Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Autoritatile locale se pot pregati sa aplice pentru finantare UE

Programul Operational Regional 2014-2020 debuteaza cu oarecare intarziere, determinata, in principal, de obtinerea aprobarilor necesare de la Comisia Europeana. Special in cazul finantarii investitiilor in transportul public, ghidul aferent apelului de documente strategice pentru Axa prioritara 4 – Sprijinirea dezvoltarii urbane durabile – urma sa se publice spre consultare in martie, iar incepand cu 2017 s-ar putea primi si Cererile de finantare individuale. In multe orase din tara planurile de mobilitate urbana au fost deja terminate sau sunt in curs de finalizare (ce-i drept, in altele nici nu au fost inca incepute), astfel ca in momentul in care MDRAP va da unda verde depunerii dosarelor se va putea trece la treaba.
 

Criteriile de eligibilitate si de evaluare pe care trebuie sa le indeplineasca municipalitatile sau autoritatile publice locale pentru finantarea prin Programul Operational Regional (POR) 2014-2020 erau in curs de finalizare la inceputul lui martie si urmau sa fie publicate odata cu ghidurile specifice ale solicitantului pentru Prioritatile de investitii (PI) 3.2 si 4.1 ale POR 2014-2020, denumite „Promovarea strategiilor de reducere a emisiilor de dioxid de carbon pentru toate tipurile de teritoriu, in particular zone urbane, inclusiv promovarea planurilor sustenabile de mobilitate urbana si a masurilor de adaptare relevante pentru atenuare“. Dupa cum se stie, obiectivul primordial in cazul acestora este reducerea emisiilor de CO2 in zonele urbane, realizate pe baza planurilor de mobilitate urbana durabila.
Beneficiarii eligibili din cadrul Prioritatii de investitii 4.1 sunt 39 de municipii resedinta de judet, iar in cazul PI 3.2 sunt eligibile celelalte orase si municipii care nu se regasesc in PI 4.1, inclusiv Bucurestiul si municipiul Tulcea (care beneficiaza de alocare separata in cadrul Instrumentului Teritorial Integrat Delta Dunarii).
O parte dintre administratiile locale din tara si-au manifestat interesul de a accesa bani europeni in special pentru innoirea flotelor de transport public, dar si pentru alte proiecte de imbunatatire a serviciului de transport, astfel ca sunt avansate cu elaborarea Planului de mobilitate, iar altele chiar l-au finalizat.

Planul de Mobilitate Urbana Durabila este o conditie esentiala
Una dintre conditiile esentiale pentru obtinerea finantarii din bani europeni este ca proiectele propuse sa fie fundamentate corespunzator in cadrul Planului de Mobilitate Urbana Durabila al orasului/municipiului solicitant, inclusiv in ceea ce priveste contributia la reducerea impactului asupra mediului al sectorului transportului.
In cadrul Prioritatilor de Investitii 3.2 si 4.1, principalele tipuri de activitati eligibile sunt incadrate in trei categorii:
A. Investitii destinate imbunatatirii transportului public urban (unde sunt incluse activitati de achizitionare de mijloace de transport in comun, modernizare de tramvaie, extindere si modernizare de linii de tramvai si de troleibuz, creare de trasee exclusive pentru mijloacele de transport in comun, crearea si modernizarea de statii, realizarea de sisteme de e-ticketing etc.);
B. Investitii destinate transportului electric si nemotorizat (cu activitati eligibile de creare si modernizare de piste de biciclete, zone pietonale, realizarea de sisteme de inchiriere de biciclete, crearea de statii de alimentare pentru automobile electrice);
C. Alte investitii destinate reducerii emisiilor de CO2 in zona urbana (crearea de sisteme de management al traficului, sisteme de tip „park and ride“, plantari de aliniamente de arbori in zona drumurilor.
Toate tipurile de activitati sunt prezentate in cuprinsul POR 2014-2020, document publicat pe site-ul Inforegio, la sectiunea Documente de programare.

