Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

O solutie pentru fiecare aplicatie

Gama MultiClass acopera 34% din vanzarile Setra din ultimii 10 ani, perioada in care a fost lansata si dezvoltata seria 400. Cu 7.000 de vehicule livrate pe acest segment, MultiClass este una dintre cele mai extinse familii de produse, incluzand nu mai putin de 13 modele: sapte din gama UL/H, cu lungimi cuprinse intre 10,8 si 15 m, si sase din categoria UL/LE business, acoperind plaja de la 12,2 la 14,6 m lungime.
 

Patru dintre cele mai reprezentative modele MultiClass au putut fi testate la sfarsitul lui octombrie in decorul pitoresc al regiunii Brandenburg, pe malul lacului Rheinsberg si in imprejurimi. Drumurile inguste, tipice pentru Germania de Est, au facut ca testul de manevrabilitate sa fie cu atat mai interesant si, in plus, au scos in evidenta performantele foarte bune ale autobuzelor Setra.

Autobuzele seriei MultiClass 400 acopera toata paleta de aplicatii suburbane si interurbane, avand numeroase optiuni de configurare si lungimi disponibile. Este adevarat ca segmentul de piata carora se adreseaza s-a schimbat in ultimii ani din cauza constrangerilor bugetare – in special in Germania si in celelalte tari occidentale – astfel ca acum se cer mai ales flote standardizate si bune la pret. Gama MultiClass, care cuprinde nu mai putin de 13 modele, a fost adaptata in permanenta, in functie de solicitarile clientilor, dispune de tehnologie moderna si asigura aceeasi eficienta in operare ca si celelalte vehicule Mercedes-Benz si Setra.
Jurnalistii presei internationale au fost invitati, la sfarsitul lui octombrie, sa testeze patru dintre cele mai populare autobuze MultiClass, pe un traseu tipic interurban, in apropierea lacului Rheinsberg. Alaturi de modelele S 415 H, S 415 UL business, S 415 UL si S 418 LE business a putut fi condus si autobuzul S 125, fabricat in 1966. Acesta din urma are 34 de locuri, la 10,6 m lungime, si este propulsat de motorul Henschel 520 EF-K, de 194 CP, in tandem cu transmisia manuala ZF cu patru trepte. S 125 este considerat precursorul seriei 100, iar la momentul lansarii sale a revolutionat serviciile de transport regulat din Germania.

Numeroase variante de motoare si cutii de viteza
Vehiculele seriei MultiClass 400 sunt oferite cu motoare OM 470 (in special pentru versiunile pe trei axe) sau OM 936 (pentru cele pe doua axe), in combinatie cu numeroase variante de transmisii: manuala (GO 190-6), automata (ZF EcoLife sau Voith Diwa.6) sau robotizata (PowerShift). Standard, autobuzele sunt echipate cu cutia de viteze manuala, preferata pe piete mai „sensibile“ la pret (diferenta dintre transmisia manuala si ZF EcoLife este de 8.000 de euro). Un alt criteriu in alegerea transmisiei este, desigur, tipul aplicatiei. Astfel, pentru traseele suburbane, cu regim de circulatie similar cu transportul urban, se opteaza cu precadere pentru transmisie automata, in timp ce pentru rutele interurbane pe distante mai lungi se prefera inca cea manuala.
Modelele UL business au completat familia MultiClass in toamna lui 2013, din dorinta de a oferi versiuni foarte standardizate, cu mai putine optiuni de configurare, insa mai atractive ca pret. Un an mai tarziu, Setra a extins gama cu versiunile cu podea partial coborata, destinate cu precadere traseelor suburbane. De subliniat inaltimea interioara de 2,62 m in sectiunea cu podea coborata, ceea ce creeaza senzatia de spatiu si confort pentru pasageri. Usa din fata a autobuzelor LE business are o singura foaie, de 1.150 mm latime, si la fel este si cea de la mijloc in configuratie standard. Optional, aici se poate alege usa dubla, cu o latime totala de 1.380 mm.

Confort si manevrabilitate
Testele au inceput chiar de la aeroportul Tegel, cand jurnalistii, la volanul autobuzelor MultiClass, au plecat spre Rheinsberg (destinatia finala). „Baza“ a reprezentat-o hotelul Maritim, situat chiar pe malul lacului Rheinsberg, de unde s-a plecat pe traseul de test, de aproximativ 25 km lungime/sens. Drumuri inguste, destul de putin circulate, si un peisaj de toamna tarzie au fost ingredientele test drive-ului care a scos in evidenta manevrabilitatea autobuzelor interurbane Setra.
S 415 H se apropie cel mai mult de confortul unui autocar. Vehiculul, cu podea ridicata, este propulsat de motorul OM 470, de 360 CP, din generatia BlueEfficiency Power. Am apreciat in mod deosebit sistemul de injectie X-pulse cu rapel de presiune, care face modelul S 415 H foarte agil si usor de manevrat. Autobuzul are o capacitate de 53 de pasageri si este recomandat pentru aplicatii combinate – curse interurbane, dar si turistice la sfarsit de saptamana. Modelul testat a fost configurat cu transmisie manuala si dispune standard de ABS, ASR, ESP, EBS si asistenta la franare. In plus, special pentru clasa III, sistemele AEBS si LDWS sunt, de asemenea, standard, iar optional se mai pot comanda faruri pe xenon si sistem de monitorizare a presiunii din pneuri.
Cea mai economica versiune este autobuzul S 415 UL, de 12 m lungime. Vehiculul dispune de motor OM 936, ce dezvolta 299 CP, in tandem cu cutie de viteze ZF EcoLife. Versiunea mai puternica a propulsorului OM 936, de 354 CP, echipeaza modelul S 415 UL business, in combinatie cu transmisia manuala. Pentru un confort mai bun la rulare este indicata mentinerea unui regim de turatii mai ridicat, altfel autobuzul este destul de greoi, iar pasagerii pot simti un oarecare disconfort.
Cel mai spectaculos dintre toate este si cel mai nou intrat in familia MultiClass: modelul S 418 LE business, de 14,6 m lungime, cu podea partial coborata. Propulsat de motorul OM 470, de 394 CP si sistem de injectie X-pulse cu rapel de presiune, in tandem cu ZF EcoLife, autobuzul a impresionat prin manevrabilitate, dar si stabilitate foarte buna la drum. Spre deosebire de celelalte modele testate, acesta a fost configurat cu cruise-control si TPM.
Per ansamblu, familia de autobuze MultiClass a fost o experienta placuta. Este evident ca vehiculele sunt configurate cu un ochi la pret, fara a fi facute insa compromisuri in materie de tehnologie si sisteme de siguranta.
Pe pietele est-europene autobuzele familiei MultiClass vor fi oferite in paralel cu Mercedes-Benz Intouro, fiind la latitudinea clientilor pentru ce vehicul opteaza, in functie de flota detinuta, de afinitati si de buget.

Articole similare

Ad