Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cursele regulate interjudetene ar putea fi inlocuite cu ocazionale

Dupa ce au asistat neputinciosi la explozia transportului ocazional de persoane pe distante lungi, care – fara sa fie definit ca atare – este de fapt un interjudetean regulat fara statii si licente de traseu, operatorii cu traditie s-au decis sa ia atitudine. Statul este neputincios, nu poate apara regulile pe care singur le-a definit si impus, iar sub amenintarea unor avocati destepti si a legislatiei europene care favorizeaza libera concurenta institutiile de control ridica din umar. Pentru a nu fi ultimii ramasi intr-un sistem care este in punctul colapsului, carausii sunt decisi sa faca uniti trecerea de la serviciile regulate interjudetene la cele ocazionale.
 

Legislatia romaneasca este inca neclara in multe privinte si lasa loc la interpretari. In special in ultimul timp cadrul legislativ a fost exploatat in directia implementarii de modele noi de business, care pana recent erau de neconceput atat din punct de vedere legal, cat si moral. Acestea insa au „spart“ piata occidentala, dupa multi ani de suprematie a transportului feroviar, iar initiatorii lor privesc acum cu interes catre est. In acelasi timp, au aparut si solutii autohtone similare. In ciuda polemicilor, reclamatiilor si protestelor facute de transportatorii romani si de asociatiile care ii reprezinta, nu s-a rezolvat nimic si fiecare face transport mai mult sau mai putin dupa pofta inimii. Pentru a face fata noii concurente interne si potential internationale, operatorii cu traditie au decis sa isi ia soarta in propriile maini si sa-si reorganizeze afacerile din transportul interjudetean.

FORT lucreaza la o platforma proprie de ticketing online
Federatia Operatorilor Rutieri de Transport (FORT) lucreaza in prezent la dezvoltarea unei platforme care sa ofere posibilitatea ticketing-ului online pentru orice pasager. Se va colabora si cu platforme existente, insa se doreste utilizarea unei solutii proprii. Platforma ar putea fi operationala din toamna, intrucat a fost luat in calcul un termen de finalizare de trei luni.
Accesul va fi exclusiv pentru membrii FORT, care vor achita o taxa de utilizare, necesara pentru mentenanta si dezvoltare ulterioara. Platforma va fi detinuta de o societate pe actiuni, care va desfasura activitatile specifice de ticketing online.
Obiectivul este de a acoperi intreg teritoriul national, iar principiul de functionare va fi organizarea de grupuri de pasageri pe diferite relatii. Sistemul de lucru este acelasi cu al companiilor internationale (gen FlixBus) care au anuntat ca vor intra in scurt timp pe piata romaneasca.
„Odata ce fluxul de pasageri se va muta de la cursele regulate la cele ocazionale – si poate se vor mai castiga si alti pasageri – nu va mai avea sens pentru operatori sa pastreze licentele de trasee interjudetene si le vor putea preda Autoritatii Rutiere. Oricum, pentru a avea o oglinda cat mai corecta a traficului de pasageri am sugerat guvernantilor sa se renunte la cuponiada si sa revenim la legea 112/2013 in forma initiala, astfel incat categoriile defavorizate sa primeasca direct banii pentru subventionarea unei parti a biletului de calatorie, nu prin intermediul carausilor. Iar biletul sa se plateasca integral la urcarea in autobuz. In momentul in care se va renunta la cupoane, in maximum trei luni, jumatate dintre cursele interjudetene nu se vor mai efectua pe motiv de nerentabilitate“, a declarat Augustin Hagiu, presedinte de onoare FORT.
Renuntarea la licentele de traseu si organizarea transportului interjudetean sub forma de curse ocazionale vor avea un impact pozitiv si asupra pretului biletelor, intrucat operatorii nu vor mai fi obligati sa respecte programul de transport cu fidelitate si isi vor putea adapta capacitatea vehiculelor in functie de numarul de persoane din grupul constituit pentru a fi transportat.

