Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

30 de ani de Pletl

Sub sloganul „Eleganta, siguranta si confortul fac diferenta“, firma Pletl a ajuns sa fie, dupa 30 de ani de activitate, printre cei mai mari operatori de transport international din Romania. Cu o flota de 50 de autocare de top, o echipa inchegata si un standard ridicat al serviciilor, compania aradeana a transportat in 2016 nu mai putin de 110.000 de pasageri. Peste 200 de invitati – colaboratori, parteneri, prieteni si oficialitati – au fost alaturi de familia Pletl la evenimentul aniversar care a avut loc luna trecuta la un restaurant de top din Arad.
 

Dupa 30 de ani, Manfred Pletl isi aduce aminte cu placere de inceputurile activitatii in transporturi si priveste cu incredere spre viitor.

Tranzit: Cum era piata de transport in urma cu 30 de ani si cum a fost inceputul activitatii Pletl in Romania?
Manfred Pletl:
In urma cu 30 de ani pe piata erau doar cativa transportatori care organizau curse pe ruta Romania-Germania, in special nemti. Am inceput cu un microbuz, initial cu accent pe serviciul de coletarie si mai putin pe transportul de calatori. Dupa cateva luni, crescand cererea, am inceput sa organizez grupuri pentru autocare, iar in 1990 am cumparat primul autocar, un Neoplan. Desigur, in anii de dupa Revolutie, cererea de transport catre Occident a crescut, mai ales ca imediat atunci vizele se obtineau usor. Pentru inceput am operat o cursa pe saptamana, apoi am crescut la 2-3 curse, iar din 2002 operam zilnic pe linia de Germania.
Care este secretul succesului dumneavoastra, mai ales ca v-ati axat pe un segment de nisa – doar linia de Germania?
Recomandarea clientilor a fost esentiala in dezvoltarea business-ului si inclusiv in prezent a ramas cea mai buna reclama. Niciodata nu m-am gandit sa ma extind pe alte relatii, singura linie adaugata fiind cea de Austria, care avea sens, fiind suprapusa partial peste cea de Germania.
Fara discutie, mentinerea standardului ridicat de calatorie reprezinta o prioritate. Flota numara in prezent 50 de vehicule, dintre care 40 de autocare. Se folosesc doar Neoplan si Setra, dintre care sapte etajate. Vehiculele sunt inlocuite cu regularitate, in medie la aproximativ sapte ani, intrucat rulajul anual este foarte mare. Varsta medie a parcului auto nu depaseste astfel 3-4 ani. Designul si dotarile sunt de exceptie si reprezinta eticheta companiei, iar unul dintre cele mai mari atuuri il reprezinta soferii. Avem angajati care sunt alaturi de noi de mai bine de 20 de ani si sunt motivati sa ramana. Pe langa salariul bun pe care il castiga, nu au batai de cap cu service-ul si intretinerea vehiculelor, toate verificarile fiind facute la garaj, de catre echipa de service. Pe de alta parte, soferii reprezinta interfata noastra cu clientii, asa ca se prezinta intotdeauna corespunzator, in uniforma de serviciu, cu ecuson.
Cum resimtiti concurenta de pe piata, atat de diversificata in ultimii ani?
Intr-adevar, piata s-a aglomerat mult. Am asistat in doar cativa ani la aparitia unor jucatori noi, cu ascensiune rapida la nivel international, dar si la lansarea de produse noi de transport. Fara doar si poate, oricine vine nou „fura“ cativa clienti. Ne bazam insa pe serviciile oferite si pe flexibilitate, inclusiv posibilitatea de a preschimba biletul de calatorie, ceea ce la alti furnizori de transport nu este posibil. Este adevarat ca preturile mici sunt mereu atractive, dar atunci cand mergi pe bani putini ai multe limitari, cum ar fi, de exemplu, greutatea bagajului. Noi includem in tarif si doua bagaje totalizand 70 kg si daca mai sunt mici depasiri nu este o problema. Desigur, trebuie sa existe o regula. Insa am avut situatii cand soferii au legat remorca tractata de autocar cu chinga, intrucat era plina pana la refuz de bagaje (in special mancare – cartofi, conserve etc.).
Spre deosebire de alte servicii de transport, linia directa reprezinta un avantaj, pentru ca pasagerii nu prea agreeaza ideea transbordarii de la un autocar la altul.
Concurenta facuta de microbuze si autoturisme este intr-adevar mai mare decat cea facuta de linii aeriene low-cost. Pretul biletelor nu este cu mult mai redus decat la autocar, insa la microbuz clientii sunt dusi pana in fata casei. Din pacate, firmele care fac transport international cu autoturisme si microbuze nu trebuie sa se supuna acelorasi rigori ca operatorii traditionali de linie, nu le controleaza nimeni si nu platesc aceleasi impozite si taxe. Am depus de altfel o adresa la autoritatile de control din Germania pentru a-i depista si sanctiona pe asa-zisii transportatori care practica o activitate economica nedeclarata.
Cum a evoluat pretul biletelor de calatorie in 30 de ani?
Preturile noastre sunt ca acum 30 de ani, desigur, transformand la paritate marca germana in euro. Pe vremea aceea credeam ca in timp vom reusi sa crestem tarifele. Din pacate, concurenta – in special cea neloiala – merge cu preturi mult mai mici decat noi, asa ca acum suntem bucurosi de faptul ca am reusit sa ne mentinem tarifele si, chiar daca suntem cei mai scumpi, ne mentinem clientii. Astfel, in 2016, am transportat catre Germania nu mai putin de 110.000 de clienti. Anul acesta, in mod special, am oferit gratuitate pe viata unei cliente care a ramas alaturi de companie din 1990.

Articole similare