Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Irizar isi diversifica portofoliul si investeste in tehnologie electrica

Dezvoltarea gamei de autocare integrale si depasirea statutului de simplu carosier a fost una dintre cele mai bune decizii luate de grupul Irizar, care, la momentul respectiv, si-a asumat riscul unei investitii uriase, in conditiile in care piata autohtona este traditional adepta vehiculelor construite pe sasiu. Opt ani mai tarziu, producatorul spaniol si-a diversificat portofoliul, pe langa autocare oferind autobuze intercity (diesel si, mai nou, hibride) si autobuze urbane electrice. De altfel, tehnologia electrica este considerata a fi viitorul pentru transportul din interiorul localitatilor, astfel ca Irizar a investit intr-o fabrica dedicata pentru produse electrice, unde, pe langa autobuze, ar putea produce in viitor si alte tipuri de vehicule de uz municipal.
Text: Cristiana SANDULESCU
 

Grupul Irizar include sapte companii si detine 13 fabrici in toata lumea (cu exceptia Asiei). Cifra de afaceri in 2016 s-a situat la 580 de milioane de euro, iar pentru anul acesta se estimeaza sa depaseasca 600 de milioane de euro. Doua treimi din totalul activitatii grupului reprezinta productia de vehicule, restul fiind componente, diferite sisteme, tehnologie electrica, acumulatori etc.
Dupa criza din 2009, grupul si-a revenit repede, datorita cresterii inregistrate pe pietele din afara Europei. Odata cu redresarea post-criza, inclusiv piata din Spania si-a revenit, astfel ca asteptarile sunt optimiste pentru perioada urmatoare. Desi pe piata autohtona Irizar detine o pozitie foarte buna, se doreste intarirea imaginii marcii si la nivel european. Pentru aceasta este foarte importanta comunicarea corecta cu clientii, iar angajatii si mai ales echipa de vanzari sunt instruiti periodic in acest sens.
Compania din grup care se ocupa de productia de vehicule este organizata sub forma unui consortiu cooperativ, astfel ca toti angajatii sunt parteneri in succesul grupului. Actionarii au fost de acord chiar in perioada premergatoare crizei ca, pentru a avea succes, trebuie depuse eforturi sustinute in directia cercetarii si dezvoltarii. Statutul de simplu carosier este vulnerabil, iar acest lucru s-a vazut din plin in urma cu opt ani, cand foarte multe afaceri mici, de familie, au cazut in Spania odata cu piata. Pentru a nu mai depinde de fabricantii de sasiuri, Irizar a investit masiv in dezvoltarea unei game de vehicule integrale, care a fost primita peste asteptari, iar in prezent reprezinta deja 33% din totalul productiei. Pana acum au fost construite peste 1.000 de autocare pe caroserie autoportanta, iar cererea este in crestere.
In paralel cu vehiculele integrale, Irizar a dezvoltat tehnologia hibrida, iar acum electro-mobilitatea are prioritate. Producatorul spaniol este primul din lume care a investit intr-o fabrica dedicata productiei de autobuze electrice, care este deja operationala. Toate componentele si sistemele sunt realizate in regie proprie, pentru a se diminua riscurile: Hispacold (sisteme de climatizare), Massats (productie de usi de autobuze/autocare si elevatoare – fabrica a ajuns in grupul Irizar fiind vanduta de catre proprietarii sai), Jema (tehnologie electronica pentru diferite domenii de activitate), Datik (solutii TMS), Alconza (motoare electrice pentru aplicatii speciale). Spre exemplu, motoarele pentru autobuzele electrice sunt construite in colaborare de Alconza si Jema. Un avantaj al dezvoltarii tuturor liniilor de productie il reprezinta crearea de slujbe noi, dar si de oportunitati.
Cota de piata detinuta de Irizar in Spania este de aproximativ 40%.

Irizar e-mobility: prima fabrica unde se produc doar autovehicule electrice
Irizar e-mobility este singura companie din grup care a fost creata de la zero, in 2011, si are ca scop exclusiv productia de autobuze electrice. Linia de productie include vehicule de 10,8 si 12 m lungime, plus autobuze articulate pentru sistemul Bus Rapid Transit (BRT). Pe viitor se doreste diversificarea portofoliului si constructia si a altor tipuri de vehicule electrice urbane, precum si componente electrice.
In fabrica Irizar e-mobility se produc toate componentele sistemului de alimentare pentru infrastructura, baterii si sisteme de rulare electrice complete.
Autobuzul electric Irizar i2e are o autonomie de 200-220 km si este deja in exploatare in San Sebastian, Madrid, Barcelona, dar si in alte orase europene din Franta si Marea Britanie.
Cererea pentru autobuze urbane electrice se estimeaza sa creasca, este de parere José Manuel Orcasitas, CEO Irizar. „Interesul pentru autobuzele hibride diesel-electrice va incepe sa scada, acestea urmand sa fie cerute mai mult la transportul interurban. Este si motivul pentru care au fost lansate recent versiunile i3 si i4 hibride. Vehiculele sunt echipate cu motor diesel Cummins si transmisie Eaton, iar sistemul hibrid este dezvoltat in-house. Pana in prezent au fost vandute deja 100 de unitati de acest fel.“

Articole similare

Ad