Tramvaiul si transportul nemotorizat au prioritate
Pana la acest moment, la Autoritatea de Management pentru POR s-au inregistrat solicitari de informatii din partea beneficiarilor cu privire, in principal, la posibila incadrare a unor investitii in tipurile de activitati eligibile ale PI 3.2 si PI 4.1, eligibilitatea unor cheltuieli, planurile de mobilitate urbana durabila etc.
Conditiile generale care trebuie indeplinite de catre toti beneficiarii si respectiv de catre proiectele POR 2014- 2020, inclusiv in ceea ce priveste prioritatile 3.2 si 4.1, sunt prezentate in „Ghidul Solicitantului. Conditii generale de accesare a fondurilor in cadrul Programului Operational Regional 2014-2020“, aprobat in noiembrie 2015 si disponibil pe www.inforegio.ro. Se pot consulta informatii despre documentatia de depunere, forma de constituire a solicitantului, cerintele privind reprezentantul legal al solicitantului, drepturile asupra infrastructurii vizate de proiect, valoarea maxima si minima a proiectelor, avizele necesare etc.
Pe langa conditiile generale, prin ghiduri specifice se vor adauga unele conditii particulare Prioritatilor de Investitii 3.2 si 4.1, astfel ca vor avea prioritate la finantare proiectele care vizeaza modernizarea/extinderea liniilor de tramvai, care se adreseaza unui numar mai mare de potentiali utilizatori ai infrastructurii de transport public, dar si cele care se refera la transportul nemotorizat, prin prisma reducerii emisiilor de CO2/GES.
Pentru prioritatea 4.1, inainte de deschiderea propriu-zisa a apelului de Cereri de Finantare individuale, se va desfasura un apel de documente strategice pentru municipiile resedinta de judet din Axa prioritara 4, ce vizeaza Strategiile integrate de dezvoltare urbana, Planurile de mobilitate urbana durabila, procesul de prioritizare a documentelor etc. Ghidul aferent apelului de documente strategice pentru Axa prioritara 4 – Sprijinirea dezvoltarii urbane durabile – urma sa fie publicat spre consultare in martie 2016, iar Cererile de finantare individuale ar putea fi depuse incepand cu 2017, apreciaza Gabriel Friptu, director general al Directiei Programe Europene din cadrul MDRAP.
In ceea ce priveste prioritatea 3.2, proiectele se vor depune impreuna cu Planul de Mobilitate Urbana Durabila (PMUD) al orasului/ municipiului respectiv. Ulterior, PMUD va parcurge etapa de verificare a conformitatii administrative si de admisibilitate, iar proiectele individuale vor parcurge etapele de verificare a conformitatii administrative si a eligibilitatii, de evaluate tehnica si financiara si de contractare.
In cazul Axei prioritare 4, inclusiv al PI 4.1, se vor parcurge mai intai etapele de verificare a conformitatii administrative si a admisibilitatii Strategiei integrate de dezvoltare urbana si a PMUD, dupa care se vor selecta si prioritiza proiectele din portofoliul celor doua documente strategice de catre Autoritatea urbana constituita la nivelul municipiului. Apoi se vor putea depune Cereri de finantare individuale, care vor parcurge aceleasi etape mentionate.

Sase apeluri de proiecte lansate in martie 2016
In ceea ce priveste motivele care au condus la deschiderea cu intarziere a apelurilor de proiecte in noul POR, MDRAP lamureste ca trebuie avut in vedere faptul ca regulamentele europene pe care s-a bazat programarea perioadei 2014-2020 (1301/2013 si 1303/2013) au fost publicate abia in decembrie 2013, Acordul de parteneriat 2014-2020 a fost aprobat abia pe 6 august 2014 de catre Comisia Europeana, iar POR 2014-2020 a fost aprobat de catre Comisie in 23 iunie 2015. Ulterior, in ceea ce priveste ghidurile aferente POR 2014-2020, varianta finala a Ghidului solicitantului a fost aprobata in noiembrie 2015. Cu toate acestea, in semestrul al doilea al anului trecut au fost publicate spre consultare pe site-ul www.inforegio.ro sase ghiduri specifice pentru urmatoarele prioritati de investitii: stimularea mobilitatii regionale prin conectarea nodurilor secundare si tertiare la infrastructura TEN-T (Axa 6.1), conservarea, protejarea, promovarea si dezvoltarea patrimoniului natural si cultural (5.1), realizarea de actiuni destinate imbunatatirii mediului urban (5.2), investitii in turism (7.1), proiecte pentru cladiri rezidentiale (3.1) si conditii de accesare pentru microintreprinderi (2.1).
Lansarea celor sase apeluri de proiecte era estimata pentru martie 2016, iar depunerea efectiva a cererilor de finantare corespunzatoare fiecarei Prioritati de investitii/operatiuni va fi deschisa dupa minimum o luna de la data publicarii variantei finale a fiecarui ghid specific, in vederea asigurarii unui timp rezonabil pentru pregatirea proiectelor.
Calendarul de lansare a acestor proiecte, cu o valoare totala cumulata de 1.774,51 milioane de euro, a fost prezentat in cadrul ultimei reuniuni a Comitetului de Monitorizare al POR 2014-2020, de la inceputul lui martie, si poate fi consultat pe site-ul Inforegio.

Articole similare

Ad