317 statii din oras cu panouri de informare. Se asteapta acum obtinerea fondurilor necesare pentru a-l demara.
Cert este faptul ca noile vehicule vor fi achizitionate din start cu sistem de monitorizare. De asemenea, se doreste dezvoltarea zonei metropolitane, spre care RATC este interesat sa se extinda. In acest context ar fi necesara o noua achizitie de vehicule dedicate pentru suburban si odata cu transformarea regiei in societate pe actiuni se doreste cooptarea consiliilor locale in grupul de actionari.
„Sunt convins ca transportul public are viitor, pentru ca altfel ne vom sufoca cu atatea autoturisme. Avem in proiect mai multe imbunatatiri, inclusiv corelarea semafoarelor, pentru a facilita deplasarea autobuzelor in trafic“, a mai precizat directorul RATC.

Articole similare

Ad