Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

A doua flota CNG asteapta sa ia startul

Comanto 94 este cel de-al doilea operator roman de transport care a facut pasul spre CNG. Primele patru minibuze Iveco Daily pe gaz natural comprimat au ajuns la Bucuresti la inceputul lui noiembrie, iar pana la finele anului viitor toata flota care deserveste liniile regulate va fi inlocuita cu vehicule pe gaz natural comprimat. Pe langa beneficiile evidente privind reducerea emisiilor poluante, motoarele CNG sunt mult mai economice, astfel ca amortizarea investitiei se face lejer doar din scaderea semnificativa a costurilor cu carburantul.
 

Oportunitatea utilizarii CNG este inteleasa de tot mai multe companii din industrie, atat din transportul de persoane, cat si de marfa, iar pe piata au aparut deja oferte pentru achizitia la pachet de vehicule pe CNG plus statii de alimentare.

Ideea gazului natural comprimat a aparut in urma cu trei ani si jumatate, in Italia. De atunci, Gheorghe Ghitulescu, proprietarul Comanto 94, s-a documentat cu privire la utilizarea si beneficiile CNG, iar in toamna anului trecut a plasat prima comanda de patru midibuze Iveco pe gaz. In paralel cu achizitia de vehicule a fost demarat si proiectul unei statii de alimentare la Bucuresti, care insa s-a lovit de lipsa de flexibilitate a institutiilor statului, motiv pentru care statia este inca nefunctionala. Ultimele aprobari ar trebui insa sa fie obtinute in scurt timp, iar din acel moment vehiculele ar trebui sa intre „in paine“ pe cursele regulate.
Pentru agentii economici, utilizarea gazului aduce doua beneficii majore: emisii poluante reduse si costuri mult mai mici cu carburantul (chiar si cu 50% in minus comparativ cu motorina). De altfel, dupa motorul electric, propulsorul pe CNG este cel mai putin nociv pentru mediu. „Gazul este foarte ieftin pentru utilizatorul final. Prin urmare, transportatorii sunt interesati de CNG si odata ce vom avea infrastructura probabil ca piata va creste rapid“, este de parere Gheorghe Ghitulescu. Acesta se aratadeschis la discutii si colaborari cu toti colegii de breasla.
In toate celelalte tari europene – cu exceptia Albaniei – utilizarea gazului natural comprimat este foarte raspandita si pana si Bulgaria sta foarte bine la capitolul infrastructura. „Romania s-a angajat in 2005 in fata Uniunii Europene ca pana in 2015 sa aiba statii de alimentare cu CNG pe toate culoarele pan-europene, amplasate la distante de 350 km unele fata de altele. Termenul a trecut, nu s-a intreprins nimic, iar intre timp tara noastra si-a luat un alt angajament, si mai ambitios: statii la distante de 150 km, pana in 2020.“

Autobuze CNG pe toate traseele regulate
Proiectul Comanto 94 este ca pana in toamna anului viitor tot parcul auto utilizat la transportul regulat de calatori (aproximativ 20 de vehicule pe cursele cu plecare din Bucuresti catre Campina, Ploiesti, Oltenita, Frumusani, Constanta) sa fie trecut pe gaz natural comprimat. Iar cursele regulate domina in procent de 90%.
In principal este vorba de vehicule de 20 de locuri, insa producatorul ofera si autobuze interurbane de capacitate mai mare si pentru traseele pe care volumul de pasageri impune acest lucru se vor achizitiona si masini mai mari. Astfel, dupa primele patru Iveco Daily CNG, in ianuarie 2017 vor veni alte sase vehicule – doua de 30 de locuri si patru de 20 de locuri – urmand ca in partea a doua a anului viitor sa fie comandate si celelalte masini, in functie de disponibilitatea statiei. „Masinile isi vor amortiza leasing ul – care este facut pe patru ani – din economia de carburant. Este adevarat, pretul de achizitie nu este foarte mare comparativ cu vehiculele pe motorina“, a declarat Ghitulescu.
S-a optat pentru Iveco Daily pentru ca este singurul furgon cu masa maxima autorizata de 6,7 t, care poate fi carosat pentru transport de persoane in conditiile mentinerii sistemului de alimentare pe CNG si ale unei capacitati de transport satisfacatoare (20 de locuri plus sofer). In configuratia aleasa, vehiculul are o autonomie de 600 km, suficienta pentru traseele interjudetene operate, care au o medie de 500 km dus-intors. Cele 11 rezervoare de gaz sunt integrate in sasiu si sunt fabricate din otel, astfel ca sunt extrem de rezistente, fiind testate de producator in conditii de coliziune severa. In plus, vehiculele sunt echipate cu geamuri duble, agregat de clima de capacitate mare, cate un calorifer pe fiecare parte a salonului, aer conditionat in bord, suspensie pneumatica pe axa spate etc.
Pentru viitoarea atribuire de trasee ar fi foarte bine ca un procent din vehicule sa fie cu sisteme alternative de propulsie, este de parere administratorul Comanto 94. In acest fel, s-ar putea reduce si poluarea, iar operatorii ar face o investitie nu foarte costisitoare, dar cu siguranta utila si rentabila. „Problema este una de procedura, pentru ca transportatorii sunt obligati sa isi cumpere vehiculele inainte de licitatie si indiferent de rezultat raman apoi cu ele. Ar fi mai bine daca s-ar accepta acordurile de principiu cu finantatorii pana la atribuirea traseelor, castigatorii avand obligatia sa aiba vehiculele disponibile la inceperea programului de transport. Oricum transportatorii isi gospodaresc traseele cum stiu mai bine si nu asteapta doar de la o atribuire la alta ca sa isi cumpere vehicule noi. Cel putin la microbuze durata optima de exploatare este de opt ani, iar la autobuze, de zece. In momentul licitatiei nu am avut nevoie de masini, insa intre timp am inlocuit opt, pentru ca am considerat ca este necesar din punct de vedere al costurilor de operare. Pe de alta parte, si clientii ne determina sa avem o flota noua, pentru ca sunt foarte selectivi“.

Statii de alimentare CNG din Germania
Comanto 94 este si importator de statii CNG in Romania. „Am ales statii nemtesti, pe de o parte datorita calitatii si nivelului superior de tehnologie, iar, pe de alta parte, datorita service-ului prompt. Producatorul ofera patru tipuri de statii, in functie de capacitatea de gaz ce se doreste sa fie alimentata pe zi, atat pentru vehicule comerciale (transport de marfa sau de calatori), cat si pentru utilitare plus autoturisme. Investitia initiala nu trebuie sa fie neaparat foarte mare, tocmai pentru ca exista statii mai accesibile ca pret si de capacitate mai mica, ce se pot amortiza rapid, in mai putin de doi ani. Foarte important, pe piata exista deja o companie care ofera finantare pe pachet – statie plus vehicule“, a subliniat Gheorghe Ghitulescu.

Articole similare

Ad