Cursele ocazionale cu orar pre-stabilit nu sunt in afara legii
Principala diferenta intre transportul regulat si cel ocazional este aceea ca in cazul ultimului se asigura transportul calatorilor exclusiv intre doua destinatii, fara alte statii pe parcurs. Pasagerii nu au posibilitatea de a-si cumpara biletul pe loc, odata urcati la bord, ci doar prin intermediul unei agentii sau online. Se merge practic pe principiul crearii de grupuri de calatori, fara sa fie vreo problema orarul fix de circulatie, asa cum s-a invocat de catre multi carausi. Raspunsul il gasim chiar in regulamentul european 1073/ 2009, unde se precizeaza ca serviciile ocazionale sunt acele servicii care nu sunt cuprinse in definitia serviciilor regulate, inclusiv cele regulate speciale, si a caror caracteristica principala este ca transporta grupuri constituite la initiativa unui client sau chiar a operatorului de transport. Organizarea de servicii paralele temporare comparabile cu serviciile regulate existente si deservind acelasi public ca ultimele se supun autorizarii, insa caracterul ocazional al acestora nu este afectat de faptul ca sunt prestate cu o anumita frecventa.
„Autoritatile nu ar trebui sa aiba nicio problema cu ceea ce ne-am propus. De trei luni se face deja acest lucru, fara niciun fel de consecinte. Dimpotriva, in urma sesizarilor primite, autoritatile invoca nevoia de supra-reglementare. Or, noi nu mai avem nevoie de alte reglementari, ci de control. Iar actul de control nici nu este ajutat. Cum este posibil ca din HG 40/2016 sa dispara «ca prin minune» un articol, pentru care ar trebui sa se sesizeze DNA-ul? Iar noi vom face plangere penala pentru acest lucru. Este vorba de un act normativ discutat si batut in cuie in Comisia de Dialog Social, care a pierdut exact acel articol (56.11 de la punctul 4 din HG 69/2012) ce ar fi putut fi utilizat in relatie cu acest tip de curse regulate mascate ca ocazionale. Pentru ca in lipsa lui nu se mai poate face control paralel intre agentia de turism si operatorul de transport“, a mai aratat Hagiu.
Decizia de a realiza o platforma online pentru ticketing si renuntarea la licentele de traseu a fost decisa in consiliul director al FORT. In momentul in care aceasta va fi gata va fi promovata la membrii din toata tara, fiind vizate toate legaturile interjudetene plus cursele catre aeroport. „Vom iesi din zona reglementata excesiv si vom accesa piata in mod direct, pentru ca, oricum, licentele de traseu nu mai au nicio valoare din cauza concurentei neloiale si ilegale, sub protectia institutiilor statului. Internetul este plin de oferte de transport regulat prin curse ilegale, in raport cu care ISCTR se declara neputincios“, a mai precizat Augustin Hagiu.

Autoritatile raspund acuzatiilor FORT
Reprezentantii autoritatilor sustin ca proiectul de act normativ adoptat ulterior ca HG 40/2016 a fost analizat si discutat in numeroase intalniri cu partenerii sociali, care au solicitat, printre altele, reducerea sarcinilor administrative pentru operatorii de transport rutier, inclusiv prin reducerea numarului de acte si formulare necesare a fi pastrate la sediu sau a fi puse la dispozitia conducatorilor auto pentru a se gasi la bordul vehiculelor. Astfel, forma finala a proiectului, rezultata din toate consultarile desfasurate, a fost afisata pe site-ul MT pe 18 iulie 2014, fiind deci un document public, al carui continut a fost reanalizat de partenerii sociali inainte de punerea sa in dezbaterea Comisiei de Dialog Social. Forma finala a continutului art. 4 pct. 32. (contraventia privind nedetinerea unor documente la sediu de catre operatorul de transport rutier, corespondentul art. 4 pct. 56 din HG nr. 69/2012 initial), publicata in 18 iulie 2014, a ramas nemodificata in versiunea finala rezultata dupa sedinta Comisiei de Dialog Social din data de 22 iulie 2014 si nu a fost modificata nici in cadrul procesului de avizare de catre ministerele implicate.
„In consecinta, in conditiile in care dupa publicarea formei finale a proiectului pe site-ul MT, dupa discutarea formei finale in cadrul sedintei Comisiei de Dialog Social (ambele in iulie 2014) si pana in prezent nu au fost formulate obiectii de natura celei a FORT, consideram ca sustinerile sunt neintemeiate si nu demonstreaza decat un interes de moment, punctual si personal, de a ataca MT, profitand de conjunctura aparitiei unei situatii noi pe piata transportului rutier de persoane, in legatura cu care institutia cu atributii de control din cadrul ministerului, ISCTR, nu a indicat, din informatiile noastre, ca s-ar derula cu incalcarea legislatiei in vigoare. De asemenea, in completarea argumentelor noastre ca lipsa formularii respective, indicate in articol, nu impiedica deloc efectuarea unui control eficient, vom prezenta in caseta alaturata prevederile legale in vigoare care asigura un cadru legislativ corespunzator pentru efectuarea transporturilor rutiere.“
De asemenea, putem identifica alte dispozitii relevante din norme, care stabilesc modul in care se poate efectua transport rutier ocazional de persoane, precum si documentele necesare pentru a efectua acest tip de transport si modelul lor (art. 19, 51, 75 – 79, 134 lit. af), anexe etc.).
Totodata, operatorii de transport rutier de persoane au obligatia legala de a transmite, anterior efectuarii transportului, la ARR, prin completarea unui formular in formatul electronic disponibil pe pagina de internet a institutiei, datele solicitate referitoare la transportul rutier contra cost de persoane prin servicii ocazionale.
„In concluzie, toate aceste prevederi din legislatia in vigoare, care stabilesc conditiile de acces la piata transportului rutier contra cost de persoane prin servicii ocazionale, modul de efectuare a transporturilor de acest fel, documentele necesare pentru efectuarea acestor operatiuni de transport, modelul documentelor, obligatiile corespunzatoare ale operatorilor de transport rutier, precum si incalcarile in materie si sanctiunile aplicabile, consideram ca reprezinta un cadru coerent si suficient pentru derularea transportului rutier de persoane in conditii de siguranta si calitate, cu respectarea principiilor liberei concurente, garantarea accesului liber si nediscriminatoriu la piata transportului rutier, protectia mediului inconjurator si a drepturilor si intereselor legitime ale persoanelor fizice si juridice si pentru satisfacerea necesitatilor economiei nationale,” au mai aratat reprezentantii autoritatilor.

Parteneriatul Atlassib-FlixBus, deocamdata doar la extern
La inceputul lui iulie, piata a reactionat prompt la aparitia primelor autocare verzi, inscriptionate FlixBus si Atlassib, pe drumurile din Romania, mai ales ca grupul german este in plina expansiune in Europa Centrala si de Est, iar tara noastra este, desigur, vizata. Contractul de colaborare dintre Atlassib si FlixBus a intrat in vigoare la 30 iunie 2016, a explicat Daniel Micu, director general Atlassib, si consta in operarea in comun a liniei internationale Bucuresti-Viena-Salzburg. In cadrul acestei cooperari, Atlassib asigura partea operativa a deservirii liniei, respectiv autocare, soferi, personal operational in statiile din Romania si personal de vanzari in tara, iar FlixBus vine cu programul de rezervari online, marketingul, dezvoltarea si politica de preturi. „Lucram cu patru autocare Mercedes-Benz Tourismo Euro 6, cobranduite FlixBus-Atlassib, cu dotari la standardele partenerului german. Atat noi, cat si FlixBus ne dorim ca acesta sa fie doar un prim pas, urmand ca in scurt timp sa extindem colaborarea si pe alte relatii, acolo unde interesele noastre converg. Deocamdata nu a existat insa nicio discutie pentru piata interna de transport“, a aratat Daniel Micu.
In legatura cu directia in care se indreapta transportul intern, directorul Atlassib a indicat ca asteapta totusi o reactie oficiala a autoritatilor referitor la introducerea pe piata a serviciilor ocazionale cu program regulat. „Este o portita la limita legalitatii, speculata de cei care ofera astfel de servicii. Intarzierea unei reactii ferme din partea autoritatilor (MT, ARR, ISCTR) nu face decat sa adanceasca haosul, sa amplifice nemultumirile operatorilor de transport care au castigat trasee la ultimele licitatii si acum se trezesc cu planurile de afaceri date peste cap. Atata vreme cat nu se joaca dupa aceleasi reguli si se schimba regulile in timpul jocului, cu acordul tacit al autoritatilor, fenomenul nu poate sa duca decat la pierderi majore atat pentru carausi, cat si pentru bugetul de stat.“
Cu toate acestea, la ora actuala nu se pune problema renuntarii la licentele de traseu interjudetean de catre companiile din holdingul Atlassib care fac transport interjudetean. Oricum, situatia actuala trebuie analizata foarte atent.

Piata nu este pregatita pentru liberalizare
Tarifele de 1 euro care au fost „aruncate“ in piata de cei care vor sa dezvolte regimul curselor ocazionale cu program regulat nu sunt sustenabile, mai ales ca vorbim de curse pe distante lungi si avem cresteri constante de costuri cu asigurarile, este de parere Eserghep Gihan, administrator Metropolitan. „Sunt adeptul traditiei operatorilor licentiati. In prezent, situatia creata este din cauza vidului de legislatie si posibilitatii aparitiei de noi operatori de transport fara niciun istoric care sa diferentieze intre ele societatile presatatoare de servicii de transport. Indiferent cum vor evolua lucrurile insa, la urmatoarea atribuire de curse interjudetene sunt sigur ca operatorii se vor inscrie sa liciteze. Romania nu este o tara unde sa se poata liberaliza ceva. Este adevarat ca la transportul de calatori in regim de curse regulate tendinta este de scadere. Principalele motive sunt reducerea numarului de locuri de munca din industrie, scaderea populatiei, dar si achizitia masiva de autoturisme ieftine din strainatate. La ocazional, prin achizitia de autovehicule noi, bine echipate, te mentii in piata“.
Innoirea permanenta a parcului se impune si din rationament de eficienta in operare – costuri reduse si timpi de imobilizare mult mai mici. „Este adevarat ca pentru cursele externe se cere o varsta maxima a vehiculelor de cinci ani. Dar nici nu inchiriem sub 1,1 euro, plus TVA/km“.
Operatorul constantean s-a orientat in ultima perioada mai ales pe curse turistice, atat interne, cat si externe, unde calitatea conteaza. Se colaboreaza cu toate agentiile de turism, catre care se inchiriaza masinile cu echipe de soferi. De fapt, forta de munca reprezinta la ora actuala una dintre principalele probleme, atat la transportul de calatori, cat si la marfa. „Scoala de soferi pentru categoria D dureaza 90 de zile, iar atestatul profesional, alte 60 de zile. Cel mai grav, nu se poate da examen pentru categoria D inainte de 21 de ani, iar in aceste conditii absolventii de licee sau scoli profesionale vor pleca spre alte meserii, care le permit sa se angajeze imediat“, a precizat administratorul Metropolitan.

Articole similare

Ad